۰ نفر

آیا سهامداران از بازار رضایت دارند؟

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۷:۰۹
کد خبر: 577214
آیا سهامداران از بازار رضایت دارند؟

بورس تهران پس از مدت‌ها دو روز متوالی مثبت شد و شاخص کل در پایان معاملات دیروز ۱۴‌هزار و ۶۸۰ واحد رشد کرد. همه اینها اما باعث نشد سهامداران راضی و به ادامه این روند امیدوار باشند. همچنان ترس و یأس در بازار سرمایه وجود دارد و سهامداران دنبال فرصتی برای خروج سرمایه‌های خود از بازار هستند. وعده و وعید مسوولان و ترسیم آینده روشن برای بورس هم پاسخگو نبوده و گلایه‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان گلایه از نمایندگان مجلس و طرح‌های آنان برای حمایت از بازار هم به اعتراض‌های سهامداران از وضعیت موجود اضافه شده و از بهارستان‌نشینان می‌خواهند به جای شعار و ارائه طرح‌هایی که دستاوردی برای سهامداران ندارد، اقدام عملی کنند.

این دست گلایه‌ها از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در فضای مجازی نمود بیشتری داشت و دلیل آن هم تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار بود که به گمان فعالان بورسی فضای مجازی نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و سرمایه‌های از دست رفته آنان را جبران نمی‌کند.

یکی از این کاربران که در توییتر فعالیت دارد در واکنش به تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس خطاب به نمایندگان مجلس نوشت: «دوستان محترم مجلس، یکساله که مرتب دم از حمایت از بازار سرمایه و تحقیق و تفحص و افشاگری و... می‌زنید! در عمل، کاری هم کردید یا فقط شعاره؟ این شعارهاتون فقط به اعتماد تخریب شده بازار سرمایه، بیشتر ضربه می‌زنه! حواستون هست؟»

یکی از کاربران هم صحبت‌های روز دوشنبه رییس سازمان بورس در صداوسیما را که اطمینان داده بود وضعیت بازار خوب می‌شود به عنوان سندی مبنی بر دستکاری شاخص آورده و نوشته بود: «اینکه آقایون میان میگن از امروز بازار دیگه اونجوری نمی‌ریزه یا مثبت می‌شه یا فلان، خودش اعتراف در روز روشن به دستکاری بازار نیست!؟»

 کاربری به نام «رضا نگهبان» هم ناامید از وضعیت بازار سرمایه توییت کرد: «گفتاردرمانی بورس نهایتا یکی دو بار جواب می‌ده. حقوقی‌ها هم بدون دلیل تا یه جایی سهم می‌خرن، بعدش چند ‌درصد بالاتر از ملت نوسان می‌گیرن و روز از نو، روزی از نو.»  دیروز برخی کاربران هم ضرر سهامداران را حساب و کتاب کردند.

یکی از این کاربران نوشت: «اگر شخصی توی سقف مرداد که مردم رو تشویق می‌کردن همه چیز را به بورس بسپارید، ۱۰۰‌میلیون تومانش رو به بورس سپرده باشه الان ۱۳‌میلیون تومن از اون پول براش باقی مونده.» کاربری به نام «علی» هم با تایید این مطلب درباره از دست رفتن سرمایه‌اش در بازار سرمایه نوشت: «من پس‌انداز چند سال خودمو تو بورس گذاشتم و الان هیچی ازش نمونده. هروقت اسم بورس میاد جلوی خانمم سرم پایینه چون بهم گفت اینکارو نکن و من گوش ندادم!»

یکی دیگر از کاربران هم عکس پرتفوی یکی از دوستانش را منتشر کرد و خطاب به مسئولان گفت: «اینکه قرمزی بورس رو دستوری کم کنیم که شاخص مثبت بشه هنر نیست. این بازار حجم نمی‌خوره...» 

استفتا از یکی از مراجع تقلید برای قیمت‌گذاری دستوری هم سوژه دیگری بود که فعالان بورسی فضای مجازی دیروز درباره آن صحبت کردند. به‌ویژه آنکه این مرجع تقلید اخیرا به دلیل اینکه پیشنهاد داده بود جمهوری اسلامی با همه کشورها ارتباط برقرار کند مورد هجمه افراطی‌ها  قرار گرفته است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به سوال یکی از فعالان بورسی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری گفته بود: ‌«مسئولان هیات‌مدیره در فروش محصولات شرکت باید رعایت مصالح سهامداران را بنمایند و دستور به فروش به قیمت پایین‌تر جایز نیست.» در پی انتشار این استفتا، کاربران فضای مجازی برای این مرجع تقلید ابراز نگرانی کردند و نوشتند احتمالا هجمه‌ها به او شدت بیشتری خواهد گرفت.  صحبت رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جاماندگان سهام عدالت که گفته بود «در صورت موافقت دولت تا دو ماه دیگر گروه نخست جاماندگان سهام عدالت، سهامدار می‌شوند»، واکنش فعالان بورسی در فضای مجازی را به دنبال داشت.