۰ نفر

گزارش اختصاصی اقتصاد آنلاین؛

دخالت دولت در بورس تمامی ندارد / آزادسازی قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۱۱
کد خبر: 580447
دخالت دولت در بورس تمامی ندارد / آزادسازی قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است

بازار سرمایه هفته آخر آبان۱۴۰۰ را در شرایطی آغاز کرد که شاخص کل در پایان روز معاملاتی، تحت تاثیر حواشی صنعت خودرو با افت بیش از ۱۷هزار واحدی همراه شد. و بسیاری از کارشناسان روند منفی بازار را کاملا قابل پیش‌بینی می‌دانستند.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ مهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، چشم‌اندازی با توجه به روند بازار ارائه داده و گفت: معاملات امروز تحت تاثیر حواشی صنعت خودرو بود و روند منفی آن کاملا قابل پیش‌بینی بود. علیرغم جو غالب در بازار، ارزش معاملات رقم خوبی را ثبت کرد.

این کارشناس ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی، بازار از لحظ بنیادی در شرایط خوبی به سر می‌برد و ظرفیت رشد را دارد اما دخالت‌های دولت، اطمینان و امنیت سرمایه‌گذاران را از بین برده و بازار و معامله‌گران را در تنگنا قرار داده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به بی‎انگیزگی سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس، تصریح کرد: در چنین شرایطی اغلب سهامداران آماده فروش هستند و انگیزه‌ای برای وارد کردن پول به بازار را ندارند. همچنین با وجود تمام وعده‌های داده شده، صحبت‌های مسئولین در چند روز اخیر، نشان می‌دهد بازار سرمایه و مشکلاتش همچنان برای مسئولین اهمیتی ندارد و این روند نوسانی ادامه خواهد داشت.

سماواتی افزود: با وجود اینکه بازار از نظر متغیرهای بنیادی، وضعیت خوبی را دارد، به دلیل دخالت‌ها و تصمیمات خلق الساعه‌ای که گرفته می‌شود‌، روند بازار همچنان پرنوسان ادامه خواهد داشت و شاخص در همین محدوده درگیر می‌ماند.

مافیای خودرو؛ قدرتمندتر از مافیای سیمان

رضا شیرازی‎‌پور کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به خبر آزادسازی نرخ خودرو گفت: وقتی خبر آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد، مافیای خودرو (همانند مافیای سیمان) سعی در التهاب و افزایش نرخ‌ها در بازار آزاد داشت، تا فشار روانی به تصمیم گیرندگان، تیم اقتصادی دولت و افکار عمومی را افزایش داده و از همین ابتدا عواقبی نمایشی را به فعالان بازار جلوه کند.

این فعال بازار سهام افزود: با رجوع به بورس‌کالا و زمان پذیرش سیمان، متوجه می‌شویم، همین مافیا برای فشار به افکار عمومی، با نادیده گرفتن قطعی برق و مقصر جلوه دادن عرضه‌ها در بورس کالا، نرخ سیمان را تا ۱۰۰ درصد افزایش داد ولی پافشاری تیم اقتصادی دولت و مدیران بورس‌کالا، جهت استمرار عرضه‌ها در بورس موجب شد، مافیا شکست بخورد.

شیرازی‌پور در ادامه با یادآوری موفقیت آمیز عرضه سیمان در بورس کالا به اقتصاد آنلاین گفت: با استمرار عرضه‌ها بلافاصله قیمت سیمان در بورس کالا افت کرده و به قیمت واقعی خود رسید. در واقع با حذف دلالان و‌ واسطه‌ها، قیمت تعادلی جدیدی پایین‌تر از قیمت بازار و بالاتر از درب کارخانه در بورس شکل گرفت که موجبات رضایت مصرف کننده و تولید کننده و نارضایتی دلالان را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: حالا هم، بازی همان است، مافیای خودرو نهایت تلاش خود را برای حفظ منافع خود انجام می‌دهد، از تیم اقتصادی دولت انتظار می‌رود به تصمیم درست خود احترام بگذارند و همانند عرضه سیمان در بورس کالا، آزادسازی قیمت خودرو را به سرانجام برسانند، قطعا تجربه مثبت عرضه سیمان در بورس کالا الگوی مناسبی برای لغو قیمت گذاری دستوری خودرو خواهد بود.