۰ نفر

بورس، دلار ۴۲۰۰ و بنزین در نگاه توییترنشین‌ ها

۵ دی ۱۴۰۰، ۹:۵۴
کد خبر: 593238
 بورس، دلار ۴۲۰۰ و بنزین در نگاه توییترنشین‌ ها

امید به میان سهامداران برگشته است که زمستان سبزرنگ و همراه با رشدی پیش‌رو داشته باشند. البته در این میان سهامداران نیم نگاهی هم به دولت سیزدهم و بسته ۱۰بندی وزیر اقتصاد دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، به اعتقاد افرادی که به این موضوع می‌‌‌‌‌پردازند اگر روز شنبه بازار همراه با افت شاخص نبوده و سبزپوش کار خود را شروع کرده است، اثر آن بسته است. البته منتقدان این نگاه، این مساله را مطرح می‌کنند که هنوز هیچ اقدام عملی‌‌‌‌‌ای برای اجرایی‌شدن این بسته صورت نگرفته است، با این حال افرادی که روی این موضوع مانور می‌دهند، به این مساله می‌‌‌‌‌پردازند که بازار سرمایه ایران بازار حرف‌‌‌‌‌شنویی است؛ به این معنا که تماما با اقدامات عملی و اجرایی نمی‌توان روی آن اثرگذاری کرد و حرف و شعار هم روی آن تاثیر گذاشته و می‌‌‌‌‌گذارد.

«می‌‌‌‌‌خواهند با حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی و زمزمه‌‌‌‌‌های افزایش بنزین، نه دولت سیزدهم را بلکه ابراهیم رئیسی را زیر سوال ببرند و او را مورد هجمه قرار بدهند.‌»  این خلاصه‌‌‌‌‌ای از توییت‌‌‌‌‌های هواداران دولت سیزدهم و شخص ابراهیم رئیسی در روزهای گذشته در دو شبکه‌‌‌‌‌اجتماعی اینستاگرام و توییتر است. نوشته‌‌‌‌‌ها و فتوتیتر‌هایی که در آنها احتمال حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، گرانی‌‌‌‌‌ کالاها بعد از این حذف و همچنین احتمال افزایش قیمت بنزین توطئه دشمنان نظام و مردم خوانده می‌شد.

به اعتقاد افرادی که این پست‌‌‌‌‌ها را منتشر می‌کردند، دشمنان داخلی و خارجی درصدد هستند تا با این اقدامات فشار زیادی به سمت جامعه و قشر مستضعف وارد کنند تا صدای اعتراض آنها را بلند کنند و با استفاده از فضای ملتهب داخلی، به مقاصد خود برسند. برخی از آنها همچنین در نوشته‌‌‌‌‌هایشان به این مساله اشاره می‌کردند‌ که با احتمال حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی و شایعه افزایش قیمت بنزین در کشور، اعتراض دیگر فقط مختص به یک قشر خاص نیست و تمام اقشار کشور را دربر خواهد گرفت.

آنها این شایعه‌‌‌‌‌ها و سیاست‌ها را حتی اگر اجرایی شود را به گردن سیاست‌های دشمنان نظام و مردم می‌‌‌‌‌انداختند و به این مساله می‌پرداختند که هدف، نه دولت سیزدهم بلکه ابراهیم رئیسی است تا کاریزمای شخصیت او زیر سوال برود و او را مانند دیگر رئیس دولت‌‌‌‌‌های پیشین فردی بی‌عمل و ناکارآمد جلوه بدهند.  در همین رابطه یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در صفحه توییتر خود اعلام کرد که «حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش قیمت بنزین را یک توطئه تمام‌‌‌‌‌عیار علیه آیت‌الله رئیسی می‌‌‌‌‌دانم.

