۰ نفر

بازار در هفته ای که گذشت؛

کدام صنایع بورسی ارزنده هستند؟ / واکاوی نوسانات ارزشی سهام

۶ آذر ۱۴۰۰، ۷:۰۱
کد خبر: 584554
کدام صنایع بورسی ارزنده هستند؟ / واکاوی نوسانات ارزشی سهام

شاخص‌‌‌ کل بورس اوراق بهادار تهران در داد و ستد‌‌‌ های هفته گذشته روز‌‌‌‌‌‌ های پرنوسانی را تجربه کرد، به طوری که این نماگر در طول هفته معاملاتی منتهی به ۳ آذر ماه یک رفت و برگشت حول محور ۴/ ۱ میلیون واحدی داشت. هر چند توقف در این کانال بیش از ۲ روز طول نکشید و برآیند داد و ستد‌‌‌ ها در آخرین روز کاری هفته نشان از عقبگرد ۲/ ۱درصدی میانگین هفتگی قیمتی سهام‌‌‌ در تالار شیشه‌‌‌ای دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، دیدار گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سیاستگذاران داخلی یکی از رویداد‌‌‌های حائز اهمیت در هفته گذشته به شمار می‌‌‌رفت که با توجه به بدبینی فعالان ارزی نسبت به نتیجه مذاکرات نرخ دلار پس از ۱۳ ماه وارد کانال ۲۹‌هزار تومانی شد. با این حال برخی معامله‌‌‌گران بورسی ترجیح‌‌‌ دادند بدون توجه به رفت‌وآمد‌‌‌های سیاسی و نوسانات نرخ ارز همچنان با احتیاط در بازار سهام معامله‌‌‌ کنند.

دیگر سرمایه‌گذاران نیز در فضای تردید قرار گرفتند و با شناسایی سود از برخی سهم‌‌‌ها خارج شدند. در حالی به گفته اولیانوف نماینده روسیه، شورای حکام بر لزوم احیای برجام تاکید دارد که تاکنون هیچ سیگنالی از رفع تمام تحریم‌ها که پیش شرط مذاکرات از سوی ایران است به داخل کشور مخابره نشده است. به هر روی بورس تهران امروز در حالی به استقبال شروع معاملات هفته جاری می‌رود که ابعاد قطعی گاز صنایع نسبت به روز‌‌‌های گذشته وسیع‌‌‌تر شده و این عامل در کنار موضوعاتی همچون بحران برق می‌تواند سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه و سایر گروه‌‌‌های وابسته را با چالش همراه کند.

همزمان با عقبگرد ۲/ ۱ درصدی شاخص کل، نماگر هم‌‌‌وزن نیز هفته گذشته با افت ۸۵/ ۰‌درصدی مواجه شد. بررسی عملکرد صنایع بورسی در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازدهی اغلب صنایع در محدوده منفی به ثبت رسیده است. در صدر فهرست تغییرات هفتگی صنعت محصولات چوبی با ۳/ ۱۱ درصد افت جای گرفته است. در این میان صنایعی همچون سیمان، گچ و آهک، فرآورده‌‌‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی هر کدام به ترتیب با ۶/ ۲، ‌‌‌ ۶/ ۱، ۵/ ۱ و یک‌درصد کاهش همراه شدند.

صنعت خودرو و ساخت قطعات که حواشی پیرامون آن از زمان تغییر قیمت‌‌‌ فروش خودروسازان و لغو آن پس از کمتر از ۴۸ ساعت آغاز شد، در معاملات هفته گذشته در غیاب بزرگان خودروساز به دادوستد ادامه داد و توانست با رشد ۹/ ۰درصدی همراه شود. هر چند ۳ نماد معاملاتی «خودرو»، «خساپا» و «خپارس» در این گروه به حالت تعلیق درآمده‌‌‌اند و آخرین معاملات در این نماد‌‌‌‌‌‌ها مربوط به ۱۸آبان‌ماه گذشته می‌شود. «خودرو» در آخرین اطلاعیه خود در روز چهارشنبه از ادامه تعلیق این نماد خبر داد. در هفته منتهی به ۳ آذر گروه‌‌‌هایی نظیر‌‌‌ محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند و از این منظر در زمره برترین صنایع بورس هفته جای گرفتند.