۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با یک کارشناس؛

بورس امروز، به هوای بودجه قرمز شد؟ / نوساناتی مثبت در انتظار بازار است

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۱۶
کد خبر: 589596
بورس امروز، به هوای بودجه قرمز شد؟ / نوساناتی مثبت در انتظار بازار است

با وجود تقدیم لایحه بودجه۱۴۰۱ به مجلس، بازار سرمایه کماکان به روند نزولی خود ادامه داده و فعالان بورسی بازهم شاهد تداوم خروج پول حقیقی از بازار بودند که باعث از دست رفتن محدوده یک میلیون ۳۰۰هزار واحدی شاخص کل شد.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ بودجه ۱۴۰۱، در شرایطی به مجلس ارائه شد که نه تنها نگرانی سهامداران را کم نکرد، بلکه به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ سوخت صنایع، ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه‌‌ها را افزایش داده است. اما از طرفی دیگر کاهش ۴۴.۵۰۰میلیارد تومانی انتشار اوراق مالی اسلامی می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس و فعال بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به تاثیرات لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه اشاره کرده و گفت: از نکات مهمی که باعث اثرپذیری بورس، از بندهای بودجه ۱۴۰۱ شده است؛ می‌توان به افزایش نرخ سوخت صنایع، که برای فولادی‌ها ۱۰۰درصد نرخ خوراک در نظر گرفته شده، اشاره کرد. این مورد، با افزایش هزینه‌های تولید، باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌های فولادی خواهد شد.

مهشید داداش زاده

وی افزود: نرخ سوخت فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها که در بودجه ۱۴۰۰، با تخفیف ۵۰درصدی به صنایع فروخته می‌شد، در بودجه سال ۱۴۰۱، معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است، که به نفع این صنایع نخواهد بود. البته به‌نظر می‌رسد، در صنایع فلزی و پتروشیمی، اثر افزایش نرخ سوخت صنایع با افزایش نرخ دلار نیما سربه‌سر شود.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ تشریح کرد: یکی دیگر از نکات مهم بودجه، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی است که البته برای گروه دارویی این ارز حذف نشده است و به‌نظر می‌رسد با تاخیر و در بلندمدت، در صنعت دارویی نیز شاهد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی باشیم. البته با توجه به اصلاح چند هفته اخیر به‌نظر می‌آید؛ بازار واکنش خود را به این خبرها را نشان داده است و احتمالا در هفته‌های آتی شاهد نوسانات مثبتی باشیم.

این تحلیلگر بورسی در ادامه یادآور شد: در لایحه بودجه، کاهش ۴۴.۵۰۰میلیارد تومانی انتشار اوراق مالی اسلامی را داریم (از ۱۳۲.۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۸۰۰۰ میلیارد تومان) که در صورت پیشرفت مذاکرات و منتشر نشدن اوراق، نیز می‌توان به عنوان اثر مثبت در بورس از آن یاد کرد.                                                             

این کارشناس، با متعادل دانستن بند مربوط به صادرات نفت گفت: در یکی از بندهای بودجه ۱۴۰۱، که از متعادل‌ترین آنهاست؛ می‌توان به صادرات یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه‌ای نفت با نرخ ۶۰دلار اشاره کرد. این درحالی ‌است که در بودجه سال ۱۴۰۰، میزان فروش نفت با خوش‌بینی به مذاکرات نیز دو میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز با قیمت ۴۰ دلار تنظیم شده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه صادرات نفت ارتباط مستقیمی با کیفیت روابط بین‌المللی دارد، از این ردیف می‌توان دریافت که دولت به پیشرفت مذاکرات امیدوار است. البته مواردی چون ویروس کرونا و افزایش استخراج که می‌تواند اثر کاهشی روی قیمت نفت داشته باشد، نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

داداش‌زاده در پایان چشم‌اندازی برای نرخ دلار متصور شد و گفت: در نهایت با نگاهی به دلار بازار آزاد حوالی ۲۹ الی ۳۰هزار تومان و اصلاح زمانی و قیمتی در شاخص کل، انتظار داریم یک صعود با شیب ملایم رخ دهد. هرچند هنوز هم نمی‌توان اذعان داشت که ریسک مذاکرات و هزینه‌های دولت و نرخ بهره از بورس برداشته شده است.