۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

سبز کمرنگ بورس در روز بازگشایی خودرویی ها / نقطه پایانی برای هفته رکودی بازار

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۷
کد خبر: 588113
سبز کمرنگ بورس در روز بازگشایی خودرویی ها / نقطه پایانی برای هفته رکودی بازار

آخرین روز معاملاتی به‌گونه‌ای پایان یافت که ارزش معاملات همچون روزهای گذشته، رقمی کمتر از سه هزار میلیارد تومان ثبت کرد و تمایلی برای خرید و ورود به صنایع در بازار وجود نداشت.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ تحلیلگران معتقدند فقدان چشم‌انداز مثبت به صنایع، ناشی از ابهام در پیرامون بودجه و نوسان در نرخ ارز بوده و تا زمانی‌که ابهامات برطرف نشوند، این روند ادامه خواهد یافت.

رضا شیرازی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه، روند معاملات بازار را بررسی کرد و گفت: آخرین روز معاملاتی هفته به‌گونه‌ای پایان یافت که ارزش معاملات همچون روزهای گذشته، کمتر از سه هزار میلیارد تومان بود و تمایلی برای خرید و ورود به صنایع، در بازار وجود نداشت.                                                

اتفاق مثبت امروز، بازگشایی دیرهنگام دو نماد خودرو و خساپا بود. قبل از آن هم، اطلاعیهای تحت عنوان افشای اطلاعات الف پیرامون افزایش نرخ محصولات خودرو و خساپا منتشر شد. بازگشایی نماد خودرو و خساپا، نوید این را می‌دهد که شاخص، جهش و روند خود را در هفته آینده مشخص کرده و  با تغییر روند به دامنه‌های مثبت باز خواهد گشت.

WhatsApp Image 2021-12-08 at 15.32.35

وی افزود: در معاملات امروز ،کلیت صنایع در دامنه صفر تابلو و میل به طرف مثبت معامله شدند. اما مشکل بازار، فقدان اعتماد است. اگر مسئله اعتماد در بازار حل شود، پول‌های حاشیه بازار، وارد چرخه معاملات خواهند شد. تا زمانی که ورود نقدینگی اتفاق نیفتد، ارزش معاملات افزایش نیافته و به دنبال آن شاخص کل رشد نخواهد کرد. اما سیاستگذاری مسئولان سازمان بورس اوراق بهادار تهران به‌دنبال اطلاح وضعیت فعلی بوده و این پالس مثبت به بازار مخابره می‌شود که از هفته آینده، روند حرکتی و حجم معاملات خوبی وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فقدان چشم‌انداز مثبت به صنایع، ناشی از ابهام در پیرامون بودجه است. مسئله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و بهره مالکانه بر معادن، از جمله موارد مهمی است که اگر شفاف‌سازی شود؛ سطوح بسیار بالاتری از این صنایع در تابلوی معاملات خواهیم داشت. با درنظر گرفتن نرخ دلار، فاصله خیلی زیادی در تابلوی معاملات تا نرخ دلار داریم. اما زمزمه‌هایی درباره افزایش نرخ دلار نیمایی به گوش می‌رسد و اختلاف ۳۰درصدی آنها که به اصطلاح از جیب سهامداران پرداخته می‌شود، باید در صورت‌های مالی نمود پیدا کند.