۰ نفر

چرا همه صنایع بورسی سقوط کردند؟

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۵۸
کد خبر: 604820
چرا همه صنایع بورسی سقوط کردند؟

معاملات اولین هفته بهمن‌‌‌ ماه در حالی پایان یافت که هیچ صنعتی نتوانست با رشد میانگین قیمت زیرمجموعه‌‌‌ های خود همراه شود و در کنار ریزش حدود ۴‌ درصدی شاخص کل، ۳۶ صنعت نیز سرخ‌‌‌ پوش شدند و در مجموع ۲۴ صنعت عملکرد منفی‌‌‌ تری نسبت به شاخص کل بورس تهران رقم زدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، در این میان بیشترین افت هفتگی شاخص از آن گروه استخراج سایر معادن شد. این صنعت که از تک نماد «کماسه» سامان یافته در هفته‌‌‌ای که گذشت با افت ۶/ ۱۶ درصدی شاخص کل مواجه شد. پس از آن نوبت به گروه استخراج نفت و گاز رسید تا با تک نماد «حفاری» هفته را با عقب‌‌‌نشینی ۱۴‌درصدی پشت سر بگذارد. لاستیک و پلاستیک، منسوجات و اطلاعات و ارتباطات دیگر گروه‌‌‌هایی بودند که با افت بین ۵/ ۱۳ تا ۱۲‌درصد در نخستین هفته بهمن‌‌‌ماه مواجه شدند. کمترین افت قیمتی اما از آن زیرمجموعه‌‌‌های پالایشگاهی شد که به نظر می‌رسد به دلیل گزارش‌های ارسال شده این شرکت‌ها در خصوص عملکرد فصل پاییز بود که موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

این صنعت معاملات هفته منتهی به ۶ بهمن‌‌‌ماه را با کاهش ۴/ ۰ درصدی به پایان رساند. فلزی‌‌‌ها نیز در هفته گذشته ۱/ ۱‌درصد افت را ثبت کردند که نسبت به دیگر بزرگان کامودیتی‌‌‌محور شرایط مطلوب‌‌‌تری را نشان می‌‌‌داد. در میان صنایع بزرگ شاخص‌‌‌ساز، معدنی‌‌‌ها هفته اول بهمن‌‌‌ماه را با افت ۵/ ۳ درصدی پایان دادند اما پتروشیمی‌‌‌ها با ثبت زیان متوسط ۶/ ۶ ‌درصدی بدترین عملکرد را میان گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور رقم زدند.

پرمعامله‌‌‌ترین‌‌‌ها

در هفته‌‌‌ای که گذشت بیشترین حجم دادوستدها از آن خودروسازان شد. پس از آن پالایشی‌‌‌ها بودند که در زمره صنایع پرمعامله بورس تهران در نخستین هفته بهمن‌‌‌ماه ایستادند. معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات در هفته مورد بررسی ۵‌میلیارد و ۶۹۳‌میلیون سهم برآورد شد و این رقم در میان پالایشی‌‌‌ها به ۲‌میلیارد و ۷۸۹‌میلیون سهم رسید. از منظر ارزش معاملات نیز گروه محصولات شیمیایی با دادوستد یک‌هزار و ۶۵۱‌میلیارد تومانی صدرنشین معاملات هفتگی بورس تهران شد و در ادامه گروه فلزات اساسی با ثبت معاملاتی به ارزش یک‌هزار و ۶۲۱‌میلیارد تومان، جایگاه دوم را در اختیار گرفت.