۰ نفر

تابلوهای بورس، زیر سایه سنگین کدال

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۳۸
کد خبر: 602728
تابلوهای بورس، زیر سایه سنگین کدال

بورس تهران اولین روز کاری بهمن‌ ماه را با رشد نماگر اصلی به پایان رساند و در حالی که شاخص هم‌ وزن پس از رشد صبحگاهی تغییر مسیر داد اما شاخص کل به یمن تقاضا برای برخی از نمادها هر چند اندک اما مثبت باقی ماند. نگاه بورسی‌ ها به سامانه کدال از مهمترین دلایلی بود که روز گذشته سبب غربال شدن عرضه و تقاضا در تالار شیشه‌ ای شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سهام در دومین روز از بهمن ماه سال‌جاری همچنان در رخوت به سر می‌برد. در این روز شاخص کل در حالی توانست به میزان ۱۹/ ۰درصد افزایش یابد که شاخص هموزن از همراهی با دماسنج اصلی بازار باز ماند و افزایشی ۴۳/ ۰درصدی را رقم زد. طی روز یاد شده آنچه توانست بازار را تا حدی به سمت رونق ببرد افزایش تقاضا در نمادهای پالایشی بود. این افزایش از آن جهت روی داد که بنا بر گزارش‌های ۹ ماهه عملکرد منتشر شده در تارنمای کدال پالایشی‌ها توانسته‌اند نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مناسبی در سودآوری به ثبت برسانند.

این مهم سبب شد شاهد افزایش تقاضا برای شرکت‌هایی باشیم که عملکرد مطلوبی را در سومین فصل سال به ثبت رساندند. به نظر می‌رسد در صورت کاهش عدم‌قطعیت‌‌‌ها و ثبات نسبی در متغیرهای اقتصادی و سیاسی، پتانسیل‌‌‌های بنیادی موجود می‌توانند شرایط را برای بازگشت منابع به تالار شیشه‌‌‌ای و رشد قیمت‌ها فراهم کنند.

سبز ناچیز سهام

یک هفته دیگر در بازار سهام آغاز شد و سرمایه‌گذاران در بورس تهران در حالی که همچنان ضعف تقاضا را به نظاره نشسته بودند، توانستند رشد ضعیفی را در نماگرهای این بازار شاهد باشند. با این حال هر چند ضعیف، دماسنج بورس در این روز رشد کرد. بر این اساس طی روز شنبه میانگین وزنی قیمت‌ها ۱۹/ ۰ درصد رشد کرد و شاخص کل به محدوده یک‌میلیون و ۲۸۱‌هزار واحد رسید. رشد یاد شده در حالی به ثبت می‌رسد که در همین روز بسیاری از نمادهای بازار سهام همچنان در محدوده منفی معامله شدند و آنهایی هم که مثبت بودند سیگنال دقیقی از رشدی پایدار به سهامداران و فعالان بازار ارائه نمی‌دادند.

با این حال به زعم بسیاری از کارشناسان بازار همین که شاخص به عنوان مهم‌ترین نشانگر وضعیت عرضه و تقاضا افت شدید هفته قبل را تداوم نداده می‌تواند امیدواری به نبود عرضه سنگین و اشباع فروش در بسیاری از نمادها را افزایش دهد.

بر این اساس در روز شنبه شاخص هموزن نیز اگرچه نتوانست مانند شاخص کل رشدی هر چند ضعیف را به نمایش بگذارد، با این حال میزان عقبگرد آن نیز به حدی نبود که بتوان بر اساس تحرکات آن وضعیت نمادهای کوچک بازار را وخیم یا حتی به شکلی پایدار منفی دانست. اینطور که به نظر می‌‌‌آید همچنان با کش و قوس پیدا کردن مذاکرات احیای برجام، فرجام توافق هسته‌‌‌ای هم مثل سایر اخبار و وعده و وعیدها در خصوص احیای بازار سهام با احتمال رنگ باختن و بی‌اثر شدن روبه‌رو است.

