۰ نفر

طرفداران تحلیل تکنیکال بخوانند / خودرویی ها رکود را شکستند

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۱۵
کد خبر: 578707
طرفداران تحلیل تکنیکال بخوانند / خودرویی ها رکود را شکستند

تحلیلگر تکنیکال بورس گفت: شاخص گروه خودرو با سقف خود در مرداد ماه سال گذشته (تراز ۶۳۱ هزار واحد) بیش از ۲۰۰ درصد فاصله دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی ملک لی تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در رابطه با شرکت های گروه خودرویی بورس بیان کرد: گروه خودرویی شامل ۲۸ شرکت است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را نام برد.

این تحلیلگر تکنیکال در ادامه اظهار کرد: گروه خودرو معمولا حجم معاملات و حجم نقدینگی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد  به همین سبب است که برای معامله گران جذاب است.

ملک لی در ادامه افزود: شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع ۲۰۶ هزار و ۴۳۱ واحد قرار دارد که با سقف خود در مرداد ماه سال گذشته (تراز ۶۳۱ هزار واحد) بیش از ۲۰۰ درصد فاصله دارد. شاخص گروه خودرو بین تمامی صنایع مختلف بورسی افت بسیار زیادی را متحمل شده است و این موضوع برای سهامداران این صنعت نگران کننده است.

او در تصریح کرد: گروه خودرویی از ابتدای سال ۹۸ تا مرداد سال ۹۹ رشد بیش از ۳۴۰۰ درصدی را تجربه کرده است که این رشد عجیب و پرشتاب، باعث شده است که حالا این صنعت بیشتر از صنایع دیگر افت پیدا کند.

این تحلیلگر در خصوص وضعیت تکنیکال نمودار شاخص گروه خودرو  اظهار کرد: هم اکنون شاخص گروه خودرویی از دیدگاه تکنیکال در کانال نزولی قرار دارد و چنان چه بتواند کانال نزولی خود را به سمت بالا بشکند، دو مقاومت مهم ۲۲۳ هزار و ۲۴۶ هزار واحد را پیش روی خود دارد.

او در ادامه گفت: انتظار داریم شاخص این گروه در این حوالی کمی نوسان کرده و در صورت وجود پتانسیل خوب، برای میان مدت و بلند مدت تا حوالی باکس سبز رنگ (تراز ۳۸ هزار واحد) رشد کند. محدوده زرد رنگ نیز (تراز ۱۷۲ هزار واحد) می‌تواند به عنوان محدوده حمایتی این شاخص در نظر گرفته شود.

1

ملک لی گفت: با توجه به اخبار خوب اخیرمانند حذف قیمت گذاری دستوری و حرکت چند روز گذشته این گروه، انتظار رشد را از این شاخص داریم. البته ورود خودرو به بورس کالا نیز می‌تواند نکته‌ای قابل توجه باشد.

این تحلیلگر تکنیکال در رابطه با نقاط قوت و ریسک این صنعت بیان کرد: از نقاط قوت این صنعت می‌توان به وجود مواد اولیه در کشور (سنگ آهن و ...) و وجود صنایع وابسته در داخل کشور نام برد. از ریسک‌های این گروه نیز می‌توان به حاکم بودن مدیریت دولتی، ضعیف و عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا و انحصار و قیمت‌گذاری دستوری را نام برد.