۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات بیشتری از واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اعلام شد

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۸
کد خبر: 588162
جزییات بیشتری از واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اعلام شد

نحوه واگذاری ۱۸درصد از سهام باقی‌مانده دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی در حاشیه سیصد و هشتادمین جلسه هیات عالی واگذاری، نحوه واگذاری ۱۸درصد سهم باقی‌مانده دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را به عنوان تاریخی‌ترین مزایده در بورس و سازمان خصوصی سازی اعلام کرد.

به گفته وی، چنین حجمی از واگذاری، نه در فروش مستقیم و نه در فروش‌های رد دیون سابقه نداشته است. به دلیل اهمیت این موضوع، مقرر شد این واگذاری به دو شیوه انجام شود.

قربانزاده تصریح کرد: در شیوه اول این واگذاری پیشنهاد شد تا عرضه به صورت بلوک یکجا به دو سهامدار عمده فعلی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذار شود و در شیوه دوم که با پیشنهاد برخی اعضای هیات واگذاری مطرح شد، عرضه به صورت سه بلوک ۶درصدی انجام شود که این اقتضا را دارد که فضای رقابتی فراهم شود، اما به دلیل ارزش بالغ بر ۶۰هزار میلیارد تومانی این میزان سهم باقی‌مانده دولت، سازمان خصوصی‌سازی باید نسبت به مذاکره پیش از مزایده تدبیر کند که این امر تا هفته آینده انجام می‌شود.

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، هیات عالی واگذاری، به سازمان خصوصی‌سازی یک هفته مهلت داده تا ضمن انتخاب یکی از این دو روش توسط کارشناسان، ساز و کار قیمت‌گذاری نیز انجام شده و جهت واگذاری به هیأت واگذاری اعلام شود.

لازم به ذکر است در این جلسه، دو موضوع دیگر نیز مورد بحث قرار گرفت. موضوع اول مربوط به شرکت‌هایی است که براساس مصوبات هیات وزیران، باید در قالب رد دیون ارزش‌گذاری آنها تصویب می‌شد و جزئیات سه شرکت مجتمع صنعتی اسفراین، شرکت آلومینای ایران و پالایشگاه شازند مورد بحث قرار گرفت و ایراداتی از سوی کارشناسان مطرح شد و اعضای هیات واگذاری نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

قربانزاده در این مورد اظهار داشت: با توجه به اینکه این موضوع هم مصوبه هیئت وزیران بوده و هم تکلیف بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه، مقرر شد در یک جلسه کارشناسی، قیمت مجتمع صنعتی اسفراین و شکرت آلومینای ایران با دقت نظر بیشتری تا هفته آینده مورد بحث قرار گیرد و نهایی شود.

اعضای هیات واگذاری مصوب کردند ۱۰درصد از سهام این پالایشگاه را به روش ثبت سفارش و یا روش حراج عرضه اولیه در بازار سرمایه به فروش برسانند که زمان اجرای آن نیز در اختیار وزیر اقتصاد قرار گرفته است تا به عنوان رییس شورای عالی بورس و اوراق بهادار، با توجه به اقتضای بازار سرمایه آن را تعیین کند.