۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه؛

اغلب سهم ها زیر ارزش ذاتی معامله می شوند

۷ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۱
کد خبر: 575634
اغلب سهم ها زیر ارزش ذاتی معامله می شوند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از سهم‌ها زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند که این امر در سهم‌های صادرات محور بیشتر به چشم می‌خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا منفی‌های بورس، به علت بی ارزش بودن سهام شرکت‌ها است؟ پاسخ داد: منفی‌های این روزهای بازار به علت بی ارزش بودن سهام شرکت‌ها نیست بلکه سهم‌ها ارزنده هستند و بازار از لحاظ بنیادین در وضعیت خوبی به سر می‌برد که علت آن نیز رشد در قیمت‌های جهانی، سود خوب شرکت‌ها در ۶ ماه اول امسال و ثبات در قیمت دلار  است.

وی ادامه داد: تعدادی از شرکت‌ها ۱۵۰ درصد افزایش در سودآوری داشته اند. بنابراین بازار از لحاظ بنیادین در شرایط خوبی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش‌های بازار گفت: ریزش‌های بازار سرمایه به علت کمبود نقدینگی و تامین کسری بودجه دولت از بازار سرمایه است و به ارزش سهام‌ها مربوط نیست بلکه ریشه در فروش  اوراق دارد.

وی ادامه داد: وزن معاملات اوراق به سهام ۱۰ به ۱ شده ، یعنی اینکه در حال حاضر در بورس یک دهم کل معاملات متعلق به سهام است که آن یک دهم نیز منفی است.

به گفته صفاری بازار سرمایه کشور ما کم عمق است، سهامداران عمده بازارگردان‌هایی را ایجاد کردند که با معاملات الگوریتمی کاهنده قیمت سهام هستند، این در حالی است که قرار بود با ورود بازارگردان‌ها نقدشوندگی بالا برود، ولی شاهد کاهش قیمت ها هستیم.

وی با اشاره به ایرادات معاملات الگوریتمی گفت: سازمان بورس باید جلوی معاملات الگوریتمی را بگیرد، به علت اینکه بازار ما کم عمق است و تعدادی از این الگوریتم‌ها فقط کارمزدساز هستند. در کنار خروج پول حقیقی و عدم حمایت دولت مردان از بورس و نبود ترغیبی برای هلدینگ‌های بزرگ که در بازار نقش دارند، بازار سرمایه در یک خلا تصمیم گیری قرار گرفته است. این در حالی است که بازار و سهم‌ها از نظر بنیادین ارزشمند هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد امکان بهبود وضعیت بازار عنوان کرد: باید سازمان بورس جلوی معاملات الگوریتمی را بگیرد و دستورالعمل بازارگردانی را بررسی کند. در تمامی دنیا ۳۰ درصد اوراق و ۷۰ درصد سهام  در بازار معامله می شود، که این عامل در کشور ما برعکس شده و به بازار سرمایه کشور ما آسیب زده است.

صفاری تشریح کرد: شاید در کوتاه مدت فروش اوراق برای دولت باعث تامین کسری بودجه شود، اما در بلند مدت اعتماد را از بازار می‌گیرد.

وی در رابطه با غیرجذاب شدن بورس در شرایط فعلی گفت: در ارزش ذاتی سهم، نرخ بهره نقش مهمی را ایفا می‌کند. بازار پول و سرمایه رقیب هستند، اگر نرخ بهره بانکی زیر ۲۰ درصد باشد تمامی سهم‌ها ارزنده هستند. به طور اسمی نرخ بهره سالیانه ۱۵ درصد است، ولی در حال حاضر با فروش اوراق دولتی این نرخ به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

صفاری گفت: در شرایط فعلی بازار، بسیاری از سهم‌ها زیر ارزش ذاتیشان معامله می‌شوند که این امر در سهم‌های صادرات محور، مخصوصا سهم‌های دو صنعت پتروشیمی و فولادی بیشتر به چشم می‌خورد.