۰ نفر

در گفت‌وگو با مدیرعامل صندوق مطرح شد؛

مبدا و مقصد پول ‌های صندوق تثبیت بازار کجاست؟

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 598500
مبدا و مقصد پول ‌های صندوق تثبیت بازار کجاست؟

یکی از مهم ‌ترین مسائل پیرامون عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه، نحوه تامین مالی و مقصد منابع این صندوق است، مدیرعامل صندوق در این باره توضیحاتی را ارائه کرد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صندوق تثبیت بازار سرمایه، در سال ۱۳۹۴ به منظور کنترل و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار، در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی تاسیس شد. ریزش بورس در سال۹۹ و تداوم آن تا الان، باعث شده تا نام صندوق تثبیت بازار سرمایه، بیش از پیش نقل محافل بورسی باشد. 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیرامون عملکرد این صندوق وجود دارد، نحوه تامین مالی منابع و مقاصد این منابع است که این گزارش، به بررسی آن موضوع می‌پردازد.

منابع صندوق از کجا می‌آیند؟

طبق اساسنامه صندوق تثبیت، منابع مالی صندوق از چهار محل قابل تامین است. 

اولین محل، سرمایه صندوق است که به پیشنهاد وزیر اقتصاد و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی شده و از محل اعتبارات مصوب مربوط تامین می‌شود.

به علاوه، بخشی از کارمزدهای تعریف شده توسط سازمان بورس، با تصویب شورای عالی بورس، در صندوق سپرده‌گذاری می‌شود که براساس گفته‌های امیر مهدی صبایی، مدیرعامل صندوق، در حال حاضر حدود ۵۸درصد از منابع صندوق را تشکیل می‌دهد.

امیر مهدی صبایی

همچنین صبایی اذعان کرد که باقی منابع صندوق، از محل سپرده‌گذاری یک درصد از منابع سالانه صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

علاوه‌بر آن‌چه گفته شد، برحسب قوانین و مقررات و با تصویب مراجع ذیصلاح، منابع دیگری نیز می‌توانند به صندوق تزریق شوند.

واریز ۵۰میلیون دلاری به صندوق غیرقانونی بود؟

یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که در سال گذشته، بر سر تزریق ۵۰میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه وجود داشت، بحث تبدیل دلار به ریال برای این اتفاق بود. در حالی که در اساسنامه صندوق توسعه ملی، به صراحت ذکر شده است که استفاده‌کنندگان از منابع صندوق، اجازه تبدیل ارز به ریال در بازار داخلی را ندارند، اما این اتفاق رخ داد. 

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار، در پاسخ به ابهاماتی که پیرامون این موضوع وجود دارد گفت: من در جایگاهی نیستم که در مورد اینکه منابع به چه ترتیب تبدیل به ریال می‌شوند توضیح دهم و شاید مدیران صندوق توسعه ملی باید پاسخگو باشند، اما منابعی که صندوق تثبیت دریافت می‌کند، ریالی هستند.

چه ضوابطی برای ورود صندوق به بازار وجود دارد؟

صبایی درباره نحوه مصرف منابع صندوق در بازار سرمایه اظهار کرد: نحوه ورود صندوق به بازار سرمایه و شناسایی شرایط لازم برای ورود به بازار، خرید سهام شرکت‌ها و سقف مجاز خرید هر یک از سهام، در چارچوب ضوابط تعیین شده توسط هیات امنای صندوق و با تصمیمات هیات عامل صورت می‌گیرد.

وی درباره ملاک‌های صندوق برای ورود به سهام‌ یک شرگت گفت: بر اساس مصوبات هیات امنا و هیات عامل، چارچوب‌های مختلفی برای زمان ورود به بازار، حد نصاب خرید در هر سهام، استراتژی در انتخاب سهام، چارچوب‌های قیمتی خرید و فروش سهام، حدنصاب‌های ارزش روزانه معاملات و ... وجود دارد.

صبایی ادامه داد: این چارچوب‌ها بر اساس متغیرهایی مانند میزان دارایی‌های صندوق، ارزش معاملات روزانه کل بازار، میزان سهام آزاد شناور در هر نماد، ارزش بازار هر نماد، شاخص‌های قیمتی کل و صنایع مختلف معین شده و بر اساس آن‌ها معاملات صورت می‌پذیرد. 

صبایی در پایان تصریح کرد: در نیمه دوم سال جاری، خریدهای این صندوق در نمادهایی انجام شده که در مجموع ۸۶درصد از مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس را تشکیل می دهند.