۰ نفر

اظهارات رییس سازمان بورس امیدوارکننده بود؟

اخبار خوش عشقی، برای بورسی ها

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۵۷
کد خبر: 606583
اخبار خوش عشقی، برای بورسی ها

رییس سازمان بورس و اواراق بهادار گفت: پیشنهاد کاهش فرصت هشت‌ماهه شرکت ها برای پرداخت سود ارائه شده و در اصلاح قانون بازار مورد توجه قرار گرفته که این اتفاق نیازمند مصوبه مجلس است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، "مجید عشقی" عصر چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای عالی بورس و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق برنامه ای که در سال ٩٩ آغاز شد، آزادسازی سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت و اما با توجه به شرایط بازار تلاش خواهیم کرد که تعادلی درخصوص آزادسازی سهام عدالت صورت گیرد تا آسیبی به دارایی ها وارد نشود.

وی افزود: افزایش عرضه سهام در بورس سبب ضرر و زیان سهامداران می شود؛ بنابر این باید تصمیم گیری ها و زمان‌بندی ها برای آغاز فروش سهام متناسب با شرایط بازار صورت گیرد.

عشقی، به مشمولان سهام عدالت که اقدام به فروش سهام خود در بازار کرده بودند اما تاکنون مبلغی به ازای این فروش دریافت نکردند، اشاره و خاطرنشان کرد: سهام این افراد به فروش نرفته است؛ امیدواریم در آینده و در صورت وجود شرایط لازم در بازار، بحث آزادسازی سهام از سر گرفته شود.

رییس سازمان بورس و اواراق بهادار اضافه کرد: سهامداران درخواست فروش بخشی از سهام را داده اند اما معامله ای برای فروش صورت نگرفته است؛ سهام عدالت این افراد در صورت اجازه برای فروش با قیمت روز بازار به فروش خواهد رفت.

وی معتقد است که آزادسازی سهام عدالت باید به نحوی باشد که دارندگان سهام عدالت با ضرر و زیان مواجه نشوند.

 آخرین وضعیت صندوق پالایشی ها برای خروج از ضرر و زیان

عشقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صندوق پالایشی ها تا پایان سال از ضرر و زیان خارج می شود یا خیر، گفت: امیدواریم طبق روندی که بازار در پیش گرفته است این اتفاق رخ دهد و نرخ صندوق های پالایشی به قیمت واقعی خود برسد.

انجام اقدامات اولیه برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی 

رییس سازمان بورس و اواراق بهادار به تشکیل کانون سهامداران حقیقی تاکید کرد و گفت: ما به عنوان سازمان بورس این آمادگی را داریم که کانون سهامداران حقیقی را تشکیل دهیم، حتی تاکنون بخشی از اقدامات آن انجام شده است.

وی به مشکلات حاکم در خصوص تشکیل کانون سهامداران حقیقی اشاره و اظهار کرد: اشخاصی که درخواست تشکیل کانون سهامداران حقیقی را می دهند باید احراز هویت شوند که نماینده کدام بخش هستند؛ این موضوع به عنوان مساله ای مهم تلقی می شود که باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

عشقی خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که در مورد اساسنامه این کانون، نظرات را جمع بندی و به صورت عمومی اعلام کنیم تا در نهایت، اساسنامه را تصویب و اقدامات لازم برای تشکیل آن را انجام دهیم.

واریز سود سهام شرکت ها از طریق سامانه سجام

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به واریز سود سهام شرکت ها از طریق سامانه سجام اشاره کرد و گفت: طرح‌های تشویقی برای شرکت‌هایی که سود سهام خود را بموقع و بدون اتلاف وقت از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران واریز می‌کنند، در نظر گرفته می شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌هایی که برای پرداخت سود سهام به سهامداران از سامانه سجام، همکاری های لازم را به عمل نمی‌آورند مشمول جریمه نقدی و سایر جریمه هایی که به تصویب هیات مدیره سازمان بورس می رسد، خواهند شد.

پیشنهاد کاهش فرصت هشت ماهه شرکت ها برای پرداخت سود

عشقی به فرصت هشت ماهه شرکت ها برای پرداخت سود به سهامداران اشاره و اظهار کرد: بر اساس قانون تجارت، شرکت ها به مدت هشت ماه فرصت برای پرداخت سود دارند؛ کاهش این زمان نیازمند مصوبه مجلس است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پیشنهاد  کاهش زمان سود شرکت ها، ارائه شده و در اصلاح قانون بازار مورد توجه قرار گرفته است.