۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بودجه؛ ابهام بزرگ پیش روی بورس / بازار سرمایه در امتداد روند رکودی خود حرکت می کند

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۵۰
کد خبر: 588932
بودجه؛ ابهام بزرگ پیش روی بورس / بازار سرمایه در امتداد روند رکودی خود حرکت می کند

اولین روز معاملاتی هفته به‌ گونه‌ای پایان یافت که ارزش معاملات همچون روزهای گذشته، رقمی کمتر از سه هزار میلیارد تومان را ثبت کرد و خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه یافت.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ به اعتقاد برخی از کارشناسان، فقدان چشم‌انداز مثبت به صنایع، ناشی از ابهام پیرامون بودجه و بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه بوده و تا زمانی‌که این مسائل برطرف نشود، رونق به بازار باز نخواهد گشت.

روناک نوری، کارشناس و فعال بازار سرمایه، شرایط بازار و عوامل موثر بر آن را در دو هفته گذشته بررسی کرد و گفت: اخبار مثبتی که در دو هفته گذشته در بازار به گوش رسید، اعم از کاهش سود بانکی، افزایش نرخ برای صنعت خودرو، حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری، کاهش فروش اوراق قرضه در سال ۱۴۰۱ کمتر از میزان فروش آن در سال جاری به‌ دلیل افزایش درآمد دولت از فروش نفت، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و اختصاص ردیف مستقل بودجه ۱۴۰۱ برای صندوق تثبیت بازار، موجب افزایش امیدواری به بهبود شرایط بازار شد.

سارا گلبان

وی افزود: از سوی دیگر، احتمال به تعویق افتادن سیاست تیپرینگ آمریکا، به تنهایی می‌تواند موجب از دست رفتن جذابیت بازار کریپتو کارنسی شود. همه این عوامل می‌تواند رونق را به بازار برگرداند، اما از آنجایی که سهامداران همچنان به بازار سرمایه بی اعتماد هستند، روند نزولی بازار پایدار است.

سارا گلبان، دیگر کارشناس و فعال بازار سرمایه، شرایطی را برای سرمایه‌گذاری در صنایع لازم دانست و گفت: با در نظر گرفتن گردش دارایی در صنایع، باید مدت زمان مورد نظر برای سرمایه‌گذاری در صنایع را در نظر داشت. اگر با قصد سرمایه‌گذاری و با دید بلندمدت وارد بازار شویم؛ بسیاری از عوامل مانند قطعی گاز و برق و قیمت‌گذاری دستوری در صنایع، در انتخاب سهم مورد سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی داشته و با همه این موارد، می‌توان گفت معدنی‌ها، صنعت مناسبی در بلندمدت خواهند بود.

وی افزود: ابهام بزرگی که پیش‌روی بازار قرار گرفته، بودجه سال آینده است. به‌نظر میرسد تا زمانی که ابهامات بودجه برطرف نشده و نتایج مذاکرات وین مشخص نشود، نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی برای بازار متصور شد.

گلبان در پایان توصیه‌ای به سهامدارانی که به دید کوتاه‌مدت و میان‌مدت سهامداری می‌پردازند، کرد و گفت: سهامداران کوتاه‌مدت و میان‌مدتی که در شرایط سود هستند، می‌توانند از بازار خارج شوند. از نظر مالی رفتاری، بازار وضعیت جالبی نداشته و احتمالا روند نزولی بازار، همچنان ادامه خواهد داشت.