چنانکه فردای فاجعه آبان۹۸ خبری و سخنی از «بچه‌‌‌‌‌های شیکاگو» -که اردیبهشت ۹۸ باتفاق IMF شوک‌‌‌‌‌درمانی را طراحی کردند- نبود، این‌بار نیز چنین خواهد شد و انگشت اتهام به سمت رئیس‌جمهور نشانه خواهد رفت...‌» روح‌‌‌‌‌الله ایزدخواه هم با بازنشر توییت جبرائیلی در صفحه خود نوشت: «این سناریو مسبوق‌به‌سابقه است. هرگاه احساس اقتدار در مدیریت اجرایی کشور شد، به رئیس‌جمهور چنین آدرسی دادند. هاشمی: سال۷۲، احمدی نژاد: سال ۸۹ و این‌بار در اولین ماه‌‌‌‌‌های رییس‌جمهور.‌» 

اما در جبهه طرفداران دولت سیزدهم هستند افرادی هم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اقدامی شجاعانه و خوب معرفی می‌کنند. یکی از این افراد عبدالله گنجی بود که در صفحه توییتر خود نوشته بود که «پایان‌دادن به ارز فاسدپرور ۴۲۰۰ اقدام شجاعانه و درستی است. پیش‌‌‌‌‌نیاز اجرای آن توضیح برای مردم است که چطور این مبلغ به‌دستشان می‌رسد. خیمه‌زدن دولتمردان در رسانه ملی و واریز مرحله اول مابه‌التفاوت قیمت‌ها قبل از اجرای آن، لازم و ضروری است...‌» او البته در ادامه توییت خود کنایه‌‌‌‌‌ای هم به رئیس دولت دوازدهم در ماجرای گرانی قیمت بنزین زد که با خنده بیان کرده بود؛ خودش صبح شنبه متوجه این موضوع شده بود.

گنجی نوشته بود: «از صبح جمعه هم اجرا نشود.‌» و از هشتگ تجربه ۹۸ استفاده کرده بود. محمدرضا میرتاج‌‌‌‌‌الدینی، نماینده مجلس هم که در صفحه توییتر خود درباره ارز ۴۲۰۰‌تومانی نوشته بود: «در سال‌های اخیر به‌رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، این کالاها با قیمت مناسب به‌دست مردم نرسیده و تنها عده‌‌‌‌‌ای خاص از رانت آن استفاده کرده‌‌‌‌‌اند. به‌رغم پیشنهاد و عزم دولت برای حذف این موضوع، قطعا ارز ۴۲۰۰‌تومانی برای تهیه دارو و گندم در سال۱۴۰۱ حذف نخواهد شد.‌»

با این پرسش از سمت جبرائیلی روبه‌رو شد که «یعنی می‌‌‌‌‌فرمائید ارز ۴۲۰۰ گندم و دارو به‌دست مردم می‌رسد و عده‌‌‌‌‌ای خاص از رانت آن استفاده نمی‌کنند؟ بسیار هم عالی. باقی ارز ۴۲۰۰ را هم از همین مسیر غیررانتی گندم و دارو دست مردم برسانیم.‌»  اما این نگاه یعنی نگاه یاسر جبرائیلی، منتقدانی هم داشت. یکی از آنها داود سوری بود که در صفحه توییتر خود نوشت: «دولت خودشان است، خودشان هم اجرا می‌کنند و از الان مقصر آتی را هم مشخص می‌کنند!! جل‌‌‌‌‌الخالق!» 

دیگر کاربران هم روی این موضوع نوشته‌‌‌‌‌هایشان را در توییتر منتشر می‌کردند‌ که از حالا هواداران دولت سیزدهم در حال تعیین استراتژی «کی بود کی بود، من نبودم» برای خودشان هستند. به اعتقاد آنها این سیاست سال‌ها در میان مسوولان کشور از گذشته تا به امروز اجرایی شده است که نمونه تازه آن ماجرای افزایش بنزین در آبان‌ماه ۹۸ بود که رئیس دولت دوازدهم در آن زمان بیان کرد که خودش هم صبح شنبه متوجه این موضوع شده است و بی‌تقصیر است و حالا بحث توطئه علیه شخص رئیس دولت در صورت حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و افزایش قیمت بنزین و گرانی‌‌‌‌‌ها در کشور، مطرح است. به اعتقاد آنها با این روند همواره سعی شده است که اینطور به مردم القا شود که رئیس دولت نمی‌تواند کاری کند و همیشه دست‌‌‌‌‌‌هایی پشت‌پرده در حال ایفای نقش و اعمال نظراتشان حتی در کابینه دولت هستند.   

اما فضای جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌ها چند وقتی است که به یک نتیجه رسیده است، هرچند که تعداد کمی از اهالی این جمع‌‌‌‌‌ها آن را در توییت‌‌‌‌‌هایشان منتشر می‌کنند؛ در بدنه دولت اختلاف وجود دارد.