۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

تحلیل بورس امروز ۱۶ بهمن / بورس در حال درجا زدن است؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۱۹
کد خبر: 607379
تحلیل بورس امروز ۱۶ بهمن / بورس در حال درجا زدن است؟

بر اساس تابلوی معاملات بورس امروز، شاخص کل بورس تهران در اولین روز هفته با ثبت رشد سه هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۲۵۸هزار واحد صعود کرد و شاخص هم وزن ۰.۰۹درصد افت داشت.

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است تا زمانی‌که حمایت‌های دستوری از نمادهای بزرگ بازار به پایان نرسد و همچنین بازار از محدوده مقاومتی خود عبور نکند، روند اصلی بازار مشخص نخواهد شد.

حسین مرید سادات، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: می‌توان بورس امروز را به دو نیمه قیمتی و حمایتی تقسیم کرد. به طوری‌که بزرگان بازار با حمایت‌های صورت گرفته کماکان در اردرهای یک تا پنج خرید قرار دارند اما تمایلی برای بالا بردن قیمت‌ها وجود ندارد.

حسین مرید سادات

وی بیان کرد: در مقابل سهام بزرگ بازار، سهم‌های کوچک و متوسط بازار قرار دارند، که وضعیت خوبی ندارند. در معاملات امروز نیز شاخص هم وزن نتوانست در روند صعودی قرار بگیرد و در نهایت با ۳۰۷واحد افت معاملات خود را به پایان رساند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مجموع حدود هفت میلیارد و ۶۰۰میلیون برگه سهم در میان خریداران و فروشندگان دست به دست شد و سرانه خرید کل بازار بیست میلیون تومان و سرانه فروش حدود ۱۹میلیون تومانی در معاملات امروز به ثبت رسید.

وی ادامه داد: اما خروج پول ۳۴۰میلیارد تومانی حقیقی‌ها نشان می‌دهد همچنان ترس و ابهام در معاملات حاکم است. حدود دو میلیارد و ۴۰۰میلیون برگه سهم در ۵۰نماد بزرگ بازار جابه‌جا شد و حدود ۲۱۳میلیارد تومان پول حقیقی از این نمادها خارج شد. بنابراین می‌توان گفت وضعیت تعادلی ۵۰نماد بزرگ بازار ناشی از حمایت حقوقی‌ها از این سهام است.

مرید سادات در انتها خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد معاملات بورس فردا حداقل در نیمه اول بازار برای نمادهای کوچک و متوسط پرعرضه باشد اما به طور کلی با به پایان رسیدن حمایت از بزرگان بازار روند اصلی بورس مشخص خواهد شد.