۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

سرمایه بورسی ها در مسیر صفر شدن است / همدلی مجلس با تزریق پول به صندوق تثبیت

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۸
کد خبر: 590234
سرمایه بورسی ها در مسیر صفر شدن است / همدلی مجلس با تزریق پول به صندوق تثبیت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تاکید بر موافقت خود با اصل موضوع صندوق تثبیت بازار سرمایه، ابراز امیدواری کرد دولت، اعتبارات این صندوق را از منابعی جز صندوق توسعه ملی تامین کند.

اقتصادآنلاین - سهیل بانی؛ افزایش نفوذ بورس در جامعه در سال‌های اخیر، باعث شده تا دولت، برای بازگرداندن اعتماد مردم، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بر اساس حمایت حداکثری از سهامداران تنظیم کند. 

باوجود اینکه کارشناسان اقتصادی، بارها درباره پیامدهای تورم‌زای برداشت پول از صندوق توسعه ملی هشدار می‌دهند، یکی از بندهای لایحه بودجه سال آینده که به تازگی تقدیم مجلس شده، حاکی از تخصیص ۶هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ است. 

شرایط بورس بدتر شده است

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در ابتدا با ابراز موافقت خود نسبت به کلیت موضوع تزریق پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه، به اقتصاد آنلاین گفت: این صندوق باید زودتر تشکیل می‌شد، یکی از دلایلی که باعث شد تا تلاطم‌های بازار سرمایه، به سهامداران خرد لطمه بزند، خلاء این صندوق بود. البته دولت باید در زمینه منابع تامین مالی این صندوق تصمیم‌ بگیرد اما تامین این منابع از صندوق توسعه ملی، جای حرف و حدیث دارد. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اضافه کرد: با خوش‌بینی نسبت به وزارت آقای خاندوزی که ادعای زیادی برای اصلاح وضعیت بورس داشت، منتظر بهبود وضعیت بودیم. اما متاسفانه شرایط بازار از حالت بدی که داشت، بدتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر، شاخص‌های بازار سرمایه، همگی نزولی هستند و ارزش دارایی و سرمایه مردم در بورس، درحال نزدیک شدن به صفر است.

تصویب احتمالی برای حمایت از بورس؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در چنین شرایطی، جدا از بحث چگونگی تامین منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه، این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس برای جبران حداقلی خسارت سنگین میلیون‌ها نفر در بورس، این ردیف از بودجه را تصویب کنند. 

ارکانی در پایان گفت: هرچند پیشنهاد می‌شود دولت، اعتبارات این صندوق را از منابع پایدارتر و متکی بر سایر درآمدها تامین کند تا میزان برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی افزایش پیدا نکند.