۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

حذف دامنه نوسان، ایجاد نوسان می کند / تغییرات باید از صنایع باثبات آغاز شود

۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 589473
حذف دامنه نوسان، ایجاد نوسان می کند / تغییرات باید از صنایع باثبات آغاز شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری روز یکشنبه خود، با اشاره به موضوع دامنه نوسان گفت: دامنه نوسان ابعاد مختلفی دارد که سازمان در حال بررسی آن است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که روز گذشته در نشست خبری عشقی مطرح شد، بحث دامنه نوسان بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حذف دامنه نوسان گفت: دامنه نوسان، ابعاد مختلفی دارد که سازمان در حال بررسی آن است تا متناسب با شرایط بازار، درمورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: حالت مطلوب، داشتن دامنه نوسان پویا مانند دیگر بورس‌های بزرگ دنیا است. اما در حال حاضر، با فقدان تعادل در بازار مواجه هستیم و حذف دامنه نوسان، نوسانات را شدیدتر خواهد کرد.

به گفته عشقی، موضوع دامنه نوسان، در هیات مدیره سازمان در حال بررسی است و در صورت مهیا بودن شرایط، روش‌های مختلفی برای باز کردن دامنه نوسان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به باز کردن دامنه نوسان برای سهام شرکت‌هایی اشاره کرد که تعادل و بازارگردان دارند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: برنامه‌هایی برای باز کردن تدریجی دامنه نوسان وجود دارد، اما باز کردن ناگهانی به صلاح بازار نیست. تغییرات دامنه نوسان باید به صورت تدریجی و از صنایع باثبات آغاز شود. برای مثال، اگر دامنه نوسان بر سهم‌های خودرویی که طی هفته‌های گذشته به دلیل اخبار افزایش قیمت خودرو و پس از آن لغو این افزایش قیمت نوسانات زیادی داشتند اعمال نمی‌شد، تبعات منفی زیادی بر جای می‌گذاشت.