روز گذشته در حالی خبر غیرواقعی احتمال دستیابی به یک توافق موقت در اخیار رسانه‌ها قرار گرفت که منابع نزدیک به دستگاه دیپلماسی در ایران ضمن تاکید بر غیرواقعی بودن ادعاهای یاد شده در این خصوص از پافشاری کشور بر لغو تمامی تحریم‌ها سخن گفتند و رضایت ایران به هر برنامه‌‌‌ای که بر مبنای آن نظام تحریم‌های هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای باقی باشد را منتفی دانسته‌اند.

آن‌طور که منابع خبری می‌گویند ایران همچنان در نظر دارد بازگشت به وضعیت عادی مقرر شده در برجام را منوط به لغو تمامی تحریم‌های محدود‌کننده منافع اقتصادی ایران و همچنین ضرورت راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین از سوی آمریکا تلقی کند. این در حالی است که طرف آمریکایی با سر باز زدن از این خواسته در طول یک هفته اخیر نشان داده که تمایلی به پذیرش شرط مذکور نداشته و در نظر دارد صرفا با اشاره گاه و بیگاه به محدود بودن زمان مذاکرات، ایران را در تنگنای زمانی قرار دهد. چنین امری باعث می‌شود رفت و برگشت دائمی اخبار مذاکرات اتمی و تکراری شدن آن در پیشگاه انتظارات فعالان بازارهای ارز و سهام زمینه را برای بازگشت به اخبار بنیادی و تحلیل‌های به دور از هیجانات سیاسی فراهم کند.

نگاه بورسی به کدال

به گفته بسیاری از فعالان بازار سهام یکی از مسائلی که توانست در خلال معاملات روز گذشته در بورس و فرابورس بیش از قبل خودنمایی کند، گزارش‌های میان‌دوره‌‌‌ای ارائه شده به سامانه کدال بودند. طی روزهای اخیر ارائه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها که انتظار می‌‌‌رفت بیش از هر چیز تحت‌تاثیر هیجانات روزمره بازار قرار بگیرد و لابه‌لای اخبار سیاسی و اقتصادی دیگر گم شود رفته‌رفته به سبب وجود تغییرات قابل‌توجه در برخی از گزارش‌ها موجب امیدواری تحلیلگران شد و توانست بازار را در روز گذشته از حالت منفی یکدست و رخوتی که پیش‌تر در هفته گذشته شاهد آن بودیم بیرون آورد.

بر این اساس بررسی‌های انجام شده حکایت از آن دارد که در گروه‌های نظیر زراعت گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه تغییر قابل‌توجهی را نسبت به فصل تابستان به نمایش گذاشته‌اند. بر اساس گزارش‌های ارائه شده در تارنمای کدال در روزهای اخیر عملکرد نمادهای یاد شده نسبت به تابستان رشد چشمگیری داشته و همین امر سبب شد حتی تا ۱۰۰‌درصد نیز نسبت به فصل قبل سودآوری خود را افزایش دهند. این در حالی است که برخی از نمادهای صنعت پتروشیمی حتی از زراعتی‌ها هم وضعیت بهتری داشتند.

در سایر گروه‌ها چنین وضعیتی وجود داشته و به جز زراعتی‌ها و پتروشیمی‌ها، نمادهای فعال در گروه‌های سیمانی، دارویی، غذایی و فلزات نیز در این سه ماه اخیر توانسته‌اند نسبت به فصل تابستان افزایش درآمد قابل‌توجهی داشته باشند. با این حال آنچه سبب می‌شود برخی از نمادها در روزهای گذشته یا پیش رو با افزایش قیمت جدی همراه نشوند می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

برای مثال باید توجه داشت که در برخی از صنایع و به طور خاص شرکت‌ها روند کلی درآمدزایی سیر خطی نداشته و در برخی از آنها تغییر درآمد در برخی از فصول سال نظیر زمستان یا تابستان امری کاملا معمول است. البته باید توجه داشت که در برخی از صنایع هم در تابستان سال‌جاری بحث کاهش برق و گاز مطرح بوده که به صورت تک به تک اثر آن بر روی شرکت‌ها قابل بررسی است. همین امر سبب شده حتی فصل پاییز امسال نسبت به سال‌های قبل توانایی سود‌سازی بهتری را برای برخی از شرکت‌ها به ارمغان بیاورد.

