۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

تحلیل بورس امروز ۲۶دی ماه۱۴۰۰ / بورسی ها بی اعتماد شده اند

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 600332
تحلیل بورس امروز ۲۶دی ماه۱۴۰۰ / بورسی ها بی اعتماد شده اند

معاملات بورس در دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۱۱هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۳۱۰‌هزار واحد نزول کرد.

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ اغلب کارشناسان معتقدند، بازار در حال رنج زدن در کانال یک میلیون و ۳۰۰هزار واحدی است و تا زمانی‌که شرایط بازار بهبود نیابد، خروج پول ادامه خواهد یافت و سرمایه‌گذاران بیش از پیش به سمت بازارهای فارکس و ارز دیجیتال متمایل خواهند شد.

سهیلا نقی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، روند معاملات بورس را مورد بررسی قرار داده و گفت: امروز، هفدهمین روز متوالی خروج پول حقیقی از بازار را شاهد بودیم. با اینکه حقوقی‌ها ۶۲۷میلیارد تومان خرید انجام دادند اما خالص ورود و خروج پول حقیقی به عدد ۳۸۶میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات همچنان در سطح پایینی قرار دارد.

سهیلا نقی پور

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت دو درصد افت داشت. بیشترین کاهش در نماد شپدیس، فملی، پارسان بود. شتران و شپنا با نفت بالای ۸۶دلار همچنان سرخپوش هستند، در طرف مقابل، افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی دیده می‌شود. به طور کلی، روند کاهشی بیشتر در شاخص هم وزن و شرکت‌های کوچک دیده می‌شود. تا زمانی‌که کمبود نقدینگی در بازار سرمایه برطرف نگردد و ارزش معاملات افزایش پیدا نکند؛ بازار رشدی نخواهد داشت و شاخص همچنان در روند نزولی باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: بازار در حال رنج زدن در کانال یک میلیون و ۳۰۰هزار واحدی است و با محدود یک میلیون و ۵۳۰هزار واحد بسیار فاصله دارد. زیرا نمودارهای معتبر با توجه به ریزش‌هایی که در کف کانال ایجاد شده عملاً اعتبار خود را از دست دادند مگر اینکه  در روزهای آینده با افزایش معاملات در بازار مواجه باشیم.

نقی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی اهالی بازار سرمایه و گرایش به بازارهای فارکس و ارز دیجیتال، باعث رشد این بازارها شده و از طرفی دیگر، با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتالی فارغ از قواعد دستوری حاکم بر بازار سرمایه بوده، روزبه‌روز سرمایه‌گذاران جدیدی را به خود جذب می‌کنند.