۰ نفر

شاخص بورس در لبه پرتگاه؛ بازار دوباره رشد می کند؟

۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۳۷
کد خبر: 575565
شاخص بورس در لبه پرتگاه؛ بازار دوباره رشد می کند؟

تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس در ناحیه‌ی بحرانی و پر فشار قرار گرفته و در وضعیت بدون نوسان و با نوسان بسیار ضعیف باقی مانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آرتا اسدی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند شاخص کل بورس اظهار کرد: شاخص کل با ناحیه مقاومتی یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد برخورد کرد و دچار ریزش شده است. ریزشی که همچنان تا این هفته ادامه پیدا کرده است.

او بیان کرد: در حال حاضر شاخص کل، در ناحیه‌ی بحرانی و پر فشار قرار گرفته است و در وضعیت بدون نوسان و با نوسان بسیار ضعیف باقی مانده است. با توجه به این که شاخص کل در هفته جاری با ناحیه حمایتی ۳۸ درصد فیبوناچی برخورد داشته که معادل تراز یک میلیون ۳۳۳ هزار واحد است، احتمالا در هفته آینده مورد حمایت و واکنش مثبت قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: لازم به ذکر است، در دو برخورد قبلی شاخص کل با خط حمایتی فیبوناچی، شاهد رشد شاخص کل بودیم، پس احتمالا در هفته آینده نیز رشد کوتاه مدتی خواهیم داشت، اما نمی‌توانیم انتظار رشد بلند مدت را داشته باشیم.

او بیان کرد: همچنین با توجه به وضعیت اندیکاتور RSI و اندیکاتور Stochastic که ضعف/قدرت و شدت روند را نشان می‌دهند می‌توان نتیجه گرفت،  شاخص کل در حالت بدون نوسان قرار دارد که در ابتدا باید این روند تقویت شود و بعد شروع به حرکت نماید. کاهش حجم معاملات نیز دلیلی بر تضعیف قدرت روند است.

1

 

اسدی در خصوص روند شاخص فرابورس گفت: شاخص فرابورس نیز در بازه میان مدت در کانال نزولی و اصلاحی قرار دارد که البته اصلاحاتی را نیز شاهد بوده، اما قدرت سطح بالایی کانال بیشتر بوده است و توانسته روند را حفظ نماید.

او بیان کرد: همچنین یک خط حمایتی قدرتمند در محدوده ۲۰ هزار واحدی ایجاد شده بوده که حمایتی قدرتمند محسوب می‌شود چرا که سابقه‌ی این حمایت نشان از قدرت آن دارد. خط ضریب ۰.۵ فیبوناچی نیز با این حمایت انطباق دارد که قدرت آن را تشدید می‌کند. اما در حال حاضر شاخص فرابورس توانسته است این حمایت را بشکند و نزول نماید که دلیلی قوی برای تشدید ریزش است.

او افرود: پس به صورت کلی و با دید میان مدت، در شاخص فرابورس شاهد ریزش خواهیم بود. البته اصلاح‌های کوچک مثبتی نیز به این شاخص وارد خواهد شد که در روند کلی تاثیر چندانی ندارند. اندیکاتور‌های RSI و Stochastic نشان دهنده ضعف شدید در شدت و قدرت روند شاخص فرابورس هستند.

2

تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، شاخص کل هم وزن در چه وضعیتی قرار دارد؟ اظهار کرد: شاخص کل هم وزن نیز درگیر چندین ناحیه‌ی مقاومتی و حمایتی متعدد است که کف این ناحیه را تراز ۳۶۹ هزار واحد و سقف این ناحیه را مقدار ۴۷۴ هزار واحد تشکیل داده است.

او بیان کرد: همچنین در شاخص هم وزن شاهد یک ریزش در بازه میان مدت از سقف ناحیه بوده ایم. این شاخص در مسیر اصلاح درگیر چند ناحیه‌ی بحرانی ضعیف‌تر شده است، اما با ایجاد چند اصلاح کوچک به کاهش خود ادامه داده و کانال نزولی را ایجاد نموده است.

او افزود: همانطور که در تصویر مشخص است خط میانی کانال نزولی، تاثیراتی را بر روند اصلی شاخص هم وزن گذاشته است که قوی نبوده اند، صعود جزیی روز گذشته نیز از همین دسته است. اندیکاتور Stochastic نیز ماندن در ناحیه‌ی تضعیف روند و اشباع فروش را نمایش می‌دهد و اندیکاتور RSI نیز با کاهش متوالی، خبر از کاهش قدرت متوالی این روند می‌دهد.

او بیان کرد: بنابر توضیحات داده شده، از سرمایه گذاران محترم تقاضا می‌شود به منظور سرمایه گذاری در بازه‌های میان مدت و بلند مدت، دقت بسیار به خرج دهند و از تصمیمات هیجانی دوری نمایند.

3

اسدی در پایان در خصوص ابزار‌های تحلیلی به کار رفته شده گفت: در تحلیل شاخص کل، هم وزن و فرابورس از ابزار‌هایی همچون اندیکاتور‌های RSI و Stochastic و فیبوناچی استفاده شده است. اندیکاتور‌های RSI و Stochastic، ابزاری برای تحلیل وضعیت قدرت و شدت روند هستند.

او بیان کرد: تحلیل کانال نیز ابزاری بسیار معتبر برای تشخیص وضعیت روند با در نظر گرفتن نوسانات مختلف آن است.