۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

انتقاد مدیر پورتفوی صندوق سرو نسبت به عملکرد ناظر بازار

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
کد خبر: 602998
انتقاد مدیر پورتفوی صندوق سرو نسبت به عملکرد ناظر بازار

ناظر بازار با وضع محدودیت هایی برای معامله اشخاص حقوقی سعی در کنترل ریزش بازار و کمک به برگشت شاخص دارد اما در این میان عدم دقت کافی برای وضع این محدودیت ها ممکن است به زیان سهامداران خرد تمام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در همین راستا علیرضا نجار پور مدیر پورتفو صندوق سهامی سرو در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص یکی از همین محدودیت‌ها صحبت کرد.

در گفت و گوی اختصاصی با  اقتصادآنلاین گفت: یکی از موثرترین روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم به وِیژه برای افرادی که زمان و یا تخصص کافی جهت تحلیل شرکت ها و سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس را ندارند، صندوق های سرمایه گذاری است. در این بین صندوق های قابل معامله با ایجاد نقدشوندگی بالا سبب شده اند که سرمایه گذاران با ایجاد کمترین هزینه ممکن قادر به خرید و فروش واحد های این صندوق ها باشند.

به همین دلیل شاید مهمترین رکن در نقدشوندگی صندوق های قابل معامله بازارگردان آن ها باشد که با نزدیک کردن قیمت به خالص ارزش دارایی صندوق (NAV) باعث می شود که سرمایه گذاران در محدوده قیمتی عادلانه و نزدیک به خالص ارزش واحدهای صندوق اقدام به خرید و فروش کنند. 

اما مسئله از آن جایی آغاز می شود که هنگامی که بازار با هیجان ( چه منفی و چه مثبت) مواجه است بازارگردان بایستی به صدور و یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری اقدام کند و ناچارا این هیجان ابتدا به بازارگردان و به طبع صدور و ابطال زیاد به مدیر صندوق جهت خرید یا فروش سنگین در برخی از دارایی ها فشار وارد خواهد کرد. 

وی افزود: متاسفانه طی روزهایی که بازار با هیجان منفی مواجه است، مدیر صندوق برای پاسخگویی به ابطال ها و حفظ نقدشوندگی و در راستای منافع صاحبان واحدها به فروش برخی از سهم ها مبادرت می ورزد، اما ناظر بازار با فرض حقوقی بودن صندوق سهامی این صندوق ها را از  فروش سهم منع کرده و در صورت پافشاری، مدیر صندوق مورد تهدید قرار می‌گیرد.  

صندوق‌های سرمایه گذاری ذاتاً حقوقی نیستند

این مدیر صندوق در ادامه اضافه کرد: متاسفانه نکته ای که ناظر بازار به آن دقت نمی‌کند، این است که این صندوق‌ها اگرچه از لحاظ اسمی حقوقی هستند، اما فی الواقع به طور غیر مستقیم دارایی های هزاران سرمایه گذار حقیقی را مدیریت کرده و در صورتی که نتواند به ابطال ها پاسخگویی مناسب دهد، در درجه اول فاصله قیمت واحد با NAV آن زیاد شده و در درجه دوم رغبت و انگیزه سرمایه گذاری غیر مستقیم که یکی از راهکارهای کاهش ریسک بازار و سرمایه گذار است از بین خواهد رفت.  

مگرنه اینکه وضع تمامی محدودیت ها باید در جهت رفاه حال سهامداران خرد بازار باشد؟ 

نجارپور در پایان خاطر نشان کرد: صندوق های سرمایه گذاری بالاخص صندوق‌های قابل معامله از لحاظ جایگاه حمایتی در مواقع بحران و یا پنیک بازار در رسته سرمایه گذاران حقیقی قرار داده شوند،‌ زیرا هم ماهیتا و هم عملا استراتژی سرمایه گذاری آن ها با سایر اشخاص حقوقی همانند شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها متفاوت بوده و هم باعث می‌شود هدف سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار پر چالش این روزها کمرنگ تر نشود.