۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

بورس امروز ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ / «تنوع» برگ برنده بورسی ها در روزهای سرخ بازار

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۵
کد خبر: 603410
بورس امروز ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ / «تنوع» برگ برنده بورسی ها در روزهای سرخ بازار

یک کارشناس بورس به سهامداران توصیه کرد: سهامداران با توجه به شرایط فعلی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی، اقدام به سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم و یا ورود به صندوق‌ های با درآمد ثابت کرده و تلاش کنند تنوع بیشتری به پرتفوی خود بدهند.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ براساس تحلیل کارشناسان، با توجه به اینکه اعتماد اهالی بازار سرمایه به وعده‌های دولت جدید از بین رفته و اقدامی هم برای بهبود وضعیت فعلی صورت نمی‌گیرد، سهامداران باید هشیارتر از قبل و محافظه‌کارانه به معامله بپردازند.

سهیلا نقی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: امروز نیز شاخص‌کل بازار افت ۲۱هزار واحدی داشت بورس با گذشت ۲۳روز خروج پول حقیقی، امروز نیز با خروج خالص ۴۱۵میلیارد تومان به روند نزولی خود ادامه داد.

وی بیان کرد: اما حقوقی‌ها ۶۸۰میلیارد تومان خرید داشتند و تا حدودی حمایت حقوقی‌ها از بورس را شاهد هستیم. همانطور که در معاملات مشاهده می‌شود روند کاهش در بازار دوم بورس به نسبت هم وزن بیشتر بوده با ۵۰۲ نماد منفی و ۲۵۶صف فروش، شاخص به محدوده یک میلیون و ۲۳۴هزار واحد رسید. بیشترین کاهش در نمادهای فملی، فارس، کچاد و تاپیکو بود، به طوری‌که فروشندگان دراین نمادها در صف فروش فعال‌تر بودند.

سهیلا تقی پور

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص سهام میان‌مدت نیز شاید بررسی گزارش‌های ۹ماهه بتواند برای تصمیم‌گیری جدی به سرمایه‌گذاری کمک کند اما به صورت کلی صرفا رویکرد بلندمدت را می‌توان اتخاذ کرد که آن هم مستلزم روشن شدن یک سری از مسائل برای برخی از صنایع است .

وی با بررسی وضعیت برخی صنایع تصریح کرد: پیرامون نرخی که در بودجه ۱۴۰۱ در صنایع پتروشیمی، فولادی‌ها، سیمانی‌ها و متانولی‌ها اعلام شده تاثیر منفی در این صنایع ادامه دارد. به عبارتی دولت جدید نرخ هایی را اعلام نموده که بی‌اعتمادی بین سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها افزایش یافته است.

این کارشناس ادامه داد: در حال حاضر اعتماد اهالی بازار سرمایه به وعده‌های دولت جدید از بین رفته است و بازگشت اعتماد آنها کاری دشوار است که البته اقدامی هم در جهت بهبود این وضع صورت نمی‌گیرد.

نقی پور در انتها چشم اندازی از معاملات بورس ارائه کرد و گفت: پیش بینی می‌شود بعد از اصلاح متوالی بورس، در هفته پایانی بهمن ماه و همچنین پایان سال روند شاخص مجددا صعودی شده و در کانال رشد قرار بگیرد.

وی به سهامداران توصیه کرد: با توجه به ارزنده بودن قیمت‌ها، پیشنهاد می‌‍شود سهامداران سهم‌هایی با eps مناسب و p/e زیر ۱۰ به طوری‌که p/e  آنها از p/e  گروهشان کمتر باشد و حاشیه سود عملیاتی مناسبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد به وفور یافت می‌شود را انتخاب کنند.

وی افزود: سهامداران با توجه به شرایط فعلی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی خود اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار کنند و به طور حتم پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها متنوع باشد.