از برخی گروه‌ها که ممکن است تاثیر بهبود عملکرد آنها در گزارش‌های کدالی چندان به وضوح نمایان نباشد اگر بگذریم، خواهیم دید که در برخی از نمادها نظیر پالایشی‌ها روز گذشته افزایش تقاضا مشهود بود. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که نمادهای یاد شده توانسته‌اند در مقایسه با عملکرد پاییز سال گذشته خود سود بهتری بسازند. این امر از آنجا ناشی می‌شود که در سال‌جاری رشد قیمت نفت توانسته منجر به رشد کرک اسپرد شرکت‌های یاد شده شود و سود این نمادها را افزایش دهد. روز گذشته «شتران»، «شپنا» و «شبندر» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر مثبت آنها بر شاخص کل بورس مشهود بود.

در آینه اعداد

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۹/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۲۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۹۶ سهم معادل ۲۹‌درصد از کل نمادهای معامله شده در روز شنبه مثبت بود و در مقابل ۲۱۸ سهم (۶۷‌درصد از ۳۲۷ نماد داد و ستد شده) در سطوح منفی دادوستد شدند. در بورس تهران ۱۳ نماد (۴‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۵‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۶۳ نماد بورسی (۱۹‌درصد) به ارزش ۱۲۶‌میلیارد تومان بودیم.

بررسی اعداد و ارقام معاملات در این روز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات خرد در نخستین روز هفته در محدوده ۱۷۶۹‌میلیارد تومان بوده که همچنان پایین است. با این حال نمی‌توان میان درج این رقم با ارقام به ثبت رسیده از ارزش معاملات خرد در روزهای گذشته تفاوتی معنادار مشاهده کرد. از این رو به نظر می‌‌‌آید که بورس تهران به عنوان بزرگ‌ترین بخش بازار سهام همچنان در حالت رکود به سر می‌برد و در صورتی که نتواند تغییر قابل‌توجهی را در خود شاهد باشد احتمالا در هفته پیش رو نیز به همین رویه ادامه خواهد داد.

با این حال به‌رغم طولانی شدن ماجرا همچنان مهم‌ترین عاملی که می‌تواند اثر روانی مهمی بر نمادهای بازار سهام داشته باشد به ثمر رسیدن یا نرسیدن گفت‌وگوها پیرامون احیای برجام است که تاکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته؛ با این حال بیراه نخواهد بود اگر بگوییم که سیر گزارش‌های ارائه شده در ۹ ماه نخست سال‌جاری اگر در روزهای پیش رو در گزارش‌های ماهانه دی ماه هم تداوم پیدا کند احتمالا می‌توانیم روزهای بهتری را برای بورس تهران در بهمن ماه شاهد باشیم.

روز گذشته برآیند تمامی معاملات بورس تهران سبب شد تا ۱۸۴‌میلیارد تومان دیگر از پول اشخاص حقیقی از بورس تهران خارج شود و این بازار در تداوم روند آهسته و پیوسته خروج پول از چرخه معاملات یک بار دیگر ثبات قدم خود را به نمایش بگذارد.

بر این اساس معاملات روز دوم از بهمن ماه سال‌جاری در حالی خاتمه یافته که گروه فلزات اساسی مانند بسیاری از روزهای گذشته بیشترین سهم را در خروج پول حقیقی از بازار سهام داشته است. در این روز گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «بانک‌ها» و «خودرو و ساخت قطعات» در رتبه‌های بعدی از دست دادن اعتماد سهامداران حقیقی قرار داشتند. گفتنی است در این روز گروه فرآورده‌های نفتی به سبب عملکرد خوب ۹ ماهه‌‌‌ای که پیش‌تر موردتوجه قرار گرفت توانستند برخلاف سایر گروه‌های شاخص‌ساز بازار شاهد جذب پول سرمایه‌گذاران حقیقی باشند.