۰ نفر

ابزارهای طلایی باند فرود یا آشیانه نقدینگی

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۷:۱۲
کد خبر: 595080
 ابزارهای طلایی باند فرود یا آشیانه نقدینگی

ابزارهای طلایی بورس‌ کالا در حالی که همراستا با یکدیگر از روند کاهش بها حمایت می‌ کنند، به پارکینگی برای نقدینگی معامله‌‌‌ گران این بازار تبدیل شده‌‌‌ اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، حجم معاملات هر پنج‌ صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا این روزها نوسان کاهشی را در پیش گرفته است و ارزش دادوستد این اوراق نیز از تنزل ارزش معاملات نسبت به ماه‌‌‌های اخیر حکایت دارد؛ آن‌‌‌هم در شرایطی که خروج نقدینگی از این بازار می‌تواند پیامد افت محسوس قیمت را داشته باشد.

از این رو، دارندگان عمده این اوراق با ثابت نگه‌داشتن حجم دارایی سرمایه‌‌‌ای فعلی خود و عدم‌تمایل به نوسان شدید نرخ در این بازار، متوسط انتظارات تورمی و دورنمای قیمتی اوراق طلایی بورس‌کالا را در محدوده منفی ترسیم می‌کنند؛ به گونه‌‌‌ای که در جریان معاملات هفته گذشته، همسو با تکانه‌‌‌های کاهشی بهای ارز، جریان دادوستدهای دو بازار گواهی سپرده سکه طلا و واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا از پایین بودن نرخ این اوراق نسبت به قیمت‌های بنیادین آن حکایت دارد و از درجا زدن انتظارات تورمی در محدوده منفی خبر می‌دهد؛ به این معنی که در حال حاضر، نه‌تنها فرضیه رشد قیمت‌ها بی‌‌‌اعتبار شده است، بلکه تکانه‌‌‌های مثبت و گذرا در بازار طلا و ارز قدرت چندانی برای ایجاد تکانه‌‌‌های افزایشی حجم معاملات و جرقه‌‌‌های مثبت قیمت این اوراق را ندارد.

  تبدیل بازار صندوق‌های طلا به پارکینگ نقدینگی

جریان معاملات واحدهای صندوق‌های طلای بورس‌کالا از کاهش مستمر حجم معاملات این بازار حکایت دارد. در ظاهر امر، افت حجم معاملات تداعی‌کننده خروج نقدینگی از بازار است، اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در چندماه اخیر، میزان سرمایه ‌دارندگان عمده واحدهای صندوق‌های طلایی بورس‌کالا به طور متوسط از روند نسبتا باثباتی پیروی کرده است.

از این رو نمی‌توان جریان عمده این بازارها را خروج نقدینگی تلقی کرد. از سوی دیگر، در صورت تداوم کاهش بهای ارز در بازار، می‌توان این موضوع را ریسک معاملاتی صندوق‌ها در نظر گرفت که در کنار افت حجم معاملات، اثر مضاعفی بر معاملات این بازار بر جای می‌‌‌گذارد. بنابراین اینکه حجم معاملات نمادهای فعال صندوق طلا، در مقایسه با میانگین معاملات ماهانه آن، مسیر کاهشی را پیموده است، حکایت از آن دارد که بازار صندوق‌های طلای بورس‌کالا از فضای معامله‌‌‌گری خارج شده و به پارکینگ نقدینگی برای دارایی سرمایه‌‌‌ای بدل می‌شود؛ آن هم آن دسته از دارایی‌‌‌هایی که گویی به ادامه حضور در صندوق طلا بر مبنای بهای ارز و قیمت جهانی طلا تمایل دارند.

اینکه حجم معاملات در این بازار کاهش مستمر داشته، به این معنی است که دارایی‌‌‌های بزرگ، حتی فضایی برای خروج ندارند؛ چرا که با توجه به حجم پایین معاملات، میل به خروج به معنی احتمال تنزل قیمت‌هاست، آن هم در شرایطی که خریدار چندانی وجود ندارد. مصداق عینی این ادعا را می‌توان در سبک معاملات محافظه‌‌‌کارانه این صندوق‌ها در مقایسه قیمت پایانی و بهای ابطال جست‌وجو کرد که همین مطلب را نشان داد.

