۰ نفر

شفافیت به پالایشی ها باز می گردد؟

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۳۸
کد خبر: 581421
شفافیت به پالایشی ها باز می گردد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر عرضه و خرید نفت به شرکت‌های داخلی از طریق بورس انرژی انجام بگیرد، شفافیت به صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها باز خواهد گشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این پرسش که آیا ایجاد امکان خرید نفت مورد نیاز پالایشگاه‌ها از بورس انرژی می ‌تواند مشکل صورت‌های مالی و تاخیر در اعلام میزان سود زیان این شرکت‌های را حل کند یا خیر؟ اظهار کرد: اگر عرضه نفت به شرکت‌های داخلی در بورس انرژی توسط وزارت نفت به صورت مستمر انجام بگیرد پالایشگاه‌ها می‌توانند از بورس انرژی، خوراک مورد نیاز خود را خریداری کنند. اگر این اتفاق رخ دهد موضوع قیمت تمام شده محصولات پالایشگا‌ها و سهامداران آن‌ها تا حدودی حل خواهد شد.

خبری‌زاد در ادامه مطرح کرد: مشکلی که پالایشگاه‌ها دارند به دو بخش عمده تقسیم می‌شود. یکی بحث فروش فرآورده اصلی شان یعنی نرخ فروش و بحث بعدی نرخ خرید مواد اولیه است. معمولا در خرید مواد اولیه آن قدر مشکلات وجود ندارند، اما با عرضه نفت در بورس انرژی به شکل عرضه اصولی، مستمر و بدون قید و شرط مشکلات رفع خواهد شد. پالایشگاه‌ها برای تهیه خوراک به سراغ بورس انرژی می‌روند آن جا قیمت‌ها مشخص و شفاف است بنابراین صورت‌های مالی پالایشگا‌ها نیز در این بخش به طور کامل شفاف و مشخص می‌شود و تا این مرحله برخی از مشکلات این صنعت نیز حل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: اما مهم‌ترین معظل صنعت پالایشی موضوع نرخ خوراک نیست، بلکه بحث تعیین نرخ فرآورده اصلی است که دولت با آن‌ها حساب می‌کند. در کل به شرطی عرضه نفت در بورس انرژی می‌تواند برای این صنعت مهم و موثر واقع و سبب شفافیت صورت‌های مالی آن‌ها شود، که پالایشگاه‌ها آن پنج فرآورده اصلی را نیز در بورس انرژی عرضه و دولت در بورس انرژی از آن‌ها خریداری کند. یعنی هم خرید مواد اولیه پالایشگاه‌ها از بورس انرژی باشد و هم فروش آن به دولت از طریق این بورس انجام شود. در این هنگام است که می‌توان گفت بحث خرید و فروش شرکت‌های پالایشی شفاف و این ابهامات، عدم شفافیت و عدم تحلیل‌پذیری در صورت مالی پالایشگاه‌ها رفع می‌شود. به طور قطع به یقین این موضوع هم به سود سهامداران وهم به نفع شرکت‌ها و حتی به سود شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

خبری زاد در آخر بیان کرد: بحث فروش محصولات و فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها از بورس انرژی بسیار مهم‌تر از خرید نفت از آن بورس است. مهم این است که این شرکت‌ها بتوانند فرآورده‌های اصلی خودشان را که در حال حاضر دولت به شکل مبهم از آن‌ها خریداری می‌کند را در بورس انرژی عرضه کنند. آن زمان است که شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی کامل و سرمایه‌گذاران می توانند با اطمینان بیشتری رویدادهای این صنعت را تحلیل و در آن سرمایه‌گذاری کنند.