۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ضرورت ارتباط بازار سرمایه و رمزارزها / تکلیف رمزارزها مشخص شود

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۳۰
کد خبر: 600729
ضرورت ارتباط بازار سرمایه و رمزارزها / تکلیف رمزارزها مشخص شود

هفتمین همایش انجمن مالی اسلامی، امروز (۲۷ دی ماه) با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس بانک مرکزی و رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در محل بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در هفتمین همایش انجمن مالی اسلامی که با محوریت رمزارزها، تجربه جهانی و رویکرد اسلامی برگزار شد، با بررسی رمزارزها از دو دیدگاه گفت: رمزارزها را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد و از آن به عنوان یک ارز یا دارایی بحث کرد. اگر رمزارز را به عنوان یک ارز در نظر بگیریم، سیاست‌گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار است، اما طبق قانون، ورودی به آن نداریم.

استفاده از فناوری‌های نوین برای روان‌سازی معاملات و احراز هویت

عشقی با اشاره به معضلات جدی برای برگزاری مجامع شرکت‌ها تصریح کرد: شرکتی که دارای پنج میلیون سهامدار مستقیم است، هیچگاه نمی‌تواند اقدام به برگزاری مجمع با اکثریت آرا کند. به همین دلیل مجبور هستیم با تعداد اندکی از سهامداران، اقدام به برگزاری مجمع کنیم.

وی افزود: یکی از راه حل‌های جدی، استفاده از فناوری‌هایی است که می‌توان از طریق آنها احراز هویت‌ها را انجام داد و امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم در یک رویداد را فراهم کرد. 

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، استفاده از برخی الگویتم‌های اجماع مانند الگوریتم بلاکچین یا سایر الگوریتم‌هایی که در حال توسعه هستند، باید در فرآیندهای بازار سرمایه مورد نظر قرار گیرد. موضوع جدی دیگر، به کاربردهای الگوریتم های اجماع در بحث ثبت معاملات باز می‌گردد. یکی از رویه‌هایی که بازارهای مالی به سمت آن در حال حرکت بوده، ساده‌سازی معاملات است. در آینده نه چندان دور، یعنی دو سال آینده مجبور هستیم از این فناوری‌ها استفاده کنیم.

پژوهشگران و فین‌تک‌ها به بازار سرمایه کمک کنند

عشقی با درخواست از پژهشگران، دانشگاهیان و فین‌تک‌ها برای کمک به بازار سرمایه گفت: از همه پژهشگران، دانشگاهیان و نیز فین‌تک‌ها درخواست می‌کنم در حوزه‌هایی که مربوط به بازار سرمایه است، کار کرده و پیشنهادهای خود را در این زمینه، به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند. نهاد ناظر آمادگی دارد تا این موضوعات را بررسی کند.

وی اضافه کرد: از کمیته فقهی درخواست داریم چه در سازمان بورس و اوراق بهادار و چه در بانک مرکزی کمک کنند تا مباحث فقهی مربوط به دارایی بودن این ابزار و نحوه تبدیل دارایی‌های فعلی (دارایی‌های فیزیکی و اوراق بهادار) به توکن و استفاده از این توکن‌ها در یک فضای فناورانه کمک کند تا از آن در تسهیل معاملات و تسویه و پایاپای استفاده کنیم. در مورد کارایی بازارهای کریپتوها و موضوع دارایی بودن آنها در کل دنیا، از نظر نهادهای ناظر بر بازار پول و بازار سرمایه دغدغه‌‌های جدی وجود دارد. این موضوع با توجه به گستردگی و تنوع کریپتو، در بلند مدت می‌تواند آسیب جدی در زمینه نقدشوندگی آنها وارد کند. 

انتشار لیست بدهکاران بانکی در سامانه کدال

علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی نیز که در این نشست حضور داشت، با اعلام این خبر که رمز ریال ملی به زودی عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: مقررات رمز ریال ملی در شورای پول و اعتبار تصویب شده است و در آینده، عملیاتی می‌شود. 

به گفته رییس کل بانک مرکزی، لیست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود. سه درصد از منابع سپرده بانک‌ها باید به خرید اوراق مالی اسلامی که از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند، اختصاص یابد. این موضوع به دلیل مدیریت نقدینگی است تا چنانچه بانک‌ها ناترازی نقدینگی دارند، این اوراق را در بازار به فروش برسانند. 

صالح آبادی در مورد اختلاف قیمت ارز سامانه نیما و آزاد و تاثیر آن بر بازار سرمایه تصریح کرد: معاملات در سامانه نیما براساس عرضه و تقاضا است و بانک مرکزی دخالتی در این امر ندارد، اما اختلاف جزئی بین سامانه نیما و بازار متشکل، طبیعی است. زیرا معاملات در سامانه نیما، به صورت عمده بوده و در بازار متشکل، به صورت خرد است.

نبود محدودیت در معاملات با وجود رمزارزها

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس شورای فقهی بانک مرکزی، در این نشست گفت: رمزارزها به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که هیچ قدرتی نتواند در آن دخالت کند و این نکته مثبتی است که دولت‌ها و قدرت‌ها نتوانند محدودیتی در مبادلات ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این موضوع که رمزارزها مال هستند یا خیر، تصریح کرد: این مسئله، جای تردید دارد و اینکه می‌توان در قبال آن پول پرداخت کرد یا نه و از این حیث، هنوز به بلوغ نرسیده است. اگرچه برخی از عقلا این موضوع را قبول ندارند، اما یک امر عام نیست.

رییس شورای فقهی بانک مرکزی اظهار داشت: قانون پذیرفته است تا رمزارزهایی به صورت کنترل‌شده در وزارت صنعت، تولید و در واردات کالا به کار گرفته شود. اما برای مصارف دیگر رمز‌ارز، نیازمند قانون اساسی هستیم. همچنین رمز‌ارزهایی می‌توانند توسط بانک مرکزی یا بانک‌های منطقه شکل بگیرند که در این صورت، هیچ‌گونه مناقشه‌ای نخواهد داشت، از نظر شرعی مال است و امکان استفاده آن در مبادلات وجود دارد.