۰ نفر

ریسک سرمایه گذاری در بورس را چگونه مدیریت کنیم؟

۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۴
کد خبر: 576017
ریسک سرمایه گذاری در بورس را چگونه مدیریت کنیم؟

سرمایه‌گذاران باید مدیریت ریسک را سرلوحه خود قرار دهند و سبد سرمایه‌گذاری متنوعی داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا؛ یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مدیریت ریسک یکی از بحث‌های مهم و اساسی در بازار سرمایه است  گفت: اولین اصل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و در هر بازار مالی آن است که سهامدار بتواند ریسک خود را مدیریت کند.

مهدی میرزایی افزود: سرمایه گذاران ضمن آنکه باید مدیریت ریسک را سرلوحه کارهای خود قرار دهند باید سبد سرمایه‌گذاری متنوعی داشته و به هیچ عنوان تک سهم نشود.

وی در ادامه عنوان کرد: بیشتر افراد باتجربه در بورس توصیه به تک سهم شدن، نمی‌کنند چون معتقدند که این کار ریسک بالایی دارد و می‌تواند باعث ضرر بالای سهامدار شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ تقریبا همه افراد باتجربه در بورس معتقدند که افراد نباید در سبد بورسی خود تنها یک سهم داشته باشند چون این کار ریسک بالایی دارد. هر چقدر هم که شما از یک سهم مطمئن باشید باز هم نمی توانید به دقت پیش بینی کنید که چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد.

میرزایی اظهار کرد: افراد باید سرمایه خود را بین چند سهم توزیع کنند تا از ریسک تک سهمی خارج شوند و به پرتفوی خود تنوع دهند زیرا این یک اصل در بازار سرمایه است.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد سهام افراد چه میزان باشد، بهتر است؟ ادامه داد: این‌که چه تعداد سهم در سبد سهام افراد وجود داشته باشد، بستگی به نوع و میزان سرمایه‌ای دارد که در اختیار سرمایه‌گذار است. اما اغلب داشتن ۵ تا ۷ سهم در سبد سهام کفایت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران به این نکته باید توجه کنند که اگر به هر دلیلی به جمع بندی رسیدند که نمی خواهند سهم گروه های مختلف را داشته باشند چون بازدهی آنها مناسب نبوده یا سود ناشی از سرمایه‌گذاری در آن با سطح انتظارات آنان هم‌خوانی ندارد، می‌توانند از صندوق‌های سهامی یا سبدگردان‌های اختصاصی استفاده کنند.

میرزایی در تکمیل مطلب بالا خاطر نشان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری یکی از کاراترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به حساب می‌آید. این صندوق‌ها برای افرادی که از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند، مناسب است و امکان سرمایه‌گذاری با هر درجه ریسک‌پذیری را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری کلید دستیابی به سود پایدار و امن در هر شرایط بازار است، گفت: مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اصول فعالیت اقتصادی است و باعث می‌شود از فرصت‌ها بهترین استفاده‌ها شود.