۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نحوه خرید سیمان از بورس کالای ایران

۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۶
کد خبر: 585466
نحوه خرید سیمان از بورس کالای ایران

برای خرید سیمان از بورس کالا می‌توانید به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی اقدام کنید. اما دریافت کد معاملاتی بورس کالا برای افراد حقیقی و حقوقی، شامل مراحلی مجزا می‌شود و این کد با کد مربوط به بازار بورس و اوراق بهادار تفاوت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این گزارش، به مشروحی از جزییات عرضه سیمان در بورس کالای ایران پرداخته شده است. 

نحوه دریافت کد معاملاتی در بورس کالای ایران برای افراد حقیقی

ابتدا باید در سامانه سجام، ثبت‌نام و فرم مربوط به درخواست کد مشتریان حقیقی را تکمیل کنید. علاوه بر این فرم، تکمیل فرم احراز هویت (فرم مشخصات مشتریان حقیقی کارگزاری) نیز ضروری است. اشخاص حقیقی، همچنین باید کپی برگه ثبت‌نام سامانه الکترونیکی مودیان مالیاتی و مدارک شناسایی خود را ارائه و در آخرین مرحله، فرم قرارداد برخط را امضاء کنند.

نحوه خرید سیمان از بورس کالا

پس از دریافت کد بورس کالا، می‌توانید معاملات خود را انجام دهید. نکته قابل توجه، تفاوت نحوه خرید و فروش در بورس کالا و بازار سهام است. در بازار سهام، به راحتی و با چند کلیک معاملات خود را مدیریت می‌کنید، اما در بورس کالا باید روند متفاوتی را طی کنید. 

برای خرید سیمان از بورس کالا، باید به سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالا و کارگزاری‌های مربوطه مراجعه و سفارش محصول مورد نظر خود (از گروه سیمان) را ثبت کنید. در زمان ثبت، باید سقف قیمتی تعیین و به همان میزان، حساب معاملاتی خود را شارژ کنید. این مبلغ به عنوان وجه تضمین در حساب شما بلوکه و سفارش به تالار ارسال می‌شود.

قیمت‌گذاری محصول سیمان در بورس کالای ایران، مشابه بورس و براساس میزان عرضه و تقاضا است. بنابراین اگر تقاضای کمتری از عرضه ثبت شود، معامله با قیمت پایه انجام خواهد شد و اگر تقاضا از حجم عرضه پیشی بگیرد، خریداران با یکدیگر رقابت می‌کنند. بدیهی است که متقاضیان با پیشنهاد بالاترین قیمت، خریدار نهایی محصول سیمان خواهند بود.

معاملات سیمان در بورس کالا، چه الزاماتی دارد؟

در بورس کالای ایران، معاملات هر محصول با توجه به شرایط آن انجام می‌شود و الزامات خاص خود را دارد. به عبارت دیگر، اگرچه قوانین کلی این بازار یکسان هستند، اما معاملات آن برای هر کالا می‌تواند جزئیات مخصوص را به خود اختصاص دهد. اما این الزامات چیست؟

ثبت سفارش و شارژ حساب معاملاتی به میزان وجه تضمین باید تا ساعت ۹:۳۰ صبح انجام شود. آغاز معاملات سیمان در تالار صنعتی ۱۱ صبح است.

ثبت سفارش سیمان در بورس کالا دارای محدودیت تناژ و تعداد است که روز قبل از عرضه، توسط بورس کالا اعلام می‌شود.

وجه تضمین برای خرید محصولات سیمانی برابر با ۱۰۰ درصد ارزش قرارداد است. یعنی معامله‌گر پس از ثبت سفارش، باید حساب وکالتی خود را به ارزش (تناژ ضرب در قیمت پایه) شارژ کند.

طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، معامله‌گران برای تکمیل خرید باید حتما در این سامانه نام‌نویسی کنند.

مراحل معاملات سیمان

معاملات سیمان در بورس کالا شامل سه مرحله خرید، تسویه و تحویل می‌شود. برای خرید می‌توانید یک روز قبل از عرضه، لیست محصولات را در سایت بورس کالا IME.CO.IR مشاهده و کالای مدنظر را انتخاب کنید.سپس مشتریان با شعب کارگزاری مربوطه تماس گرفته و سفارش خود را ثبت می‌کنند. حساب وکالتی باید تا قبل از ساعت ۱۰:۱۵ روز عرضه به اندازه ۱۰۰ درصد ارزش معامله شارژ شود. این مبلغ به عنوان وجه تضمین بلوکه می‌شود.

تالار صنعتی در ساعت ۱۱ تشکیل و قیمت‌گذاری بر اساس میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. در نهایت فرم اعلامیه خرید شامل مبلغ کل قرارداد و هزینه مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می‌کنید. پس از واریز هزینه باقیمانده به حساب بورس کالا، واریز مالیات به حساب فروشنده و ارائه معرفی‌نامه باربری به کارگزاری، خرید تکمیل می‌شود و با صدور حواله می‌توانید کالای خود را تحویل بگیرید.

در رابطه با تسویه معاملات سیمان در بورس کالا چند نکته وجود دارد. مابه‌التفاوت هزینه و مالیات باید تا سه روز کاری بعد به حساب بورس کالا و فروشنده واریز شود. اگر تسویه در این زمان انجام نشود، مهلت سه روز کاری دیگر تمدید خواهد شد. اما پرداخت به بورس کالا مشمول ۰.۲۵ درصد جریمه به ازای هر روز می‌شود. در آخر اگر بعد از ۶ روز کاری تسویه صورت نگیرید، معامله فسخ و ۵ درصد ارزش کل قرارداد به اضافه کارمزد (خریدار و فروشنده) از وجه تضمین اولیه کسر می‌شود.

مرحله آخر معاملات سیمان در بورس کالا، تحویل است. برای این منظور، خریدار باید اطلاعات مربوط به محل تخلیه، باربری، اطلاعات نماینده و... را در سامانه آنلاین مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری مربوطه ثبت و فیش‌های پرداختی را بارگزاری کند. واحد کالای کارگزاری این مدارک را برای کارگزار فروشنده ارسال می‌کند. در صورت تایید، حواله توسط فروشنده صادر و به نماینده خریدار اعلام می‌شود. با تحویل بار به باربری مرحله تحویل هم به اتمام می‌رسد.