در چهارمین هفته آذر ماه، صندوق‌های ETF سهامی به طور متوسط، افت ۳.۸درصدی را ثبت کردند و صندوق‌های مبتنی بر طلا، با کاهش ۱.۴درصدی قیمت به کار خود پایان دادند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۳.۸درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۴.۹درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۴.۲درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین بازدهی هفتگی قیمت، ۱۴.۲درصد و مربوط به صندوق ثروت‌آفرین پارسیان (ثروتم) بود. با این وجود خالص ارزش دارایی‌های هیچ یک از صندوق‌ها افزایش نیافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق آوای معیار اختصاص داشت؛ صندوق «آوا» هم‌جهت با تنزل ۸.۳درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت ۶.۷درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۲۱.۴درصد زیرNAV  ابطال قرار دارد. صندوق فراز داریک نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۲۶.۹درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

در طول هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۴.۸درصد افت قیمت داشت و ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۷.۳درصد کاهش یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۴.۷درصد افت قیمت داشت و از ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۶.۲درصد اضافه شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۱۵.۸درصد و «پالایش» ۱۶.۵درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

طی هفته جاری، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین زیان ۱.۴درصدی را بر سرمایه‌گذاران خود تحمیل کردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۱.۱درصد افت قیمت داشت و ۰.۳درصد زیر قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF طلای سرخ نوویرا (نهال) بیشترین افت قیمت (۲.۹درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی این صندوق به ۷.۹درصد رسید.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 00.09.25

صنذوق‌های قابل معامله 00.09.15