۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با نائب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی؛

تخفیف‌ نرخ سوخت، دردی از بورس دوا نمی کند

۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 598149
تخفیف‌ نرخ سوخت، دردی از بورس دوا نمی کند

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار داشت: اگر سیاست‌ های اعمال تخفیف برای نرخ سوخت و خوراک صنایع هوشمندانه نباشد، امکان رقابت‌ پذیری در صنعت از بین رفته و به دلیل ایجاد رانت، عملکرد شرکت‌ ها مختل می شود.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ براساس مصوبه ۱۰بندی حمایتی از بورس، تخفیف‌هایی که در زمینه سوخت برخی صنایع مقرر شده تا اعمال شود مورد بحث در محافل بورسی و اقتصادی بوده است. عده زیادی از فعالان بازار سرمایه نسبت به اعمال این تخفیف‌ها اصرار داشته ولی اکثر قریب به اتفاق سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه انرژی نسبت به اتخاذ این تصمیم توسط دولت انتقادات زیادی را مطرح می‌کنند.

امکان رقابت برای صنایع وجود ندارد

حمیدرضا صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به بررسی تخفیف‌های اعمال شده این بسته حمایتی و تاثیرات آن پرداخته و گفت: یکی از امکاناتی که دولت می‌تواند برای صنایع صادرات‌محور در نظر بگیرد، مزیت‌های رقابتی است که امکان رقابت این صنایع را فراهم می‌سازد. بنابراین این مزیت‌ها و محرک‌ها باید به عنوان مشوقی برای صنایع در نظر گرفته شود نه اینکه دائمی باشند.

وی بیان کرد: این محرک‌ها رقابت‌پذیری صنایع را افزایش داده و با رونق بازار صنایع، درآمد ارزی آنها را افزایش می‌دهد. اما اگر این تخفیف‌ها تنها تبدیل به رانت شود و رقابت‌پذیری صنایع را در نظر نگیرد، بسیار مخرب خواهد بود.

صالحی افزود: در مجموع، حمایت‌های صورت گرفته از جانب وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نشان دهنده عزم جدی دولت در حمایت از این شرکت‌ها است. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که اغلب شرکت‌هایی که در بسته ۱۰بندی وزیر اقتصاد شامل تخفیف در سوخت شده‌اند، شرکت‌های وابسته به دولت هستند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر این سیاست‌ها هوشمندانه باشد و برای دوره‌ای مشخص در نظر گرفته شود، می‌تواند کارساز باشد. در غیر این صورت با ایجاد رانت، عملکرد شرکت‌ها را مختل کرده و رقابت‌پذیری صنایع را به طور کامل از بین خواهد برد. در فضای غیررقابتی نه تنها رشد و توسعه‌ای برای صنایع ایجاد نمی‌شود بلکه با ایجاد رانت تنها سوداگران از این اقدام منتفع خواهند شد.

روابط بین‌المللی سدی در مقابل سودسازی شرکت‌ها

وی با اشاره به چند نرخی بودن ارز خاطرنشان کرد: می‌توان گفت زیرساخت‌های اقتصاد کشور مشکل دارد. برای مثال چند نرخی بودن ارز امکان رقابت را از صنایع گرفته و با ایجاد ابهام عملکرد آنها را مختل کرده است.

صالحی در پایان یادآور شد: بنابراین تا زمانی‌که روابط خارجی کشور و روابط بانکی بهبود نیابد، این تخفیف‌ها نمی‌تواند کارساز باشد. این صنایع تنها زمانی‌که در فضای رقابتی صحیح قرار بگیرند، می‌توانند رونق داشته باشند. در چنین وضعیتی تمام این تخفیف‌ها به درآمد تبدیل نشده و نمی‌تواند تاثیر به سزایی بر عملکرد صنایع داشته باشد.