۰ نفر

بورسی‌‌‌‌‌‌ها در فضای شک و تردید ایجاد تغییر

۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۸
کد خبر: 589093
بورسی‌‌‌‌‌‌ها در فضای شک و تردید ایجاد تغییر

صحبت‌‌‌‌‌‌ های رییس قوه‌ قضائیه در دیدار با مدیران سازمان بورس در رابطه با اوضاع و احوال بورس، فضای توییتر فارسی و گروه‌‌‌‌‌‌ های پیام‌ رسان تلگرام را از صبح تا غروب دیروز به خود اختصاص داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌ها اما محور نوشته‌‌‌‌‌‌ها از این قرار بود که «ما از قبل تمام این‌‌‌‌‌‌ها را گفته بودیم.‌» آنها از این مساله گلایه‌‌‌‌‌‌ می‌کردند‌ که چرا نسبت به دل‌‌‌‌‌‌سوزی و گلایه‌‌‌‌‌‌های بجای فعالان حوزه بورس مسوولان بی‌‌‌‌‌‌تفاوت هستند. اشاره آنها بیشتر به مسوولان سازمان بورس بود.

به ادعای آنها، بارها در یادداشت، گزارش و جلسات به مسوولان سازمان بورس تمام صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایی را که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای مطرح کرده است،  گفته‌‌‌‌‌‌اند اما مسوولان سازمان بورس از کنار آن به‌سادگی رد شده‌‌‌‌‌‌اند، اما حالا که رئیس قوه‌قضائیه وارد این مساله شده است شاید باید منتظر تغییراتی جدی در رویه سازمان بود. در کنار تمام صحبت‌‌‌‌‌‌های رئیس قوه‌قضائیه درباره بورس و وضعیت آن، توییت محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی هم مورد‌توجه کاربران توییتر فارسی قرار گرفته بود.

او در صفحه توییتر خود نوشته بود: «اگر قوه‌قضائیه پنجاه نفر از آن دانه‌درشت‌‌هایی را که در بورس بالای صد میلیارد تومان سود کردند و یک‌ماه قبل از ریزش بورس سرمایه‌های خود را از آن خارج کردند را احضار کند و فقط شصت‌درصد از سودی را که با سوءاستفاده به جیب زده‌اند را برگرداند، مشکل مردمی که زندگی خود را فروختند و به بورس آوردند حل می‌شود.» (اسامی مشخص است) این توییت و خبری که در روزهای گذشته مبنی‌بر دستگیری اخلالگران بازار ارز در رسانه‌‌‌‌‌‌ها منتشر شده بود و همچنین دیدگاه رئیس دولت سیزدهم در رابطه با اینکه وضعیت بازار ارز نتیجه اخلال در آن است، دست به‌دست هم داده بود که کاربران فعال در حوزه اقتصاد و بورس نسبت به حضور نگاه امنیتی در حوزه اقتصاد گلایه‌‌‌‌‌‌مند باشند.

آنها درباره این مساله می‌نوشتند که دولت‌ها از هر جناحی که باشند به بگیر و ببند و برخوردهای امنیتی عادت کرده‌‌‌‌‌‌اند و همیشه راهکارشان دستگیری و برخوردهای مقطعی بوده است که نتیجه‌‌‌‌‌‌ای جز پاک‌کردن صورت مساله نداشته است. توییت این نماینده مجلس و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌ها داشت، تا حدودی صحبت‌‌‌‌‌‌های رئیس قوه‌قضائیه را به حاشیه برد و فضای‌مجازی هم در اکثر مواقع دنبال حاشیه و پرداختن به آن می‌‌‌‌‌‌گردد.

 اما در رابطه با توییت محمدحسن آصفری، داود بهرامی، فعال حوزه بورس با بازنشر نوشته او در صفحه توییتر خود نوشت: «آقای آصفری عزیز به‌نظرم مشاوران مناسبی ندارید چون فرمایش شما هیچ منطقی ندارد. خود من پولی ندارم ولی دو‌ماه قبل از سقوط بورس کامل نقد کردم و تحلیلم ریزش بورس بود که خارج شدم. بهترین‌‌‌‌‌‌کار این است که صاحب اون هزار کد معروف که کنترل کل بازار دستشون است را شناسایی و به‌دستگاه قضا معرفی کنید.‌» همزمان با جلسه غلامحسین محسنی‌اژه‌‌‌‌‌‌ای، رئیس قوه‌قضائیه با مدیران سازمان بورس، سعید درخشانی، فعال حوزه بورس هم بدون اشاره به موضوع خاصی در صفحه توییتر خود نوشت: «بنده همیشه از عدم‌آگاهی در بازار می‌‌‌‌‌‌نوشتم ولی دلیل وضعیت فعلی بورس را دیگر نمی‌شود به پای عدم‌آگاهی نوشت بلکه دلیل این وضع سیاست‌های اشتباه سازمان بورس و وزارت اقتصاد در عدم‌توجه به مدیریت نقدینگی در بازار سرمایه است.‌» در حاشیه جلسه رئیس قوه‌قضائیه با مدیران سازمان بورس، اما توییت مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس هم مورد‌توجه برخی از فعالان حوزه بورس و اقتصاد قرار گرفت.

