۰ نفر

نگاهی به گزارشات ۹ماهه صنایع؛

رشد مداوم قیمت «کایتا» چرا بعد از دو سال متوقف شد؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 605686
رشد مداوم قیمت «کایتا» چرا بعد از دو سال متوقف شد؟

با انتشار صورت های مالی حسابرسی شده شرکت «ایتالران» (با نماد بورسی کایتا) مشخص شد این شرکت از زیان خارج شده است.

اقتصادآنلاین- فاطمه حیدری؛ در روزهای معاملاتی گذشته قیمت سهام شرکت ایتالران با بیش از ۳۴۰ درصد رشد، از هزار تومان به ۴۷۰۰ تومان رسیده است, اما توجه به منبع ایجاد سود و سابقه عملکرد یکی از نکات مهم و کلیدی در تحلیل شرکت است که باید به آن توجه کافی داشت. گزارش پیش‌رو به بررسی عملکرد شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده می‌پردازد.

خروج شرکت از ماده ۱۴۱قانون تجارت

شرکت کایتا فعالیت خود را از سال ۱۳۳۸ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و ارزش بازار فعلی این شرکت ۹۷۵ میلیارد تومان است. موضوع فعالیت اصلی شرکت احداث و بهره‌برداری کارخانه آجر سفالی و ساخت و تهیه قطعات ساختمانی و همچنین سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و خریدوفروش سهام است.

در سال ۹۹ این شرکت با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات محقق شده، سرمایه خود از مبلغ ۱۵ میلیارد ریال به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش داد و از این طریق توانست از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود.

بررسی صورت‌های مالی شرکت

 بررسی بیشتر صورت مالی ارائه شده در تاریخ پایان شهریور سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که  فعالیت تولید محصولات بلوک و تیرچه این تولید کننده از سنوات قبل به‌علت به صرفه نبودن متوقف شده است.

فعالیت اصلی شرکت در طی دوره مورد گزارش برگزاری مزایده و فروش اموال مازاد و شروع آماده‌سازی زمین محل کارخانه جهت تغییر کاربری و شروع فعالیت ساخت‌وساز به‌دلیل قرار گرفتن زمین کارخانه در بافت شهری بوده است.

اما سهامداران نظر بر ادامه فعالیت شرکت دارند، در حالی‌که حل چالش این شرکت به نتیجه اقدامات و توافقات با شهرداری بستگی دارد. در صورت نهایی شدن تغییر کاربری ۳۷درصد اراضی سهم شرکت و باقی سهم شهرداری خواهد بود.

 در ادامه بررسی صورت مالی مسئله زیان انباشته‌ای که به بیش از نصف سرمایه ثبتی شرکت رسیده بود اما با تامین مالی از طریق افزایش سرمایه، شرکت دیگر مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیست. در صورت سود و زیان این شرکت مبلغ زیان عملیاتی نزدیک به سال گذشته است.

اما آنچه باعث تغییر در سود پایه هر سهم از ۲۹۶ ریال زیان به ۷۹ ریال سود در گزارش مالی امسال شده تنها از محل درآمدهای غیرعملیاتی و حاصل از سود سپرده بانکی، سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت، سود حاصل از فروش دارایی‌ها و فروش ضایعات بوده است.

1

فرآیند ذکر شده در روند تولید متوقف شده در سهام مورد بحث، پیرامون سیاست‌گذاری‌های بلندمدت در زمینه حمایت از تولید را به ذهن متبادر می‌کند. با افزایش قیمت مسکن در کشور و سودآوری چشمگیر در فعالیت ساخت و ساز ممکن است این حوزه به رقیب جدی برای سایر فعالیت‌های تولیدی تبدیل شود.

شاید شرکت‌ها با توجه به پیگیری سود بیشتر در کوتاه‌مدت، اهمیت فعالیت تولید پایدار و خلق ارزش واقعی متناسب با پتانسیل‌های پنهان را کم‌تر مورد توجه قرار دهند.

نکته اصلی که در شرح این موضوع مطرح می‌شود، توجه بیشتر به ارزش‌گذاری بر مبنای توان تولید و سودسازی پایدار شرکت‌ها است. امید است استفاده از فرصت‌هایی مثل افزایش ارزش زمین و دارایی‌ها و در مواردی سودهای غیرعملیاتی غیرتکرار شونده که در کوتاه‌مدت افزایش موقت در روند طبیعی قیمت سهم ایجاد می‌کند، در جهت بالا بردن توان تولیدی شرکت و صنعت در طولانی مدت استفاده شود.