۰ نفر

در هفته جاری انجام خواهد شد؛

قیمت‌ گذاری سهام سرخابی‌ ها برای عرضه در بورس

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶
کد خبر: 607220
قیمت‌ گذاری سهام سرخابی‌ ها برای عرضه در بورس

رییس سازمان خصوصی‌سازی، از به تصویب رسیدن قیمت سهام و شرایط واگذاری سرخابی‌ها در هیات واگذاری در هفته جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ چهارشنبه (۱۳ بهمن ماه)، جلسه‌ای با حضور قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، مسئولان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران، برای بررسی آخرین وضعیت واگذاری سهام سرخابی‌ها در فرابورس برگزار شد. 

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، ۱۰ تا ۲۰درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، در قالب مدل افزایش سرمایه از طریق صرف سهام تا پایان بهمن ماه واگذار خواهد شد. 

قربانزاده، با اشاره به برگزاری مجامع استقلال و پرسپولیس در هفته گذشته و تایید صورت‌های مالی حسابرسی شده این دو باشگاه تصریح کرد: در هفته جاری نیز، قیمت سهام و شرایط واگذاری سرخابی‌ ها در هیات واگذاری به تصویب می‌رسد.

وی افزود: در مرحله بعد، افزایش سرمایه از محل صرف سهام استقلال و پرسپولیس مطابق طرح توجیهی ارائه‌شده توسط این دو باشگاه به مرحله اجرایی می‌رسد که بر این اساس، مجمع فوق‌العاده سرخابی‌ها در هفته جاری برگزار می‌شود و پس از تصویب افزایش سرمایه در این مجمع، نماد آنها در تابلوی بازار پایه فرابورس ایران درج خواهد شد. صرف نظر از واگذاری آنها، این دو تیم حتماً باید در بورس درج نماد شوند تا شفافیت ایجاد شود. 

رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: تغییر در ترکیب سهامداری سرخابی‌ها، از بهمن ماه سال جاری تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انجام خواهد شد.

فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز، با تاکید بر اینکه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای عرضه سهام در بازار سرمایه پس از حسابرسی صورت‌های مالی، باید مدارک لازم را نیز برای ثبت این شرکت‌ها نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند، گفت: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، قرار بر این است تا معامله سهام سرخابی‌ها از طریق بازار پایه فرابورس صورت گیرد. 

به گفته فدایی، بعد از درج نماد سرخابی‌ها در فرابورس، مجوز افزایش سرمایه آنها از سازمان بورس اخذ می‌شود و منابع تجمیع‌شده از عرضه سهام این دو باشگاه برای تجدید ساختار مالی و بهبود وضعیت باشگاه‌ها نیز، وارد حساب آنها می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: قرار بر این است تا سهام این دو باشگاه، به صورت هم‌زمان وارد بازار فرابورس شود و به صورت دقیق می‌توان زمان عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس را بعد از طی فرایند ثبت نزد سازمان، درج نماد معاملاتی در بازار پایه و صدور مجوز افزایش سرمایه آنها اعلام کرد.

لازم به ذکر است که بنابر اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی، با توجه به اینکه اداره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در دست دولت است، حق پخش تلویزیونی به آنها تعلق نمی‌گیرد که با توجه به این موضوع، مشکلات سرخابی‌ها بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که حدود ۷۰ تا ۹۰درصد درآمدزایی باشگاه های فوتبال از حق پخش تلویزیونی است، اما این دو باشگاه هنوز به نتیجه مشترکی در مورد حق پخش بازی‌ها با سازمان صداوسیما نرسیده‌اند و تکلیف این موضوع مهم، همچنان نامعلوم است.

موضوع واگذاری سرخابی‌ها به زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی (سال ۱۳۸۷) باز می‌گردد. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند. اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد.

در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر سابق ورزش خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرد که واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دوباره به جریان افتاده و عزم دولت برای واگذاری این دو باشگاه جدی است و منتظر روش‌های جدید واگذاری هستیم تا بر اساس آن واگذاری این دو باشگاه انجام شود.

از سوی دیگر براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس می‌بایست تا شهریور ۹۸ نسبت به واگذاری این دو باشگاه از طریق فرابورس اقدام می‌کردند. در ماه‌های پایانی سال ۹۷، سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرد که سرخابی‌ها، قیمت‌گذاری شده و در اولین فرصت در سال ۹۸، جلسه هیات واگذاری برگزار و قیمت‌ها، تایید یا رد خواهند شد.

در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ و پس از برگزاری جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزارت ورزش، بورس و...، صورت جلسه‌ای در شهریورماه، تهیه و به امضای رییس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رییس فراکسیون ورزش مجلس،  سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید. اما بنابر صورت جلسه مذکور، این دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشته و انجام این واگذاری، منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود. بنابراین سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری پرسپولیس و استقلال را به نیمه اول سال ۹۹ موکول و اعلام کرد که باشگاه‌های مذکور در مردادماه واگذار خواهند شد.