۰ نفر

بورسی ها، تحت تاثیر عملیات سپاه!

۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۶:۴۲
کد خبر: 577539
بورسی ها، تحت تاثیر عملیات سپاه!

درگیری ایران و آمریکا در دریای عمان از صبح دیروز محور بحث‌‌‌ها و نوشته‌‌‌های توییتر فارسی را به خود اختصاص داد. وقتی زیرنویس شبکه خبر صداوسیما اعلام کرد که تا ساعاتی دیگر، خبر خوشی را از سپاه اطلاع‌رسانی می‌شود، کم‌کم فضای توییتر فارسی به گمانه‌‌‌زنی درباره این خبر خوش رفت. برخی کاربران نظاره‌‌‌گر قیمت دلار بودند و از تاثیر این خبر بر قیمت دلار در همان ساعات اولیه صبح دیروز می‌‌‌نوشتند؛ اما دقایقی بعد رسانه‌‌‌های فارسی‌زبان خارجی این خبر را اطلاع‌رسانی کردند که همان درگیری نیروهای ایران و آمریکا در دریای عمان بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار این ماجرا یک شایعه هم در شبکه‌‌‌های اجتماعی و پیام‌‌‌رسان‌های واتس‌‌‌اپ و تلگرام دست به دست می‌‌‌شد؛ سهمیه بنزین کارت‌‌‌های سوخت از بین رفته و قرار است بنزین گران شود. این ماجرا در میان فعالان شبکه‌‌‌های اجتماعی و جمع‌‌‌های مختلف در توییتر خیلی مورد توجه قرار نگرفت و بیشتر، کاربران شبکه‌‌‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌‌کردند.

  این دسته از کاربران به این مساله ‌‌‌پرداختند که حمله سایبری یک دروغ بوده و تمام این مسائل برای عادت‌دادن مردم به خرید بنزین ۳هزار تومانی بوده است. دیروز اوج پرداختن به این شایعه به‌خصوص در پیام‌‌‌رسان واتس‌‌‌اپ که فیلتر نیست و گروه‌‌‌های زیادی از مردم که در توییتر و تلگرام حضور ندارند، در آن مشغول فعالیت هستند، بود. با این حال روزنامه همشهری دیروز در کانال خبری تلگرام خود اعلام کرد که حذف سهمیه بنزین ذخیره‌‌‌شده در کارت‌‌‌ها شایعه است و افزایش قیمت بنزین هم تایید نمی‌شود.

  سبزپوشی بورس در آخرهفته کاری نیز از جمله موضوعاتی بود که در کنار خبرهای روز، توجه جمع توییتری بورسی‌‌‌ها و البته فعالان این شبکه‌‌‌اجتماعی به آن جلب شده بود. آنها به این موضوع در نوشته‌‌‌هایشان می‌‌‌پرداختند که درست بعد از صحبت‌‌‌های ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم، بورس با رشد شاخص و سبزپوشی همراه شده است و زمزمه‌‌‌هایی از دخالت و مصنوعی‌بودن این سبزپوشی را مطرح می‌‌‌کردند.

همچنین در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها، این خبر دست به دست می‌‌‌شد که سه‌شنبه هفته آینده، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا برای نماینده‌‌‌های مردم درباره وضعیت بورس توضیح دهد.

صحبت ابراهیم رییسی در جلسه هیات‌دولت مبنی بر اینکه مصوبه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه باید سریع و دقیق اجرا شود، از دیگر سوژه‌‌‌های کاربران برای نوشتن توییت بود. آنها این سوال را مطرح ‌‌‌کردند که مخاطب باید‌‌‌هایی که رییس دولت مطرح می‌کند، چه نهاد و فردی است و چرا به‌طور جزئی بیان نمی‌‌‌کند که کدام نهاد یا سازمان یا شخص باید چنین کاری انجام دهد تا سهامداران بدانند از کجا و چه کسی باید مطالبه‌‌‌گری کنند.

