۰ نفر

نتیجه یک نظرسنجی از تحلیل های بازار سرمایه؛

۶۰درصد پیش‌ بینی های بورسی درست بود

۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۳۲
کد خبر: 575564
۶۰درصد پیش‌ بینی های بورسی درست بود

نتیجه نظرسنجی هفته گذشته باشگاه خبرنگاران جوان از ۱۰کارشناس بازار سرمایه در مقایسه با تغییرات شاخص کل بورس را در این گزارش بخوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، روز جمعه هفته‌‌ گذشته، نظرسنجی از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه با موضوع پیش‌بینی بازدهی شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت انجام شد. سوال زیر به طور مشترک از کارشناسان پرسیده شد.

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

طبق نتیجه نظرسنجی ۴۰ درصد از کارشناسان اعتقاد به مثبت شدن شاخص کل (گزینه اول) داشتند. ۳۰ درصد دیگر معتقد بودند که این شاخص در هفته‌ای که گذشت تغییر چشمگیری نخواهد داشت (گزینه دوم) و در نهایت ۳۰ درصد باقیمانده کارشناسان نظر به ریزشی بودن شاخص کل داشتند. نتیجه این نظرسنجی در تصویر زیر و مشروح نظرات کارشناسان از طریق لینک زیر قابل دسترسی است.

عکس 1

شاخص کل ۲.۹ درصد افت کرد

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، چهارشنبه ۲۸ مهر ماه شاخص کل بورس بر روی تراز یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد کار خود را به پایان رساند.

عکس 2

با گذشت یک هفته شامل ۴ روز معاملاتی از تاریخ ۱ تا ۶ آبان ماه، در پایان معاملات روز چهارشنبه ۵ آبان ماه، شاخص کل بورس در پله یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

عکس 3

حالا با بررسی نتایج نظرسنجی می‌توان گفت ۳۰ درصد از کارشناسان به درستی و با دقت تمام نزولی بودن بازار در هفته‌ای که گذشت را درست پیش‌بینی کردند. از جهت دیگر نیز ۳۰ درصد کارشناسان رای به عدم تغییر چشمگیر در بازار داده بودند. گزینه ای که اگر آن را به عدم رشد بازار تفسیر کنیم، می‌توان نتیجه گرفت ۶۰ درصد کارشناسان اعتقاد به عدم صعود بازار داشتند که نظر غالب بوده و در پایان هفته و با مشخص شدن جهت بازار به اثبات رسیده است.