۰ نفر

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران؛

ابهامات بورس کالا، اجرای قانون جهش تولید مسکن را مشکل می‌ کند

۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۴۶
کد خبر: 582988
ابهامات بورس کالا، اجرای قانون جهش تولید مسکن را مشکل می‌ کند

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: ابهامات موجود در بحث تهیه مصالح از بورس کالا، اجرای قانون جهش تولید مسکن را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، وحید یعقوبی در نشست موانع اجرایی قانون جهش تولید مسکن که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، درباره خرید مصالح مورد نیاز اجرای این قانون افزود: با توجه به مدل جدید تنظیم بازار همه واحد‌های تولیدی باید محصولاتشان را در بورس کالا بفروشند و تامین مصالح از طریق بورس کالا باید صورت گیرد، در حالی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ مکانیسمی برای خرید مصالح از بورس کالا دیده نشده است و این موارد ما را با تعارض روبرو می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:در اجرای قانون جهش تولید مسکن باید از تشکل‌ها استفاده بهینه‌ای شود.

یعقوبی افزود: همه با اجرای این قانون و با رونق مسکن موافقند، اما ما در شرایطی هستیم که هم اکنون به لحاظ تحریم‌ها بیشترین ارز مورد نیاز کشور را دو صنعت فولاد و پتروشیمی تامین می‌کنند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای اجرای چهارساله این قانون ۴۰ میلیون تن فولاد در نظر گرفته اند در حالی که دو برابر این میزان نیاز است و در این شرایط صادرات فولاد کشور حداقل در بحث شمش متوقف می‌شود و در سیاست گذاری کلان قانون جهش مسکن باید برای تامین ارز هم فکری کرد.

یعقوبی افزود: البته باید از ظرفیت‌های خالی فولاد در درون حاکمیت استفاده کنیم چرا که مثلا ذوب آهن اصفهان با دو میلیون تن ظرفیت کار می‌کند در حالی که یک و نیم میلیون تن دیگر هم می‌تواند تولید کند و این به خاطر کمبود سنگ آهنی است که مالک آن شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است و باید روابط درون حاکمیت به گونه‌ای شکل گیرد تا ظرفیت‌ها تکمیل شود.

وی گفت: در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته است که ظرفیت‌های فولاد را برای ساخت مسکن به کار گیرد ما شاهدیم که برخی از عوارض صنایع فولاد صحبت می‌کنند.