۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با کارشناس بازار سرمایه بررسی شد؛

بورس، دستوری سبز شد / شرایط بازار برای صعود نرمال نبود

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۱۱
کد خبر: 576786
بورس، دستوری سبز شد / شرایط بازار برای صعود نرمال نبود

پس از جلسه امروز خاندوزی و اظهارات رییس سازمان بورس پیرامون وضعیت بورس، شاخص کل با رشدی ۱.۶درصدی مواجه شد. یک کارشناس بازارهای مالی، بخشی از این رشد را دستوری و بخشی دیگر را ناشی از تاثیرات روانی این جلسات دانست. وی همچنین نشانه‌‌هایی که می‌توانند از بازگشت بازار به روند صعودی حکایت داشته باشند را تشریح کرد.

اقتصاد آنلاین - سهیل بانی؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، امروز پس از افت‌های متوالی در روزهای گذشته، با رشد ۲۱هزار واحدی، در ارتفاع یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد قرار گرفت. این صعود، در حالی رخ داد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، از صبح امروز، جلسه‌ای را با حضور حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه برگزار کرده بود. از طرفی دیگر، مجید عشقی رییس سازمان بورس، با حضور در برنامه‌های صدا و سیما، به تشریح وضعیت فعلی بازار و آینده آن پرداخت. همزمان شدن این رویدادها، سبب شد که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده باشند که رشد امروز بازار سهام، مصنوعی و دستوری بوده است.

تاثیر روانی یا صعود دستوری؟

امید پورمحمود کارشناس بازار سرمایه بخشی از صعود امروز بازار را دستوری دانست و به اقتصاد آنلاین گفت: در اطلاعیه‌ای که صبح امروز ابلاغ شد، به بازارگردان‌ها دستور داده شد که تنها به تعهدات خرید سهم عمل کنند. به این ترتیب آن‌ها مجاز نبودند اگر سهمی صف خرید شد، این صف را عرضه کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، این اولین بار در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بود که چنین جلسه‌ای برگزار می‌شد و تاثیر روانی آن بر بازار مشخص بود. علاوه بر امروز، برخلاف گذشته، شاهد نوسان‌گیری در سهم‌های بزرگ نبودیم.

پورمحمود در ادامه گفت: شرایط امروز بازار، از نظر تکنیکالی برای صعود نرمال نبود. زیرا شاخص کل، نزدیک حمایت بود اما به آن نرسیده بود. بهتر بود که این جلسه به فردا موکول می‌شد تا امروز بازار دوباره افت می‌کرد و به حمایت خود می‌رسید. این نقطه برگشت، مطمئن نبود و انتظار می‌رود که شاخص، سطوح یک میلیون و 300 هزار واحد تا یک میلیون و 315 هزار واحد را تجربه کند که البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

نشانه‌های بازگشت بازار به مدار صعود

پورمحمود در ادامه اظهاراتش، به رویدادهایی که اگر اتفاق بیافتند، می‌توانند به عنوان نشانه‌های بازگشت بازار به روند صعودی باشند، اشاره کرد.

یکی از این رویدادها، خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت است. این کارشناس درباره این موضوع گفت: در ابتدای معاملات امروز، شاهد خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. اما در انتها، دوباره پول به این صندوق‌ها بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی دیگر از این نشانه‌ها، ورود پول حقیقی، حداقل به میزان روزانه ۳۰۰میلیارد تومان و در چند روز متوالی است. البته، با توجه به خروج سنگین پول حقیقی، در روزهای گذشته، این مقدار هم عدد چشمگیری نیست.

این تحلیلگر بازارهای مالی به ورود نرخ سود بین بانکی، به کانال ۱۸درصد اشاره کرد و یادآور شد: تا زمانی که این نرخ به زیر ۱۸.۵درصد نرسد، بازار نمی‌تواند صعود کند. زیرا در حال حاضر، مشکل بازار کمبود نقدینگی است که باعث افت ارزش معاملات شده و این، نشان‌دهنده نااطمینانی مردم به بازار است. تا زمانی که ارزش معاملات روزانه، به بالای ۸ تا ۹میلیارد تومان نرسد، بازار در روند نزولی خواهد بود و نوسانات مقطعی را تجربه‌ خواهد کرد.

برنامه‌های عشقی کارساز خواهند بود؟

امروز، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به دو برنامه خود، در راستای ایجاد ثبات در بازار سرمایه اشاره کرد که عبارتند از افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها و حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و سرمایه‌گذاری.

پورمحمود در پایان ضمن اشاره به اظهارات اخیر عشقی، گفت: در این مدت شعارهایی از این دست زیاد بوده و باید دید که کدام یک از آن‌ها عملی می‌شوند. امیدواریم این ادعاها به حقیقت بپیوندند تا باعث بازگشت اعتماد سهامداران به بازار شود. متاسفانه آن‌قدر بی‌اطمینانی به بازار به وجود آمده که با این جلسات، دلگرمی برای اهالی بازار به وجود نمی‌آید.