۰ نفر

خبر خوش رییسی تکراری بود

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 604333
خبر خوش رییسی تکراری بود

در حالی که اهالی بازار سرمایه منتظر بودند ببینند خبر خوش وزیر اقتصاد برای بورس چیست اما تا ظهر هیچ خبری نیامد!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، سیدابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم شب قبلش در گفت‌وگویی که از طریق تلویزیون با مردم داشت، گفته بود «صبح وزیر اقتصاد، راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی بورس را به مردم اعلام خواهد کرد»؛ اما با شروع روز هیچ خبری نشد. گویا وزیر اقتصاد خواب مانده بود یا خبر نداشت باید خبری درباره بورس به مردم بدهد! کاربران در فضای مجازی می‌‌‌پرسیدند هنوز صبح نشده یا صبح خاندوزی دقیقا ساعت چند است؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا هم به این اتفاق واکنش نشان داد و نزدیک به ظهر نوشت: «آقای رییسی دیشب در تلویزیون گفت آقای وزیر اقتصاد، فردا صبح (چهارشنبه۶بهمن) درباره راه‌حل مشکل بورس توضیح می‌دهد. الان ظهر شده و هنوز وزیر توضیح نداده. حدسم درست است. بعضی وزرا دیگشان را جای دیگری بار می‌‌‌گذارند و به دستور رییس‌‌‌جمهور هم بی‌‌‌توجهی می‌کنند.»

نکته قابل‌توجه درباره این عدم‌هماهنگی این بود که شب قبلش رییسی از انتقادها به عدم‌هماهنگی تیم اقتصادی دولت گلایه و تاکید کرده بود تیم اقتصادی‌‌‌اش کاملا هماهنگ است. اما این ناهماهنگی خیلی زود خود را نشان داد و برخلاف تاکید رییس دولت، وزیر اقتصاد تا ظهر خبر خوشی را که قرار بود به سهامداران بدهد، اعلام نکرد.

در نهایت وزیر اقتصاد خبری را که قرار بود اعلام کند، ظهر به مردم رساند و از مصوبه‌‌‌‌‌‌های جدید برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد. با این حال خبر چندان جدید نیز نبود و پیش از صحبت زنده تلویزیونی رییسی، در کانال‌‌‌ها و گروه‌‌‌های بورسی دست به دست می‌‌‌شد. فرق دیروز بازار با روزهای قبل این بود که فروشنده‌‌‌ها نفروختند، به این امید که شاید با گفتار درمانی دولت قیمت‌ها را بالا ببرند و بتوانند با قیمت بالاتری سهام خود را بفروشند و از بازار خارج کنند.

اهالی بازار سرمایه می‌‌‌گویند تا زمانی که ریسک‌های ناشی از تصمیمات  اشتباه سیاستگذار از سر بورس کنار نرود، مثبت‌‌‌های یک‌روزه به هیچ دردی نمی‌‌‌خورد. آنان معتقدند بورس نیازی به حمایت حقوقی‌‌‌ها ندارد و فقط کافی است گاز و برق صنایع تامین شود و قیمت گاز منطقی باشد. آنان همچنین تاکید دارند کافی است دولت و مجلس به بورس به چشم قلک نگاه نکنند و هر جا پول کم آوردند، روی محصولات شرکت‌های بورسی مالیات مضاعف نبندند. کاربران بورسی فضای مجازی و اهالی بازار می‌‌‌گویند تا اعتماد مخدوش شده مردم ترمیم نشود و آنها راضی نشوند دوباره در بازار سرمایه‌گذاری کنند، صد مصوبه و وعده بورسی هم تاثیری در وضعیت بازار نخواهد داشت و همین روند ادامه‌‌‌دار خواهد بود.

اما بخش دیگری از صحبت‌‌‌های رییس دولت سیزدهم در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم نیز از سوی اهالی بازار پررنگ شد و موردتوجه قرار گرفت. آنجا که تاکید کرد «بورس قلک دولت نیست.» این بخش از صحبت‌‌‌های رییسی با واکنش بور‌‌‌س‌‌‌بازان فضای مجازی مواجه شد. مثلا یکی از کاربران در واکنش به آن نوشت: «آقای رییسی درست می‌فرمائید، بورس مدت‌‌‌هاست که به کوره پول‌سوزی تغییر کاربری داده!» یا کاربر دیگری که به کنایه نوشت: حرفش درسته، بورس دیگه قلک دولت نیست، الان تبدیل شده به کارت بانکی دولت. قلک برای مواقع اضطراریه، الان دیگه هر جا پول کم میارن دست میکنن تو جیب شرکت‌ها و سهامداران بورسی.»

امیر فهیمی

کارشناس بازار سرمایه

دولت با همین فرمون ادامه بده، تا قبل از چهار سال اول، شرکت‌های سودده و درست و حسابی پتروشیمی و فلزی تبدیل به خساپاها و خودروهای غرق در زیان انباشته میشن.

علی سعدوندی

کارشناس اقتصادی

حذف قیمت‌گذاری دستوری و ارز۴۲۰۰ راهکار اساسی است و بس! البته شرایطی را متصور هستم که استثنائا سیاستی مانند صندوق تثبیت در یک دوره محدود ممکن است توجیه علمی و اخلاقی داشته باشد اما نه این بساطی که امروز راه انداخته‌‌‌اند.

حسین سلاح‌‌‌ورزی

فعال اقتصادی

نخستین گام کوچک، اما مهم و استوار در مسیر بازسازی اقتصاد ایران این است که سیاستگذار سودای «جهش» را از سر به‌‌‌در کند.

داود سوری

کارشناس اقتصادی

بورس به برآیند سیاست‌های اقتصادی - سیاسی دولت شما توجه دارد، این «یک نتایجی»‌های یک‌‌‌شبه را کنار بگذارید و بیش از این بازار سرمایه را بی‌‌‌اعتبار و زایل نکنید!

مهدی ساسانی

کارشناس بازار سرمایه

جناب خاندوزی قبلا که شورای عالی بورس بود هفتگی جلسه برگزار می‌کرد! خواستم یادآوری کنم شما وزیر اقتصاد این مملکت هستید اما ۴ ماه است حتی یک جلسه شورای عالی بورس برگزار نکردید. قرار بود بازار سرمایه در اولویت‌های اول دولت باشد اما گویا فقط شعار بود!