۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین بررسی شد؛

رشد سهم های دلاری تا کی ادامه دارد؟ / ریالی ها؛ در کف حمایتی / امکان عبور دلار از مرز ۳۰هزار تومان وجود دارد

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۹
کد خبر: 581431
رشد سهم های دلاری تا کی ادامه دارد؟ / ریالی ها؛ در کف حمایتی / امکان عبور دلار از مرز ۳۰هزار تومان وجود دارد

یکی از بحث های داغی که این روزها در محافل کارشناسی بازار سرمایه مطرح می شود سناریوهایی است که یک طرف آن به موضوع حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط می شود و از سوی دیگر؛ مسئله قیمت گذاری محصولات خودروسازان داخلی، که در هفته گذشته بازار را دچار نوسانات گسترده کرده، از جمله مهمترین مباحثی است که فعالان بازار دنبال می کنند. این در حالیست که اغلب کارشناسان معتقدند؛ اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین قیمت گذاری دستوری خودروهای ایرانی لغو نشود نمی توان به رشد باثبات و بلندمدت بازار سرمایه امیدوار بود.

اقتصادآنلاین _ هانا پاکمند؛  روناک نوری اصل، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند بازار را تصویر کرده و گفت: برای بررسی روند بازار، دو مولفه برای ما اهمیت دارد. اول اینکه سهامداران با چه نیاز و هدفی وارد بازار می‌شوند و مولفه دوم عواملی که موجب رونق و رکود بازار شده و همچنین بازارهای موازی در رقابت با بازار سرمایه را بررسی میکند.

نوری‌‎اصل افزود: سهامداران با هدف کسب سود، وارد بازار می‌شوند. بنابراین هر چه بازار سود بیشتر و ریسک کمتری داشته باشد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا می‌کنند. همچنین از منظر سیکل ادوار تجاری، باید این موضوع را در نظر بگیریم؛ در دوره اول هر ریاست جمهوری، رکود در بازار سرمایه را تجربه کردیم و این موضوع از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: کسری بودجه، از دیگر عواملی است که تاثیر بسزایی بر بازار دارد. با توجه به آماری که سازمان برنامه و بودجه، از کسری بودجه دولت تا پایان سال ۱۴۰۰، اعلام داشته؛ حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. دولت برای رفع این معضل، می‌تواند نرخ سود بانکی را افزایش دهد و یا اوراق بدهی منتشر کند؛ هر دو راهکار، تاثیر بسیار منفی بر بازار می‌گذارند و افزایش نرخ سود بانکی، موجب می‌شود افراد ریسک گریز از بازار سرمایه خارج و به سرمایه گذاری در بانک‌ها روی بیاورند.

WhatsApp Image 2021-11-16 at 16.56.06

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که این روزها بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و در رقابت با بازار سرمایه بوده، بازار کریپتوکارنسی است. به نحوی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه، به دلیل ظرفیت‌های جذاب این بازار، در این حوزه نیز فعالیت می‌کنند.

بازار ارز و دلار از دیگر بازارهای در رقابت با بازار سرمایه است. با توجه به اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور، در روزهای اخیر شاهد شکست مقاومت یکساله دلار بودیم و همچنان در روند صعودی قرار دارد و می‌تواند قیمت‌های ۳۰هزار تومان و حتی بیشتر را تجربه کند.

نوری‌اصل با بررسی روند ورود پول حقیقی در یک سال گذشته گفت: بیشترین ورود پول حقیقی از ابتدای سال ۹۹، مربوط به مرداد سال ۹۹ بود که حدودا ۱۰۸هزار میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. اما با شروع اصلاح بازار، بسیار بیشتر از این مبلغ از بازار خارج و وارد بازارهای موازی شد. این اتفاق همچنین کاهش حجم و ارزش معاملات را به دنبال داشت.

وی افزود: با وجود اینکه اینکه بازار سرمایه در حال حاضر، از ارزندگی خوبی برخوردار است و بسیاری از سهم‌ها P بر Eهای جذاب و گزارش ماهانه‌های خوبی دارند، ما همچنان شاهد خروج پول حقیقی، از بازار سرمایه هستیم.

از نظر من اگر این روند ادامه‌دار و سیاست دولت بر انتشار اوراق بدهی و افزایش نرخ سود بانکی باشد، مثبت‌های بازار را باید به دید نوسانی و کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم. اما از طرفی دو عامل حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و  حذف قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو موجب رشد بازار در میان مدت می‌شود. حذف این دو عامل، صنایع متاثر و همچنین بازار را نیز با رشد مقطعی و کوتاه مدت همراه می‌کند.

این تحلیلگر بازار سهام با اشاره بر شکسته شدن سقف تاریخی دلار در چند روز گذشته گفت: با توجه به اینکه دلار سقف تاریخی خود در یک سال گذشته، را شکسته و پیشبینی می‌شود همچنان در روند صعودی باقی بماند. بنابراین سهم‌های دلاری نیز تحت تاثیر روند صعودی نرخ ارز، مجددا با سود همراه خواهند شد.

این کارشناس ادامه داد: سهم‌های ریالی هم با توجه به ریزشی که اخیرا داشته‌اند، به کف‌های حمایتی خوبی رسیده‌اند. بنابراین در صورتی که بازار با حمایت همراه شود و این صنایع، از کف حمایتی خود فاصله گرفته و به دلیل نوسانی بودن بازار، رشد مقطعی و کوتاه‌مدت خواهند داشت.

نوری در پایان گفت: اما من همچنان اعتقاد به سرمایه‌ گذاری بلندمدت در بازار سرمایه دارم و معتقدم بازار در طی یک یا دو سال آینده، قطعا با رشد همراه خواهد شد. به دید کوتاه‌مدت بازار همچنان نوسانی خواهد بود اما به دید سرمایه گذاری بلندمدت، بازار و صنایع از جو مثبت و سوددهی برخوردار است.