۰ نفر

رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد؛

واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سه بلوک یک، ۲ و ۱۵درصد

۸ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵
کد خبر: 594373
واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سه بلوک یک، ۲ و ۱۵درصد

قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بزرگ‌ترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی‌سازی گفت: هلدینگ خلیج‌ فارس در فهرست واگذاری قرار دارد و واگذاری آن در هیات واگذاری در سه بلوک یک، ۲ و ۱۵درصد انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس گفت: جلسات متعددی برای واگذاری سهام این هلدینگ برگزار شده و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسات مشارکت داشته است.

وی افزود: در ستاد اقتصادی هماهنگی اقتصادی دولت هم، واگذاری سهام شرکت‌های بزرگ از جمله سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مورد بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درمورد نحوه واگذاری سهام این شرکت تصریح کرد: واگذاری بلوک یک و ۲ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، به صورت نقدی انجام خواهد شد. سهم یک درصد بدون اضافه ارزش، اما سهم ۲ درصد با پنج درصد اضافه ارزش در روزهای ۱۱ و ۱۲ دی ماه انجام می‌شود. بلوک ۱۵درصد با ۳۰درصد اضافه ارزش عرضه خواهد شد و قسمت سه بلوک، قیمت تابلوی بورس است.

به گفته وی، بلوک ۱۵درصدی سهام این شرکت به صورت اقساط چهار ساله و بلوک‌های یک و دو درصدی به صورت نقدی است. ارزش سهام «فارس» در بورس در حال حاضر حدود ۳۲۰ میلیارد تومان است. اگر این معامله شکل بگیرد، بزرگ‌ترین عرضه بورسی سازمان خصوصی‌سازی به لحاظ ارزش ریالی خواهد بود.

ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در این نشست با اشاره به رسیدن سرمایه این شرکت به ۵۰هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری، خاطرنشان کرد: بدهی ارزی شرکت از زمان واگذاری هلدینگ تاکنون، از ۴ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است و پتروشیمی الوند و بندر امام، در صف عرضه‌های اولیه هلدینگ قرار دارند.
به گفته ربیعی، سال ۹۲ و بعد از اینکه تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به بخش غیر دولتی واگذار شدند، تصمیم گرفته شد تا شرکت‌های باقی‌مانده در قالب یک هلدینگ جمع آوری و به بخش غیردولتی واگذار شوند. تا قبل از آن، سهام برخی از شرکت‌های پتروشیمی به صورت مجزا به بخش غیردولتی واگذار شده بود، اما در پایان سال ۹۱ این تصمیم اتخاذ شد که بهتر است تا شرکت ها جمع آوری شوند و به صورت هلدینگ خلیج فارس درآیند. در آن سال این هلدینگ با حضور ۱۵ شرکت شکل گرفت و در اوایل سال ۹۲ در بورس عرضه شد. این در شرایطی بود که از ۱۵شرکت وارد شده به بورس ۶ شرکت زیان‌ده بودند.