۰ نفر

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ارمنستان در حوزه دارو، ساخت وساز، معدن و پتروشیمی

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 579268
اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ارمنستان در حوزه دارو، ساخت وساز، معدن و پتروشیمی

در دیدار مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وابسته اقتصادی جمهوری ارمنستان در ایران بر توسعه مناسبات اقتصادی، گسترش صادرات و عملیاتی شدن توافقات دو کشور تاکید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این دیدار، «رستمی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به اینکه گفت: شستا با دارا بودن ۹ هلدینگ در حوزه‌های مختلف حمل‌و‌نقل، دارو، سیمان، ساخت‌وساز، پیمانکاری، معدن و پتروشیمی، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشور ارمنستان است.

علی رستمی با اشاره به روابط خوب سیاسی بین ایران و جمهوری ارمنستان، افزود: در بعد سیاسی رابطه بسیار خوبی بین دو کشور ایران و ارمنستان وجود دارد و گفت‌و‌گوهای بین مقامات دو کشور باید به اقدامات عملی در حوزه‌های مورد توافق طرفین منجر شود.

وی، با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بین شستا و مقامات ارمنستان، گفت‌و‌گوهای موثر و خوبی انجام گرفته است،  اظهار امیدواری کرد؛ در دوره جدید توافقات بین دو کشور به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

مدیرعامل شستا از مقامات کشور ارمنستان خواست تا فهرستی از محصولات مورد نیاز کشورشان را به ایران ارائه کنند تا با مشخص شدن طرف‌های تجاری و شرکت‌ها با یک برنامه زمان‌بندی مشخص قبل از پایان سال، نتایج مطلوب و اقدامات عملی حاصل شود.

 رستمی، با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات به کشور ارمنستان، گفت: ۴۰ درصد محصولات دارویی ایران در شستا و از طریق شرکت تیپیکو و ۷۰ درصد مواد اولیه و پایه‌ای نیز در این شرکت تولید می‌شود، بنابراین ما می‌توانیم در تامین مواد‌اولیه و تولید نهایی دارو به کشور ارمنستان کمک کنیم.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و ارمنستان، دروازه ورود به آسیا است، گفت: در صورتی که داروهای ایرانی در ارمنستان به تایید وزارت بهداشت این کشور برسد عرضه را به این کشور شروع خواهیم کرد و آمادگی داریم تکنولوژی تجهیزات دارو و کارخانه را  نیز در ارمنستان راه‌اندازی کنیم.

 رستمی با بیان اینکه شستا در حوزه ساخت‌و‌ساز دارای یکی از بزرگترین شرکت‌های عمرانی و پیمانکاری است، افزود: در صورتی که شرایط مناقصات از سوی دولت ارمنستان تسهیل شود، ایران می‌تواند در پروژه‌های حفر تونل و جاده‌سازی این کشور مشارکت کند.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان یکی از بزرگترین تولید کننده‌ها در زمینه کنستانتره مس در جهان است، افزود: کشور ما آمادگی دارد تا در تولید مس کاتد اعم از ذوب و پالایش با کشور ارمنستان سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهد.

 رستمی با اشاره به اینکه در حوزه پتروشیمی نیز زمینه همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد تا تمام محصولات پتروشیمی با بهترین کیفیت تولید شده به کشور ارمنستان صادر شود و در زمینه محصولات پایین دستی پتروشیمی نیز با این کشور همکاری متقابل داشته باشیم.

رستمی ابراز امیدواری کرد؛ این نشست، فصل جدیدی بین همکاری‌های دو کشور ایجاد کند به گونه‌ای که این مذاکرات از حد دولتی به سطح بنگاهی، شرکتی و تجاری بین دو کشور گسترش یابد.

تعیین هیات های کارشناسی برای اجرای توافق  های حاصل شده

در این دیدار« حامد فروزان» مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه در گذشته توافق‌های خوبی بین مقامات دو کشور ایران و ارمنستان شکل گرفته ، گفت: لازم است که سطح روابط و تعاملات اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد.

