۰ نفر

اصفهان ، تحریم و مازوت را بلعید

۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
کد خبر: 584969
اصفهان ، تحریم و مازوت را بلعید

اصفهان روز گذشته بورس، دلار و مذاکرات برجام را تا حدودی به حاشیه برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، از دیروز و با بالا گرفتن اتفاقاتی که در این استان افتاد، فضای شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام تبدیل به محلی برای پوشش اتفاقات اصفهان شد. کاربران حاضر در این شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت مردم این استان و مشکلاتی که آنها با آن دست به گریبان هستند، می‌‌‌‌نوشتند. این فضا، فقط مختص فعالان رسانه و شبکه‌های اجتماعی یا فعالان سیاسی و مدنی نبود.

در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌ها هم پیگیری اخبار مربوط به اصفهان دیده می‌شد، اما تفاوتی که وجود داشت در پرداختن به چرایی بروز این مشکل برای مردم اصفهان بود. فعالان حوزه اقتصاد و بورس در صفحه‌های خود درباره بحران بی‌آبی و اقداماتی که مسوولان در گذشته و امروز می‌‌‌‌توانستند برای جلوگیری از این مشکل انجام بدهند، می‌‌‌‌نوشتند.

آنها همچنین کم و بیش از حضور علی باقری‌کنی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران برای شرکت در دور آتی نشست کمیسیون مشترک برجام که وارد وین پایتخت اتریش شده بود، می‌‌‌‌نوشتند. هرچند که کم‌کم این نظریه در توییتر در حال پررنگ‌شدن است که تا پایان سال خبری از به سرانجام رسیدن مذاکرات برجام نیست و صرفا اخبار مذاکرات و باید و نبایدها بر روی بازارها تاثیرگذار خواهد بود.

در کنار پرداختن به موضوعات روز که در صدر آنها مساله اصفهان بود، فعالان حوزه اقتصاد و بورس در توییت‌‌‌‌هایشان به دیگر موضوعات هم اشاره‌‌‌‌ای می‌کردند. دیروز سعید درخشانی، فعال حوزه اقتصاد در توییتر خود با مخاطب قرار‌دادن وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس از قول عبده‌تبریزی؛ اقتصاددان در صفحه خود نوشت: «دکتر عبده‌تبریزی: خیلی خوب است که ۵میلیون سرمایه‌گذار داشته باشیم اما داشتن ۵ میلیون معامله‌گر فاجعه است. دولت لازم است سریعا فکری برای گسترش نهادهای مالی بکند وگرنه این حجم از افراد ناآشنا به اصول بازارهای مالی همیشه نوسانات عجیب مثبت و منفی ایجاد می‌کنند.» علی کلاهی هم از فعالان حوزه بورس با بازنشر این توییت درخشانی اینطور نوشت که ٢سال است این موضوع را به آقای دژپسند، قالیباف و... گفته‌‌‌‌ایم. او همچنین در ادامه توییت خود نوشت: «من خودم در بورس معامله نمی‌کنم چرا افراد عادی با سرمایه خودشون این‌گونه بازی می‌کنند؟»

تحریم‌‌‌‌ها هم همچنان از جمله محورهای نوشته‌های کاربران توییتر و به‌ویژه جمع توییتری اقتصادی‌‌‌‌ها است. دیروز سیامک قاسمی، فعال حوزه اقتصاد در توییتر خود در همین رابطه نوشت: «میزان پایندی شرکت‌های چینی به ممنوعیت‌های تحریم علیه ایران در بعضی موارد حتی از شرکت‌های اروپایی بیشتر است! این یک معنی بیشتر ندارد؛ تا تحریم‌ها رفع نشود هر سند چشم‌‌‌‌اندازی با هر کشوری شبیه چین‌‌‌‌، غیر از نمایش سیاسی، هیچ فایده‌‌‌‌ای برای اقتصاد ایران ندارد.»

نکته جالب‌توجه این است که لحن نوشته‌ها و نوع بیان مسائل از سمت قاسمی به شکلی است که نوشته‌های او توسط کاربران عادی در توییتر و حتی اینستاگرام مورد‌توجه قرار می‌گیرد و توجه‌‌‌‌ خیلی از کاربران عادی را به خود جلب می‌کند. نوشته‌های او همچنین باعث می‌شود که کاربران اینستاگرام علاوه‌بر بازنشر نوشته‌هایش در استوری صفحه‌هایشان، درباره تجربه‌های شخصی‌‌‌‌شان در مواجهه با مسائلی که این فعال اقتصادی به بیان آنها می‌‌‌‌پردازد، مطالبی را بنویسند.

