۰ نفر

گزارش اقتصاد آنلاین از وضعیت بازار سهام؛

بورس نیاز به شوک دارد؟

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶
کد خبر: 602843
بورس نیاز به شوک دارد؟

اوضاع بورس تعریفی ندارد، صف‌های فروش شلوغ است، خروج پول کماکان ادامه دارد و گزارش‌های ۹ماهه نیز نتوانسته موتور بازار را گرم کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بورس تهران امروز هم طبق روند هفته‌های اخیر روند نزولی خود را ادامه داده و شاخص‌کل بار دیگر روی خط سرخ حرکت می‌کند. شاخص کل بورس که امروز به کانال یک میلیون و ۲۵۰هزار واحدی نزول کرد روندی را در پیش گرفته که برای سهامداران یادآور اتفاقاتی است که در زمستان ۱۳۹۹ شاهدش بودند.

به باور اغلب کارشناسان آنچه امروز در بورس شاهدش هستیم نتیجه سیاستگذاری نادرست دولت دوازدهم و در پی آن دولت ابراهیم رییسی است. اما گله اصلی فعالان بازار متوجه دولت سیزدهم است چرا که با وعده ساماندهی بورس تنها در سه روز، موفق به جلب نظر اهالی بورس شد و توانست در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ پیروز میدان شود اما حالا که حدود پنج ماه از روی کار آمدن کابینه سیزدهم گذشته به نظر می‌رسد سهامداران بورسی نیز از محقق شدن وعده‌های دولت در حوزه بازار سرمایه ناامید شده باشند.

البته برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند دولت برنامه‌های بلندمدتی را برای بورس دارد که باید با صبوری، میدان را برای اجرای سیاست‌های باز گذاشت. برای مثال برخی از سهامداران اعتقاد دارند که بسته ۱۰بندی پیشنهادی احسان خاندوزی که هنوز به مجلس ارجاع داده نشده می‌تواند زمینه‌ساز رونق بورس در سال ۱۴۰۱ باشد.

اما این بسته با وجود اینکه کار بررسی تبصره‌های لایحه بودجه نیز در حال انجام است، هنوز توسط سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارجاع داده نشده است که این خبر چندان باب میل حقیقی‌ها و حتی حقوقی‌های بورسی نیست.

از طرفی هم با نگاهی به روند رو به کاهش حجم معاملات، نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار تشدید شده است چرا که برخی اعتقاد دارند تا زمانی که حجم معاملات به بالای چهار هزار میلیارد تومان نرسد بازار نیز تکان قابل توجهی نخواهد خورد. این در حالیست که حجم معاملات امروز در حدود سه هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ماه‌های گذشته بیانگر افت چشمگیری است.

نگاهی به آمار رشد و افت سهام شرکت‌ها نیز موید این امر است که اوضاع کلی بازار چندان مطلوب نیست و شاید بورس تهران نیاز به شوکی دارد که هنوز اثری از آثارش در اظهارات سیاستگذاران دیده و شنیده نمی‌شود. شوکی که بدون آسیب رساندن به بدنه اقتصاد کشور بتواند رونق را به بازار بازگردانده و شرایط از آنچه امروز شاهدش هستیم فاصله بگیرد.