۰ نفر

سبز کمرنگ بورس، رضایت سهامداران را جلب نکرد

۲۷ آبان ۱۴۰۰، ۷:۲۸
کد خبر: 581861
سبز کمرنگ بورس، رضایت سهامداران را جلب نکرد

با وجود آنکه شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز ۲ هزار واحد رشد داشت اما این باعث نشد سهامداران راضی شوند و دست از گلایه بردارند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌‌‌اقتصاد، با وجود آنکه شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز ۲ هزار واحد رشد داشت اما این باعث نشد سهامداران راضی شوند و دست از گلایه بردارند چون باور عمومی این است با این روند وضعیت بازار سهام بهبودیافتنی نیست و اگر هم شاخص رشد کند این رشد کوتاه‌‌‌مدت خواهد بود. سهامداران می‌‌‌گویند مشکل بورس خارج شدن سرمایه‌‌‌ها از بازار است و دلیل آن هم بی‌‌‌اعتمادی مردم به این بازار است.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد مردم سرمایه‌‌‌های خود را وارد بازارهای دیگر مانند طلا، دلار و رمزارز کرده‌‌‌اند. در صورتی که اگر اعتماد مردم از بین نمی‌‌‌رفت، وضعیت ارزندگی سهام‌‌‌ شرکت‌‌‌ها خوب است و الان بسیاری از نمادها به جای اینکه صف فروش باشند، صف خرید داشتند. سهامداران باقی مانده در بازار صبر خود را به صبر ایوب تشبیه می‌‌‌کنند و حتی برخی از آنان می‌‌‌گویند صبر آنان از حضرت ایوب هم بیشتر است! با وجود آنکه اغلب کارشناسان اثر فروش اوراق دولتی بر بازار را چندان نمی‌‌‌‌‌‌دانند اما انگشت اتهام سهامداران به سمت دولت در این زمینه برداشته نشده و آنان بر این باورند که دولت با اجبار صندوق‌‌‌ها به خرید اوراق به بازار ضربه زده است.

یکی از خبرهای غیررسمی در این زمینه که دیروز در فضای مجازی دست‌‌‌به‌‌‌دست می‌‌‌شد درباره دستور وزیر اقتصاد بود. این خبر می‌‌‌گفت سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، «صندوق تامین خسارت بدنی» را مجبور کرده است هزار میلیارد اوراق بخرد. این خبر واکنش فعالان بورسی را به دنبال داشت و آنان نسبت به این دست از عملکرد‌‌‌های دولت انتقاد داشتند.

آنان معتقدند ضرر این کار کمتر از استقراض از بانک مرکزی نیست، حجم پول در گردش را افزایش می‌‌‌دهد و همین مساله باعث ایجاد تورم می‌‌‌شود. یکی از کاربران توییتر هم در واکنش به این خبر نوشت: «با ادامه این شرایط به زودی صنف چلوکباب و چلوخورش هم ملزم میشن اوراق بخرن!» علیرضا هم کاربری بود که اینگونه واکنش نشان داد: «اینجوری که همه‌رو دارن مجبور میکنن اوراق بخرن مشخصه چند وقت دیگه شرط اخذ کد آنلاین، خرید اوراق میشه.» کاربر دیگری هم نوشت: «همیشه از دید همه دولت‌ها، نه حقوقی‌ها و نه اوراق دلیل ریزش بورس نیستند، دلیل ریزش بورس حقیقی‌های تازه‌کار و پرهیجان هستند!»

مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودرو اما مهم‌‌‌ترین خبر اقتصادی دیروز بود که کاربران بورسی هم درباره آن مطلب نوشتند. این مصوبه می‌‌‌گوید: «هر شخص حقیقی و حقوقی می‌‌‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.» اکثر کاربران فضای مجازی نسبت به این مصوبه خوش‌‌‌بین نبودند و معتقد بودند این مصوبه فقط برای عده‌‌‌ای خاص رانت ایجاد می‌‌‌کند. پیام الیاس کردی از فعالان بازار سرمایه یکی از این افراد بود و به کنایه نوشت: «سگدست پراید صبا صادر کنیم، پورشه پانامرا وارد کنیم!»

«آمو» هم کاربری بود که این مصوبه را جدی نگرفته بود و نوشت: «من اگه بخوام قطعات نیسان آبی رو صادر کنم به کدوم کشورا باید صادر کنم؟» «بهتاش» هم به کنایه نوشته بود «از فردا همه چراغ پراید صادر میکنن افغانستان و بجاش لندکروز وارد میکنن»

وی اعتقاد داشت این مصوبه بهارستان‌‌‌نشینان نشان می‌‌‌دهد «نه‌‌‌تنها داخل را نمی‌شناسند، بلکه خارج را هم نمی‌‌‌شناسند.»

«حجت» هم کنایه دیگری زد و در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات! می‌تونیم طرح قرعه‌کشی فروش خودرو رو جهانی کنیم ، ۵۰۰ دونه پراید داریم با تقاضای یک میلیارد نفری مردم سراسر جهان! کدوم خودرو؟! کدوم قطعات ؟!»

مجتبی توانگر

نماینده مجلس

بدهکاران غیرجاری به ۳دسته تقسیم می‌‌‌شوند. سررسیدگذشته (۲ماه از سررسید تعهدات‌‌‌شان گذشته)، معوق (۶ماه گذشته) و مشکوک‌‌‌الوصول (۱۸ماه گذشته). با توجه به شرایط اقتصادی کشور و جهت عملیاتی شدن سیاست، بهتر است در گام اول ابربدهکارانی که در طبقه مشکوک‌‌‌الوصول قرار دارند، مورد اصابت قرار گیرند.

داود سوری

اقتصاددان

در تعجبم از کارشناسانی که قیمت کالاها را با تناسب‌‌‌گیری از نرخ دستمزد تعیین می‌‌‌کنند! ریشه‌‌‌یابی کنید چرا دستمزدها و درآمدها کم است و چه باید کرد که افزایش بیابند. با تغییر سیاست‌‌‌هایی، درآمد کشور و مردم افزایش می‌‌‌یابد اما به سابقه ۴۰ ساله بنگرید، آیا قیمت بدون آن سیاست‌‌‌ها کاهش یافته؟

سیامک قاسمی

فعال رسانه‌‌‌ای

مجلس امروز در یک طرح خلاقانه و کاملا مبتنی بر واقعیت‌های توان تولید داخل، تصویب کرد که واردات خودرو تنها در ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو ممکن است! یعنی پراید صادر کنند تا بتوانند سانتافه و لندکروز وارد کنند !

ولید هلالات

کارشناس بازار سرمایه

تولیدکنندگان شکر از افزایش قیمت چغندر استقبال کردند و حاضر به پرداخت کمک کرایه نیز شدند! چرا تولیدکننده از افزایش قیمت ماده اولیه استقبال کرده است؟ این دقیقا چیزی است که تولیدکننده بخش خصوصی درک می‌کند اما پشت میزنشین‌‌‌های دولتی از درک آن عاجزند.

نوید قدوسی

کارشناس اقتصادی

آبان تموم نشده زنگ خطر کمبود گاز در کشور به صدا درآمده است. جناب دولت، عقل کل، عصاره دانایی؛ همچنان رویه قبلی را ادامه بده تا این کالای حیاتی صرف گرم کردن آب استخرهای روباز فشم و شمشک بشه. مادامی که قبض گاز اندازه هزینه یک وعده غذا هم نباشد، رفتار عقلایی مصرف حداکثری است.