برای مثال دیروز بعد از این توییت، برخی از کاربران اینستاگرام با استفاده از هشتگ تحریم درباره لزوم رفع تحریم‌ها و اینکه چین و روسیه در ظاهر دوست ایران هستند و به فکر منافع خودشان هستند، می‌‌‌‌نوشتند. آنها همچنین اینطور در نوشته‌هایشان ادعا می‌کردند‌ که چین و روسیه برای حفظ منافع خود ترجیح می‌دهند که ایران در چنین شرایطی از لحاظ سیاسی و اقتصادی بماند تا از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند. در رابطه با تحریم‌ها و تولید داخل هم نسیم توکل از فعالان کارآفرین در صفحه توییتر خود نوشت: «معنای این جمله برای من وقتی در گزارش‌های اخبار می‌‌‌‌شنوم که می‌گویند «تولید این محصول در ایران n دلار صرفه‌جویی ارزی دارد» یعنی: همان میلیون دلار به ریال هزینه تعمیرات و‌‌‌‌خدمات بعدی و خرید محصولات جایگزین می‌شود.»

درآمد کار‌گزاری‌‌‌‌های بورس، سوژه جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها بود. ماجرا از این قرار بود که دیروز لیستی از درآمد کار‌گزاری‌‌‌‌ها در توییتر دست‌به‌دست می‌شد و توجه فعالان این حوزه را به خود جلب کرده بود. کاربرانی که در حوزه بورس مشغول فعالیت هستند، درباره علت و چرایی حضور برخی از کار‌گزاری‌‌‌‌ها در ردیف‌‌‌‌های اول این لیست می‌‌‌‌نوشتند. برخی از افراد از یکی دو کار‌گزاری حمایت می‌کردند‌ که مشتری‌‌‌‌مدار بوده‌‌‌‌اند و حالا با کسب سود زیاد نتیجه اهمیت‌دادن به مشتری را درک کرده‌‌‌‌اند. سوژه دیگری که در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها مورد‌توجه قرار گرفته بود، افزایش نرخ سودهای بانکی بود.

در همین رابطه رضا خانکی، فعال حوزه بورس در توییتر خود نوشت: «برگشتیم به دوره سودهای بانکی بالای ۲۴ درصد. بانک‌‌‌‌‌های قانونمندی که به زحمت سپرده‌‌‌‌ ۱۸درصد می‌دادند الان برای ۱۰۰میلیارد با نرخ ۲۲درصد سپرده باز‌می‌کنند. بانک‌‌‌‌های مساله‌دار نرخ‌های ۲۴ و ۲۵ هم به‌راحتی می‌دهند. فاکتور اصلی رکود کنونی بازار را در نرخ بدون ریسک اوراق و سپرده دنبال کنید.»

او همچنین در توییت دیگری و در همین رابطه بیان کرد: «نرخ سپرده‌‌‌‌گیری بانک‌ها از هم معمولا ۳ تا ۴‌درصد کمتر از نرخ سود بدون ریسک بازار است. وقتی این نرخ (بین بانکی) بالاتر می‌‌‌‌رود، این گپ خیلی بیشتر هم می‌شود و در مواردی به ۷‌درصد هم رسیده بود.

جالب است که کسی دیگر به نرخ بهره‌‌‌‌ حقیقی منفی اشاره نمی‌‌‌‌کند! خب آنهایی که خطی می‌‌‌‌دیدند موضوع را، چه شد؟» با مطرح شدن این توییت در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها بار دیگر برخی از افراد که حامی دولت‌‌‌‌ دوازدهم بودند، به حمایت از عملکرد آن دولت توییت‌‌‌‌‌هایی منتشر کردند. آنها درباره این می‌نوشتند که دولت دوازدهم با وجود فشار‌هایی که تحمل می‌کرده است، تن به افزایش نرخ سود بانکی نداد، اما در این میان خیلی خبری از حامیان دولت سیزدهم نبود و این اظهارنظرها در فضای توییتر فارسی تبدیل به جدل نشد. از دیگر نکاتی که کاربران بورسی و سهامداران خرد درباره آن سوال‌‌‌‌‌هایی را مطرح می‌کردند‌ این بود که آیا این سودها به مردم عادی و سپرده‌هایشان تعلق می‌گیرد یا خیر.

از توییت‌‌‌‌‌هایی هم که دیروز در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌ها مورد‌توجه قرار گرفت، نوشته ولید هلالات، کارشناس حوزه بورس بود. او در توییتر خود نوشت: «طبق آنچه در خبرها آمده، برای جلوگیری از افزایش قیمت سیمان به دلیل قطعی گاز... به تمامی سیمانی‌‌‌‌ها، مازوت به قیمت گاز و به میزان درخواستی، به‌صورت اعتباری داده خواهد شد. این مساله باعث می‌شود سود سیمانی‌ها در نیمه دوم بسیار مطلوب باشد. البته به شرط تحقق این خبر.»

پیام الیاس‌کردی، فعال حوزه بورس هم در قسمت نظرات برای این نوشته هلالات نوشت: «و البته هوا آلوده‌تر برای نیمه دوم.» با وجود این اشاره اما دیگر کاربران بورسی و البته کاربران توییتر فارسی هم مطلبی درباره تاثیر این اقدام بر افزایش آلودگی‌‌‌‌هوا ننوشتند و این توییت در پیگیری اخبار روز، از چشم‌‌‌‌ کاربران دور ماند.