۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

تحلیل بورس امروز ۲۷دی ماه۱۴۰۰ / امواج ناامیدی، بازار را فرا گرفت

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 600670
تحلیل بورس امروز ۲۷دی ماه۱۴۰۰ / امواج ناامیدی، بازار را فرا گرفت

معاملات بورس در سومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت چهار هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۳۰۶‌هزار واحدی نزول کرد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ گروهی از کارشناسان معتقدند، بازار در روند رکودی و خنثی خود باقی خواهد ماند. سیاست‌گذاران و مدیران نیز به دلیل منافع سازمانی خود تنها با حرف‌درمانی و اقدامات زودگذر و موقتی، سعی می‌کنند امید را در دل سهامداران زنده نگه دارند.

علی طباطبایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: بازار امروز نیز همانند روزهای گذشته، معاملات کم‌رمق و بی‌جانی برای خود رقم زد. بی‌اعتمادی در تمام بازار به چشم می‌خورد و نبود نقدینگی معضل اصلی بورس است.

وی بیان کرد: سهامداران به دلیل نداشتن اعتماد، تمایلی برای ورود به بازار سرمایه را ندارند. بنابراین نقدینگی موجود در بازار بسیار نامحدود و ناکافی است. همچنین به نظر می‌رسد، با توجه به جو غالب در بازار و جریان نقدینگی در آن، بازگشت به روند صعودی بسیار سخت باشد.

این کارشناس ادامه داد: اگر بازار بخواهد در روند صعودی قرار بگیرد، ابتدا روندی ساید و رنج خواهد داشت. زیرا تا مقطعی از زمان نیاز به دارایی‌ها در بازار کم است ولی با گذشت زمان و پایداری جو ناامیدی در بازار، جریان نقدشوندگی دارایی در بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد.

طباطبایی تصریح کرد: در معاملات امروز نیز کاملا مشخص بود که به دلیل نیاز به نقدینگی و از روی اجبار، دارایی‌ها حتی به زیان فروخته شدند. این شرایط ناشی از  فقدان اعتمادسازی در میان سیاست‌گذاران برای سهامداران است. در حالیکه سیاست‌گذاران و مدیران، خود از معضلات بورس و راه‌حل برون‌رفت از آن باخبرند، به دلیل منافع سازمانی تنها با حرف‌درمانی و کارهای موقت روحیه فعالان بازار را تامین می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت شاخص، دیگر نماد اصلی سبدهای سرمایه‌گذاری و دماسنج اقتصادی کشور نیست.