با این حال، خیلی از سهامداران نسبت به موضع‌‌‌گیری رییس دولت سیزدهم درباره وضعیت بورس خوش‌بین و معتقد بودند که برایشان فرق نمی‌‌‌کند در بازار دخالت بشود یا نشود؛ مساله‌ای که برایشان مهم است، این است که بازار همین‌طور سبزپوش و با رشد شاخص همراه باشد.

 به اعتقاد آنها اگر دخالت در بازار به نفع بازار و سهام‌‌‌های آنها تمام شود، از آن استقبال خواهند کرد. آنها همچنین بعضا از رییس دولت سیزدهم می‌خواستند که نظارت بیشتری بر عملکرد بورس و نهادهای زیرمجموعه آن داشته باشد.  دیروز جمعی از مال‌باختگان کریپتولند مقابل دادستانی تهران تجمع کردند. عکس‌‌‌های این تجمع یکی، دو ساعتی بعد از برگزاری آن در شبکه‌‌‌اجتماعی توییتر و برخی از کانال‌‌‌های خبری تلگرام منتشر شد. با این حال، رسانه‌‌‌های فارسی‌زبان خارج از کشور این تجمع را تجمع مال‌باختگان بورس خواندند که همین اشتباه باعث شد در توییتر فارسی سوژه‌‌‌ای برای نوشتن از آن به‌دست بیاید.

کاربران زیادی به مساله اشتباه‌‌‌های شبکه‌‌‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ‌‌‌پرداختند و درباره این موضوع ‌‌‌نوشتند که آنها به فکر کره گرفتن از آب هستند و بدون هیچ منبع و تحقیقی هرچه را که دوست دارند به خورد مخاطبان می‌دهند.

در این میان، برخی هم به این موضوع ‌‌‌پرداختند که اگر صداوسیما و رسانه‌‌‌‌‌‌های داخلی اعتماد مردم را جلب کنند و تمام مشکلات و خبرهای مربوط به آنها را که دغدغه‌‌‌شان است پوشش دهند، مخاطب شبکه‌‌‌های فارسی‌زبان خارج از کشور کم می‌شود و دیگر مرجعی برای پیگیری اخبار نخواهند بود.

حالا که صحبت از صداوسیما و نگاه مردم به اطلاع‌‌‌رسانی شد، این نکته را هم مطرح کنیم که دیروز پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما در توییتر خود از مخاطبان خواست پیشنهادها و ایده‌‌‌های تحولی خودشان را درباره صداوسیما برای او ارسال کنند. این توییت مورد‌توجه کاربران توییتر فارسی قرار گرفت و تا ساعت ۱۴دیروز بیش از هزار نفر از کاربران توییتر آن را پسندیده بودند و در شبکه‌‌‌اجتماعی اینستاگرام هم دست‌به‌دست می‌‌‌شد.

میثم فدایی

مدیر نظارت بر نهاد‌‌‌های مالی سازمان بورس و اوراق  بهادار

حجم اوراق دولتی موجود در صندوق‌ها؛ اول فصل بهار ۷۹ همت (هزار میلیارد تومان)؛ اول فصل تابستان ۸۱همت؛ اول فصل پاییز ۱۰۴همت؛ امروز ۱۰۲ همت. همواره اعداد فوق حدود ۱۸ درصد حجم صندوق‌ها بوده است.صندوق‌ها در مهرماه ۴/ ۵همت و از آبان تاکنون ۱/ ۳همت سهام خریده‌اند. شفافیت بهترین راه اعتمادسازی بازار سرمایه است.

مهدی رباطی

کارشناس بازار سهام

یک مطالعه جامع بین‌المللی نشان می‌دهد که میزان رفاه و توسعه‌یافتگی کشورها ارتباط مستقیمی با جایگاه و موقعیت زنان و نقش آنها در سیاستگذاری دارد. اگر موارد را هم ببینیم همین است؛ قیاس آلمان و انگلستان و اسکاندیناوی‌‌‌ها با سایر اروپا، نیوزیلند و از آن طرف، وضعیت کشورهایی مانند افغانستان.