فروزان با اشاره به فرصت‌ها و سوابق مشترک تاریخی و تمدنی بین دو کشور گفت: از گذشته تاکنون به دلیل وجود سوابق مشترک بین دو کشور، همواره روابط بسیار خوبی بین این دو کشور وجود داشته و امید است این روابط گسترده تر شود.

 وی با اشاره به روابط مناسب دو کشور در سطح سیاسی، بیان داشت: با توجه به گستردگی فرصت و ظرفیت های اقتصادی دو کشور، امیدواریم که حجم روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری نیز بین دو کشور تقویت شود.

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد که سفیر ارمنستان نیز از ظرفیت‌های موجود در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بازدید کند که این موضوع مورد استقبال سفیر ارمنستان قرار گرفت .

وی تاکید کرد: به منظور دستیابی به نتایج عملی، لازم است دو طرف، هیئت های کارشناسی را برای بررسی همکاری‌های مشترک در حوزه  های توافق  های حاصل شده مشخص کنند.

علاقه مندی ارمنستان به تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور

 وابسته  اقتصادی سفارت  جمهوری ارمنستان  در ایران نیز گفت: نقطه نظر و مشترکات زیادی بین دو کشور ارمنستان و ایران در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

«واردان گوستانیان» با اشاره به اینکه قبل از وی  سمت وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران وجود نداشت ،گفت : هدف از انتصاب وی این است که بتوان بدون هیچ واسطه‌ای روابط اقتصادی بین نهادهای ذیربط در ارمنستان برقرار شود ‌.

وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان، یک پل و سکو به سمت  اورآسیا است ،گفت : شرکت تیپیکو از زیرمجموعه‌های شستا، یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی در ایران است و معتقدیم که این شرکت می‌تواند ما را در زمینه تأمین دارو کمک کند.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم که به کمک شستا،  کارخانه های داروسازی در صنعت دارو را در ارمنستان ایجاد کنیم.

گوستانیان اظهار داشت: علاقه مند هستیم در زمینه حوزه های دارویی مذاکرات و دیدارهایی در سطح کارشناسان دو کشور داشته باشیم و مذاکرات بین مقامات دو کشور باید  با قوت ادامه یابد.

ی  با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو برای بازسازی و نوسازی امور زیر بنایی در ارمنستان سرمایه گذاری شده است،  به مناقصه مسیر شمال به جنوب در این کشور اشاره کرد و افزود: ارمنستان علاقه‌مند است که ایران نیز در این مناقصه شرکت کند و در ساخت پل و تونل ها در کشور ارمنستان مشارکت داشته باشد. 

وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران تصریح کرد :جمهوری ارمنستان آمادگی دارد؛ ایران  در احداث تونل به این کشور کمک کند  و این کار می تواند از طریق پیمانکاری که شستا آن را معرفی می‌کند ، انجام شود .

وی با اشاره به اینکه  حوزه معادن و تولید مس نیز از دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور به شمار می‌رود، افزود: دولت ارمنستان، آمادگی دارد تا در این زمینه به صورت مشترک با مقام‌های ایرانی سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.

وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان حجم بالایی از سوخت را از ایران وارد می‌کند، تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا پالایشگاه‌ها به صورت سرمایه‌گذاری مشترک در خاک ارمنستان احداث شود.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر حجم مبادلات تجاری  و اقتصادی بین دو کشور در سطح پایینی قرار دارد ،اظهار داشت: : امیدواریم با تبادل هیئت های کارشناسی  بین دو کشور و با توجه به ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف روابط تجاری و اقتصادی،  این روابط ظرف یک تا دو سال آینده به سطح قابل قبولی برسد .

وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران تصریح کرد: اتحادیه اوراسیا، بازار خوبی برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی است و ما می‌توانیم این تولیدات را به صورت مشترک وارد بازار اورآسیا کنیم.