۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مجددا عرضه می شود / عرضه بلوک ۱۵درصدی سهام، طی ۲۰روز آینده

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
کد خبر: 596798
سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مجددا عرضه می شود / عرضه بلوک ۱۵درصدی سهام، طی ۲۰روز آینده

بلوک ۱۵درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که قرار بود روز جاری بر تابلو معاملات عمده بورس تهران عرضه شود، به دلیل «ایرادات موجود در مستندات ارسالی متقاضیان» لغو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، هفته گذشته، قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، از واگذاری بلوک یک و ۲ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صورت نقدی خبر داد. به گفته وی، سهم یک درصد بدون اضافه ارزش، اما سهم ۲ درصد با پنج درصد اضافه ارزش در روزهای ۱۱ و ۱۲ دی ماه انجام می‌شود. بلوک ۱۵درصد با ۳۰درصد اضافه ارزش عرضه خواهد شد و قسمت سه بلوک، قیمت تابلوی بورس است.

به گفته وی، عرضه بلوک ۱۵درصدی سهام این شرکت به صورت ۳۰درصد نقد و اقساط ۴ ساله و بلوک‌های یک و دو درصدی، به صورت نقدی است.

با وجود اینکه عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی‌سازی معرفی شد و ارزش سهام «فارس» در بورس، حدود ۳۲۰ میلیارد تومان است، اما بلوک‌های یک و دو درصدی آن که ۱۱ و ۱۲ دی ماه سال جاری به قیمت پایه هر سهم ۹۹۶ تومان عرضه شد، خریداری نداشت و بلوک ۱۵درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که قرار بود روز جاری بر تابلو معاملات عمده بورس تهران عرضه شود، به دلیل «ایرادات موجود در مستندات ارسالی متقاضیان» لغو شد.

به دنبال این موضوع، هیات واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی، ۱۳ دی ماه با حضور اعضا تشکیل جلسه داد که طی آن ضمن موافقت با واگذاری بلوک ۱۵ درصدی سهام مدیریتی هلدینگ خلیج فارس با آگهی مجدد آن و آماده‌سازی شرایط مجدد عرضه در ۲۰ روز آینده موافقت شد.

لازم به ذکر است که تاکنون، دو متقاضی برای خرید این سهام به کارگروه بررسی صلاحیت سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کرده‌اند و در تلاش هستند تا وجه ۳۰درصد نقدی این معامله را فراهم کنند. رقمی که با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، حدود ۳۰هزار میلیارد تومان است.

سال ۱۳۹۲ و پس از واگذاری تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به بخش غیردولتی، تصمیم گرفته شد تا شرکت‌های باقی‌مانده در قالب یک هلدینگ، جمع‌آوری و به بخش غیردولتی واگذار شوند. پیش از آن، سهام برخی از شرکت‌های پتروشیمی به صورت مجزا به بخش غیردولتی واگذار شده بود، اما در پایان سال ۱۳۹۱ تصمیم به جمع‌آوری شرکت‌‌ها گرفته شد و درنهایت هلدینگ خلیج فارس شکل گرفت. این هلدینگ، ابتدای سال ۱۳۹۲ در بورس عرضه شد.