۰ نفر

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

رییسی حرفی از بورس نزد / بسته ۱۰بندی خاندوزی شفاف نیست

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۹
کد خبر: 597785
رییسی حرفی از بورس نزد / بسته ۱۰بندی خاندوزی شفاف نیست

ابراهیم رییسی امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی در زمینه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و همچنین مسائلی از قبلی حذف ارز ترجیحی به ایراد سخنانی پرداخت که با واکنش برخی از نمایندگان موافق و مخالف همراه شد.

اقتصاد آنلاین-سهند اینانلو؛ سید کاظم موسوی نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان امروز رییس دولت سیزدهم در صحن مجلس، بیان کرد: آقای رییسی امروز از بودجه‌ای که به مجلس تقدیم کرده دفاع کرده و درخواست رای دادن به کلیات را از نمایندگان داشت.

وی ادامه داد: رییس‌جمهوری از مجلس خواست که درباره جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون‌های تخصصی به بحث و بررسی پرداخته شود اما با رویکردی تعاملی نسبت به لایحه دولت، به کلیات آن راه داده شود. 

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: در حال حاضر فضای مجلس بینابینی است و مواضع نمایندگان نسبت به بودجه سال آینده تقریبا برابر است اما کفه ترازو اندکی به سود موافقان تصویب کلیات لایحه بودجه سنگینی می‌کند. 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی به اقتصاد آنلاین گفت: بنده نیز یکی از نمایندگانی هستم که موافق رای آوردن کلیات بودجه سال۱۴۰۱ هستم، اگر چه فراز و فرودهایی دارد و در برخی موارد مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین بحث یارانه‌های نقدی نکات قابل بحثی وجود دارد اما به طور کلی انتظار می‌رود کلیات این لایحه به تصویب مجلس برسد. 

وی ادامه داد: در زمینه اتکای بیش از اندازه بودجه به درآمدهای نفتی نیز یکی دیگر از موارد مناقشه برانگیز این لایحه است، اما این موارد را می‌توان با چکش‌کاری در کمیسیون‌های تخصصی حل و فصل کرد. از همین رو است که اعتقاد دارم تصویب این لایحه کاملا به سود اقتصاد کشور خواهد بود. 

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تقویت معاش جامعه، بیان کرد: متاسفانه سفره مردم بسیار کوچک شده، این اعتقاد وجود دارد که تصویب کلیات این بودجه می‌تواند جلوی کوچکتر شدن این سفره را گرفته و تا حدودی مشکلات کشور را نیز برطرف کند. 

وی افزود: البته بازهم تاکید می‌کنم که ما در پی رفع برخی از مشکلات و نارسایی‌های موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستیم اما به طور کلی به نظر می‌رسد که موضع نمایندگان موافق با تصویب آن بر مخالفان خواهد چربید و ما شاهد رای آوردن کلیات بودجه خواهیم بود. 

موسوی تصریح کرد: نمایندگان محترم باید در نظر داشته باشند که باید با رویکرد تقویت و حفظ ثبات اقتصادی کشور، اقدام به تصویب کلیات بودجه کنند. این نکته هیچ ارتباطی هم به مذاکراتی که در وین جریان دارد نخواهد داشت، این بودجه کاملا مستقل است و ارتباطی به برجام و مسائل پیرامونی آن ندارد. 

رییسی حرفی از بورس نزد

این نماینده مجلس با اشاره به حضور ابراهیم رییسی در صحن علنی مجلس تاکید کرد: آقای رییسی در جلسه امروز سخنی از بورس مطرح نکردند اما در زمینه بسته‌ای که آقای خاندوزی و وزارت اقتصاد پیشنهاد کرده‌اند ابهاماتی را در پی خود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

وی ضمن اشاره به بسته حمایتی وزارت اقتصاد از بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد که به بسته ۱۰بندی هم مشهور شده، غیرشفاف است، از همین رو انتظار می‌رود وزارت اقتصاد در این زمینه اقدام به شفاف‌سازی کند. به دلیل اینکه شفاف نیست و فشاری که به بودجه ۱۴۰۱ وارد می‌کند و می‌تواند منجر به تشدید کسری بودجه شود ضروری است که دولت برای رفع این تردیدها اقدام عاجلی را ترتیب دهد. 

موسوی در پایان به وجود نارسایی در زمینه عملکرد دولت در وزارت اقتصاد اشاره کرده و گفت: البته وزارت اقتصاد مشکلات عدیده‌ای دارد که یکی دو تا هم نیستند، ان شاءالله در زمان مقتضی به این موضوع هم رسیدگی خواهد شد.