با توجه به کاهش حجم معاملات و انتظار افت نقدشوندگی دارایی در این صندوق‌های طلایی، رهگیری انتظارات تورمی در این معاملات با ابهام همراه می‌شود؛ زیرا سرعت چرخش نقدینگی، سیال بودن و چابکی معاملات را به‌شدت تضعیف می‌کند. بنابراین اثر واقعی رخدادها از مسیر انتظارات تورمی در این ابزارهای مالی-کالایی فضای کمتری برای خودنمایی پیدا می‌کند. ذات تبدیل صندوق‌ها به پارکینگ نقدینگی به این معنی است که در صورت تمایل سهامداران یا مالکان بزرگ واحدهای سرمایه‌گذاری، امکان نقدشوندگی دارایی‌‌‌های آنها پایین است که از وجود ریسک نانوشته‌‌‌ در این ابزارهای مالی خبر می‌دهد. از این رو بهتر است به رخدادهای معاملاتی این صندوق‌ها توجه بیشتری کرد.

  درجا زدن معاملات ابزارهای طلایی در محدوده منفی انتظارات تورمی

این روزها بازار ابزارهای طلایی بورس کالا نیز همچون سایر بازارهای کالایی کشور با عدم‌اطمینان‌‌‌های منعکس‌شده از دورنمای قیمتی بازار ارز همسو شده و خبری از تحرکات جدی نرخ در دادوستد اوراق این بازارها نیست. این مطلب به این معنی است که نه‌تنها حجم معاملات روزانه این اوراق نسبت به ماه‌‌‌های گذشته روند کاهشی را به ثبت رسانده، بلکه ارزش معاملات این بازار نیز تنزل پیدا کرده و به‌رغم افت‌وخیزهای محدود در مسیر کاهشی قرار گرفته است.  داده‌‌‌های حیاتی معاملات اوراق طلایی بورس‌کالا یکی از ابزارهای پیش‌بینی انتظارات تورمی ارز و سکه در کوتاه‌‌‌مدت به شمار می‌روند که در برهه‌‌‌های گوناگون زمانی توانسته‌اند با خطای حداقلی، دورنمای قیمتی را پیش‌بینی و انتظارات غالب معامله‌‌‌گران این بازار را رهگیری کنند.

افت مستمر حجم معاملات این بازار و محافظه‌‌‌کاری بیش از اندازه معامله‌‌‌گران آن می‌تواند این ویژگی برجسته ابزارهای طلایی را به نوعی تضعیف کند.  فاصله دو نرخ پایانی و بهای ابطال اوراق صندوق‌های طلایی بورس‌کالا در اغلب روزهای معاملاتی سال‌جاری در محدوده منفی نوسان کرده، اما از تمایل برای نزدیک نگه‌داشتن این دو نرخ به یکدیگر حکایت دارد؛ به این معنی که غالب معامله‌‌‌گران این بازار با محافظه‌‌‌کاری حاکم بر فضای دادوستد آنها، سعی کرده‌‌‌اند با مخابره سیگنال‌های قطعی از سوی بازار ارز و سکه، حجم دادوستد خود را در سطوح محدودی نگه دارند.

در جریان معاملات هفته گذشته بازار صندوق‌های طلایی بورس‌کالا، معاملات این اوراق با اثرپذیری از روند کاهشی بهای ارز در بازار آزاد، نوسان منفی نرخ را تجربه کرده و در تمامی این روزهای معاملاتی فاصله دو نرخ پایانی و بهای ابطال واحدهای هر پنج‌صندوق قابل معامله این بازار، انتظارات غالب بازار را منفی ترسیم کردند؛ به این معنی که حداقل در شرایط فعلی که خبرهای امیدوارکننده‌‌‌ای از نشست‌های مکرر برجام به گوش می‌‌‌رسد، اعتبار فرضیه رشد قیمت‌ها تضعیف شده است.

این در حالی است که در بازار گواهی سپرده سکه طلا نسبت به صندوق‌های طلا، ذهنیت منفی برجسته‌‌‌تر بوده و متوسط فاصله این اوراق با قیمت‌های بنیادین سکه فیزیکی در محدوده منفی بالاتر ارزیابی می‌شود. به عنوان مثال، هفته قبل جریان معاملاتی این اوراق به گونه‌‌‌ای بود که متوسط این فاصله در بازه منفی «یک» تا ۲‌درصد قرار گرفت که نشان می‌دهد اوراق سپرده سکه از قیمت‌های پایین‌تر حمایت کرده و به‌رغم مقاومت بازار آزاد در برابر افت قیمت‌ها، خبری از نوسان شدید قیمتی و همسو شدن با بهای سکه بازار آزاد نیست.