۰ نفر

گزارش اختصاصی اقتصادآنلاین؛

گزارشات ۹ ماهه کدام صنایع قابل قبول است؟

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴
کد خبر: 603282
گزارشات ۹ ماهه کدام صنایع قابل قبول است؟

با تمام شدن مهلت شرکت ‌های بورسی برای انتشار صورت‌ های مالی ۹ماهه خود، نوبت به بررسی وضعیت گزارشات امسال شرکت ‌ها و صنایع بورسی رسیده است.

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم‌گیر؛ شرکت‌های بورسی هرسال تا پایان دی‌ماه فرصت دارند تا گزارش عملکرد خود را در ۹ماهه نخست سال منتشر کنند. با پایان دی‌ماه ۱۴۰۰، اکثر نمادها گزارشات خود را در سایت کدال بارگذاری کردند. اقتصادآنلاین نظر کارشناسان را درباره وضعیت گزارش‌ها جویا شد و آنها به این سوال که در کدام صنایع وضعیت بهتری دیده شده پاسخ دادند.

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به گزارشات مثبت گروه فلزات و پالایشی و برخی نمادها مانند فولاد مبارکه، پالایشگاه نفت اصفهان و شتران، شاهد گزارشات ۹ماهه خوبی از گروه پالایشی و فلزی بودیم که انتظار داشتیم بازار این هفته، مثبت شروع شود. متاسفانه کماکان کمبود نقدینگی وجود دارد و حجم عرضه‌ها بالاست و نمادهایی که گزارشات خوب و صف خرید داشتند امروز با عرضه رو به رو شدند. همچنین واریز بخشی از وجوهی که قرار بود توسط صندوق تثبیت بازار به کمک معاملات بازار بیاید رخ داد و اعلام کردند قسط اول آن دریافت شده است. امیدواریم این مبالغ وارد بازار شود و شرایط خوبی ایجاد شود.

وضعیت گزارشات پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها، دارویی‌ها و فلزی‌ها

وی افزود: مسئله بعدی نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ سوخت است که کماکان در مجلس در حال بررسی است. علی رغم اینکه در توییتر اعلام کردند مصوبات ده‌گانه دولت را اجرا خواهند کرد، مشخص نیست چرا سازمان برنامه و بودجه نسبت به ابلاغ رسمی این موارد اقدام نمی‌کند. کماکان انتظار داریم شرایط بازار بهتر، فشار عرضه‌ها کم و نقدینگی وارد بازار شود. گزارشات ۹ماهه، گزارش‌های خوبی بودند. یک سری از شرکت‌ها ممکن است به خاطر برنامه‌های خود مشمول overhaul یا تعطیلی شوند یا ممکن است فعالیت برخی شرکت‌ها به علت کمبود گاز متوقف شود که می‌تواند بر وضعیت سودآوری آنها تاثیر داشته باشد.

همچنین کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه، در همین زمینه به اقتصادآنلاین گفت: فکر می‌کنم شرکت‌های پالایشی و بعد از آن شرکت‌های دارویی و فلزات اساسی بتوانند رشد خوبی را تجربه کنند اما در صنعت پتروشیمی با مسائلی رو به رو هستیم؛ از جمله ابهام موجود در بودجه ۱۴۰۱ حول بحث نرخ خوراک گاز آنها و همچنین اینکه بسته حمایتی دولت برای حمایت از بازار سرمایه که بند اول آن می‌تواند کمک زیادی به پالایشی‌ها کند، هنوز تصویب نشده است. اگر آن بند تصویب شود و به نتیجه برسد، گزارش‌های بهتری در شرکت‌های پتروشیمی خواهیم دید اما مشکل اساسی که این شرکت‌ها دارند نرخ اوره‌ای است که پایین آمده و می‌تواند برای این صنعت مشکل ایجاد کند.

بهترین گزارش‌های ۹ماهه از آن کدام شرکت‌ها است؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره این گزارشات گفت: گزارشات ۹ماهه‌ای که آمده خوب بود. در حال حاضر با توجه به چشم‌انداز بعضی صنایع مثل صنایعی که اوره و متانول تولید می‌کنند و همچنین اقداماتی که درباره نرخ خوراک وجود دارد، یک مقدار ریسک سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌ها بالا به نظر می‌آید. همچنین نرخ اوره نیز پایین آمده و در این صنعت ایجاد خطر کرده است اما گزارش‌های مربوط به پالایشگاهی‌ها، نسبتا خوب و قانع‌کننده بود، دارویی‌ها گزارشات خیلی خوبی داشتند و فلزات اساسی نیز گزارشات خوبی منتشر کردند و می‌توان آینده خوبی را برای این صنعت متصور شد. از نظر من بهترین گزارش‌ها متعلق به شرکت‌های پالایشگاهی و بعد از آن شرکت‌های دارویی بود.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ بر وضعیت شرکت‌ها

وی با اشاره به مواردی در گزارشات که در صورت شفاف‌تر شدن، می‌تواند به ما دید خوبی نسبت به گزارشات آینده شرکت‌ها بدهد گفت: یکی از این موارد بحث ارز ۴۲۰۰تومانی است. اگر این ارز در صنایعی که ارز ۴۲۰۰تومانی به آنها تعلق می‌گیرد حذف شود و شرکت‌ها بتوانند نرخ کالاهای تولیدی خود را متناسب با تغییر بهای تمام شده آنها افزایش دهند، می‌تواند آینده خوبی برای آن صنایع و بازار ایجاد کند. البته با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، نرخ کالاها افزایش پیدا می‌کند و دولت احتمالا مجبور می‌شود حمایتی نسبت به جامعه داشته باشد و این حمایت احتمالا منجر به بروز کسری بودجه خواهد شد.

وی افزود: بهترین محلی که دولت می‌تواند برای بودجه تامین مالی کرده و کسری آن را جبران کند، اوراق است که اگر حساب شده عمل نکنند می‌تواند به بازار لطمه بزند و مشکلاتی را به وجود بیاورد. اگر این مشکلات برطرف شود، در آینده گزارش‌های خوبی خواهیم داشت و می‌تواند باعث رشد بازار شود. امیدواریم در آینده نزدیک بهتر شدن وضعیت بازار را مشاهده کنیم.