۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

سهامداران، هیجانی رفتار نکنند / تحکیم سایه ترس بر معاملات سهامداران

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۳۸
کد خبر: 589614
سهامداران، هیجانی رفتار نکنند / تحکیم سایه ترس بر معاملات سهامداران

سومین روز معاملاتی به‌گونه‌ای پایان یافت که ارزش معاملات همچون روزهای گذشته، در محدوده سه هزار میلیارد تومانی به ثبت رسید و بلاتکلیفی حاکم در بازار، مایه امتناع سهامداران از ورود به سهم ها شده بود.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ تحلیلگران معتقدند فقدان چشم‌انداز مثبت به صنایع ناشی از ابهامات پیرامون بودجه و سیاست‌‌های اقتصادی بوده و تا زمانی‌که ابهامات برطرف نشوند؛ این روند ادامه خواهد یافت.

ابراهیم نوایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، با اشاره به روند معاملات امروز در بورس تهران به اقتصاد آنلاین گفت: بازار، در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد. بلاتکلیفی ناشی از نهادهای سیاست‌گذاری اقتصادی (مجلس و دولت)، بر کلیت بازار حاکم شده و از طرفی دیگر تا زمانی‌که موارد اثرگذار بر بازار سرمایه شفاف‌سازی نشوند؛ تکلیف این شرایط روشن نخواهد شد و سایه ترس را بر کلیت بازار پایدار خواهد ماند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به تصمیمات ضد و نقیضی که اخیرا پیرامون قیمت‌گذاری خودرو اتفاق افتاده، گفت: یک روز، قیمت‌گذاری خودرو به سمت آزادسازی می‌رود و در روز بعدی، مدیران ارشد دولت با این آزادسازی مخالفت می‌کنند و بازار مجددا با موج جدیدی از بلاتکلیفی همراه می‌شود. زمانی‌که وزارت صنعت، اقدام به بالا بردن نرخ فروش محصولات خودروسازهای داخلی می‌کند، مجلس نسبت به این اقدام، عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد و این رفت و برگشت‌ها و بلاتکلیفی‌ها، مستقیما اثری منفی بر بازار می‌گذارد.

وی افزود: به‌طور کلی تا زمانی‌که آزادسازی قیمت‌گذاری در سایر صنایع بر اساس حقایق اقتصادی و واقعیت‌های تورمی نباشد؛ شرکت‌ها، موسسات و فعالان اقتصادی نمی‌توانند، چشم‌انداز مشخصی از آینده صنایع متصور باشند.

این کارشناس بورس افزود: چشم انداز، زمانی می‌تواند شرایط مناسبی از بازار را ترسیم کند، که چشم‌انداز اقتصاد کلان وضعیت بهتری پیدا کند. تا زمانی‌که وضعیت کلان اقتصادی در بلاتکلیفی باشد، نمی‌توان، چشم انداز مثبتی برای صنایع متصور شد.

وی توضیح داد: اگر مواردی که در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده، مانند کاهش مالیات شرکت‌های بورسی، نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازار آزاد، آزاد شدن فروش ارز شرکت‌های صادرات‌محور و همچنین حذف ارز ترجیحی در اقتصاد اتفاق بیفتد؛ قطعا شاهد سودآوری شرکت‌های متاثر خواهیم بود. ولی نکته مهم این است که سیاست‌گذار، با واقعیت‌های اقتصادی سیاست‌گذاری کند؛ نه بر اساس آمال و آرزوهای شخصی‌ای که نسبت به واقعیات اقتصادی دارند.

نوایی در پایان افزود: تنها توصیه‌ای که می توان به سهامداران داشت این است که آشفتگی‌های موجود در بازار، هیجانی رفتار نکنند. در چنین شرایطی، به جای توصیه به سهامداران باید به سیاست‌گذاران توصیه کرد که خود را با واقعیت‌های بازار و اقتصاد وقف دهند.