محمد هادی سلیمی‌زاده در صفحه توییتر خود نوشت: اخبار بسیار خوبی از بودجه۱۴۰۱ به گوش می‌رسد. از کاهش چشمگیر فروش اوراق در سال آتی تا بودجه مستقل برای صندوق تثبیت و ثابت‌ماندن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، در کنار کاهش ۵‌درصدی مالیات شرکت‌ها همه نشان‌دهنده عزم یکپارچه دولت برای بازگرداندن ریل بازار به مسیر اصلی خود است.‌»

در فضای توییتر فارسی از دیگر توییت‌‌‌‌‌‌‌هایی که مورد‌توجه قرار گرفت، توییت محسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی بود. او در صفحه توییتر خود نوشت: «دولت را با ۵۴‌هزار میلیارد تومان استقراض از خزانه و ۳۰۰‌هزار میلیارد تومان کسری‌بودجه تحویل دادید. اگر ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان پول نقد داشتید، چرا مطالبات فرهنگیان و بازنشسته‌‌‌‌‌‌ها را نپرداختید؟ وقتی شفافیت در داده‌‌‌‌‌‌های کشور نباشد مسببان وضع موجود، ۴‌ماه قبل را هم تحریف می‌کنند!» بعد از این توییت حسام‌‌‌‌‌‌الدین آشنا در قسمت نظرات برای این نماینده مجلس نوشت: «باید از سازمان برنامه بپرسید تا به شما بیاموزد: استفاده دولت‌ها از تنخواه‌‌‌‌‌‌ خزانه از روال‌‌‌‌‌‌های معمول و قانونی اداره کشور است؛ دولت‌ها همواره در نیمه اول سال و قبل از تحقق درآمدهای نفت و مالیات از تنخواه هزینه می‌کنند و در نیمه دوم‌‌‌‌‌‌ سال با تحقق درآمدها، تنخواه را تسویه می‌کنند.‌» آشنا همچنین با بازنشر توییت این نماینده مجلس در توییتر خود نوشت: «لطفا یک قلم بردارید و بودجه پیشنهادی دولت و بودجه مصوب مجلس را از هم کم کنید تا ۳۰۰ همت کسری‌بودجه را کشف کنید.‌»

اما این پایان مجادله توییتری این عضو دولت دوازدهم و نماینده مجلس یازدهم نبود. دهنوی در توییت دیگری و در پاسخ به آشنا برای او نوشت: «از نوبخت بپرسید وقتی ۵۳ همت (هزار میلیارد تومان) از تنخواه خزانه استفاده کرده و دولت، درآمد مالیاتی و گمرکی نداشته چرا به دروغ، مدعی تحویل ۲۰۰همت پول نقد به دولت فعلی شده است؟ پول نقد پیشکش! بدهی‌‌‌‌‌‌تان را می‌دادید. دولت در سال بعد، ۱۷۸‌همت بابت بازپرداخت اصل و سود اوراق شما باید بپردازد؛ می‌‌‌‌‌‌دانید؟»

مالک شریعتی از دیگر نماینده‌‌‌‌‌‌های مجلس شورای اسلامی هم با بازنشر توییت حسام‌‌‌‌‌‌الدین آشنا در توییتر خود خطاب به او نوشت که از نوبخت باید پرسید تا برایتان «بگوید: ۱. چرا جزء۳ بند(ب) تبصره یک قانون بودجه۱۴۰۰ را ضایع و دولت بعدی را گرفتار کرد؟ ۲. چرا پس از ۱۰سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بدون تنخواه، در سال۱۴۰۰ برای پرداخت یارانه، تنخواه گرفت! و تسویه نشد؟ ... او همچنین در پایان این نوشته، از هشتگ کرسنت استفاده کرد، اما در همین حال که صحبت از محمدباقر نوبخت بود، او در صفحه توییتر خود بی‌توجه به‌نام بردن از او در این بحث که بین نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس و یکی از اعضای دولت دوازدهم شکل گرفته بود، بعد از مدت‌ها سکوت در توییتر، از مذاکرات و وضعیت اقتصادی کشور نوشت. نوبخت در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «چرا در حال مذاکره با کشورهایی که با ایران در جنگ اقتصادی هستند، برخی از مسوولان، اقتصاد کشور را در حال ورشکستگی و در بیان مشکلات بزرگنمایی می‌‌‌‌‌‌کنند؟اگر جنگ نظامی بود آمار تلفات هم اینطور گزارش می‌‌‌‌‌‌شد؟ با این رویکرد رهایی مردم از تحریم دشوارتر نمی‌‌‌‌‌‌شود؟»

اما در نمای کلی، فضای توییتر فارسی بیشتر از این موضوعات تحت‌تاثیر اخبار سیاسی و اجتماعی روز و البته طرح صیانت بود  که چند روزی است نماینده‌‌‌‌‌‌های مجلس بار دیگر درباره آن صحبت می‌کنند. کاربران همچنین در گوشه این صحبت‌‌‌‌‌‌ها نیم‌نگاهی هم به اینماد و فعالیت کسب‌‌‌‌‌‌وکارهای اینترنتی داشتند.