۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس؛

سهامداران تمایلی به معامله در بازار ندارند / برخی صنایع بورسی، مناسب سرمایه گذاری هستند

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
کد خبر: 583638
سهامداران تمایلی به معامله در بازار ندارند / برخی صنایع بورسی، مناسب سرمایه گذاری هستند

شاخص کل بورس تهران در دومین روز از آذر ماه۱۴۰۰ مجددا با افت همراه شده و افتی معادل ۰.۱۸درصد را تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نبود نقدینگی کافی در بازار، رکودی پایدار و سنگین را بر بورس حاکم کرده است. همچنین یکی دیگر از نشانه های ناخوشایند در بازار سهام؛ ارزش پایین معاملات امروز است که باز هم کاهشی و کمتر از چهار هزار میلیارد تومان بود.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ با توجه به شرایط امروز بازار که شاخص کل، تغییر روند داد و مجددا به مدار نزولی بازگشت، انتظار چنین معاملات کم‌رمق و رکود سنگینی در بازار را داشتیم. به نحوی که در پایان معاملات امروز، بیش از 173نماد با افت بیش از سه درصدی همراه شده و در مدار نزولی قرار گرفتند.

مجتبی سلطانی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با اشاره به روند امروز بازار و همچنین سایه سنگین رکورد بر سر بورس، گفت: بازار همچنان در روند رکودی خود ماندگار و افزایش و کاهش شدیدی نخواهد داشت. همچنین در برخی از سهم‌ها، قیمت به محدوده‌ای جذاب رسیده و سهامداری پایین‌تر از آن رقم مایل به فروش نیست.

سلطانی ضمن یادآوری پایین بودن ارزش معاملات سهم‌ها، بیان کرد: ارزش معاملات به قدری پایین است که نبود خریدار به خوبی مشخص می‌شود اما مسئله اینجاست که تقریبا می‌توان گفت فروشنده‌ای هم وجود ندارد.

مجتبی سلطانی

سلطانی، مشکل اصلی بازار را نبود نقدینگی دانسته و تشریح کرد: پایین بودن میزان نقدینگی در بازار، معضل اصلی این روزهای بورس است اما با رسیدن به فصل مجامع و توزیع سود، بازار به طور طبیعی در میان‌مدت کم ریسک‌تر خواهد شد. همچنین از این پس شاهد شیب ملایم صعودی در بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان چشم‌اندازی کوتاه مدت از صنایع تصویر کرد و گفت: در کوتاه‌مدت خودرویی‌ها و صنایعی که حذف ارز ۴۲۰۰تومانی داشته باشند، صنایع پرنوسان‌تری خواهند بود. اما در بلندمدت خرید صنایعی مثل خودرویی‌ها و بانکی‌ها که سود خاصی را شناسایی نمی‌کنند، می تواند در قعر فهرست انتخاب‌های سهامداران باشد.