۰ نفر

اختصاصی اقتصاد آنلاین؛

حمایتی که تن و بدنمان را می‌ لرزاند! / وزیر اقتصاد، تئوریسین نیست

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹
کد خبر: 591923
حمایتی که تن و بدنمان را می‌ لرزاند! / وزیر اقتصاد، تئوریسین نیست

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از شیوه ‌های حمایت از بازارها، مسئله اصلی کشور را رفع مشکلات اقتصادی دانست، وی همچنین از تغییر رویه مسئولان، قبل و بعد از ورود به دولت گلایه کرد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ روز یک شنبه 28آذر ماه، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، از جزئیات بسته ۱۰بندی حمایت از بورس که قرار است در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شود، رونمایی کرد. پس از آن، موجی از واکنش‌های منفی به این بسته از سوی اقتصاددانان ایجاد شد. اقتصاددانان، مفاد این بسته را تورم‌زا، ایجاد کننده رانت و افزایش دهنده کسری بودجه می‌دانستند. در این راستا، پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به بررسی میزان اثرگذاری این بسته پرداخت.

تصمیمات تحت فشار وزیر اقتصاد

مولوی در ابتدا به انتقاد از کلیت ماجرای بسته حمایتی پرداخته و عنوان کرد: این روش حمایت از بازارهای مختلف، ناشی از فشارهایی است که از جهت‌های متفاوت وارد می‌شود. متاسفانه از آن‌جا که وزیر اقتصاد ما، تئوریسین نیست، تحت تاثیر این فشارها قرار می‌گیرد. اقتصاد ایران، ذی‌نفعانه است و این ذی‌نفعان در بازارهای دیگر هم حضور دارند و بسیار قدرتمند هستند. برای بهبود شرایط، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن ایجاد رشد اقتصادی است.

اقتصاد ایران در چاه است

مولوی در ادامه اظهار کرد: در سال‌های گذشته، ما تنها دنبال رفع و رجوع کردن امور بودیم. مسئله اصلی کشور، بازار مسکن، طلا، بورس و... نیست. مسئله اصلی اقتصاد است. اقتصاد کشور در چاه است. اگر اقتصاد را از چاه خارج کنیم، بقیه بازارها خود به خود رشد می‌کنند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که وقتی اخباری درباره حمایت از یک بازار می‌شنویم، بیشتر می‌ترسیم تا اینکه انتظار اتفاقات خوبی داشته باشیم. بزرگ‌ترین حمایت از بازار سرمایه این است که اقتصاد کشور را رقابتی کنیم. اگر روند کشورهایی مثل ویتنام و چین که در گذشته کمونیستی بوده‌اند را مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم این کشورها هم به سوی اقتصاد آزاد حرکت کردند و به موفقیت رسیدند.

WhatsApp Image 2021-12-21 at 14.25.21

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: علاوه بر آن، تحریم‌های موجود روی اقتصاد ایران، باید به هر شکل ممکن برداشته شوند. از سال ۱۳۹۰ تا امروز، رشد اقتصادی ایران حدود صفر بوده. در حالی که در همین مدت، رشد اقتصادی ترکیه ۱۰۰درصد و عربستان ۱۲۰درصد بوده است. همچنین اقتصاد امارات، به عنوان یک کشور سه میلیون نفری، از ایران جلو زده است. 

یک بام و دو هوای مسئولین!

مولوی گفت: نباید درباره بازارها مغالطه کرد. همه بازارها فراز و فرود دارند و دوره رکود و رونق را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، در دوره ثبات اقتصادی، بازار مسکن وارد رکود می‌شود و بازار سرمایه رشد می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه افرادی که خارج از دولت هستند، از شرایط انتقاد می‌کنند ولی وقتی وارد دولت می‌شوند و شرایط را می‌بینند، حاضر نیستند واقعیت را بگویند. این موضوع هم در وزارت اقتصاد و هم در وزارت صمت مشهود است.