۰ نفر

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

سوءمدیریت، بزرگترین ریسک بازار سرمایه است

۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۰۶
کد خبر: 574646
سوءمدیریت، بزرگترین ریسک بازار سرمایه است

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، ارزنده بودن شرکت‌ها و سهامشان در ساده‌ترین مدل‌های ارزش‌گذاری، تابع دو متغیر است: ابتدا آینده‌ای که برای سودآوری شرکت‌ها متصوریم و مولفه بعدی هم بازده مورد انتظار سهامداران است که در نرخ تنزیل خود را نشان می‌دهد.

اقتصادآنلاین_هانا پاکمند؛ در روزهای اخیر اغلب شاهد افت شاخص کل و همچنین افت شاخص هم‌وزن بودیم. به نحوی که در معاملات امروز شاخص کل با افت 23هزار واحدی، به کانال یک میلیون و 384هزار واحد سقوط کرد.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر وابسته بودن ارزش شرکت‌ها به متغیرهای مذکور گفت: « افق سودآوری شرکت‌ها نسبتا مثبت است و با توجه به بازده مورد انتظار سهامداران و روندی که بازار به‌طور میانگین داشته است؛ می‌توان سودسازی خوبی را برای شرکت‌ها متصور بود.

اما در متغیر دوم به علت عملکرد دولت و مسئولین بازار سرمایه و همچنین اخبار ضد و نقیضی که پیرامون موضوعاتی چون افزایش نرخ بهره، تامین مالی دولت، فروش اوراق، تنش‌های منطقه‌ای و وعده‌های بی سرانجام دوره انتخابات به گوش می‌رسد؛ دست و دل سهامداران سرد شده است.»

در ادامه سوری مشکل بعدی را قیمت‌گذاری دستوری دانست و تاکید داشت که عزم و اراده‌ای جدی برای حذف آن وجود ندارد. به باور این کارشناس بازار سرمایه در چنین شرایطی، بحث بازده مورد انتظار سهامداران منفی است و اعتماد سهامداران به بازار سرمایه در حداقل ممکن قرار گرفته است.

اعتماد مردم به نظر کارشناسان

سوری تشریح کرد: «باید دانست که مردم صرفا به نظر کارشناسان اکتفا نمی‌کنند، بلکه نمودهای عملی تصمیمات در اقتصاد را مدنظر قرار می‌دهند و همچنین در سرمایه‌گذاری‌های خود به سمتی می‌روند که بتوانند بازده متناسب با ریسک بهتری را تجربه کنند.»

او ادامه داد: «اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی نیست و قوانین و مقررات نیز ثبات ندارند. این وضعیت علاوه بر آن‌که بازار سرمایه و فعالان را با چالش روبه‌رو می‌کند، کسب و کار تولیدی افراد را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این وضعیت باعث شده سرمایه‌گذاری افراد تا حد زیادی به سمت از رفتن به سوی تولید خودداری کند و با وجود شعار هر ساله مبنی بر رونق تولید، سرمایه‌گذاری افراد در بخش‌هایی غیر از تولید انجام شود.»

شرایط خوب عملکرد شرکت‌ها و قیمت‌های جهانی

سوری با تاکید بر عملکرد خوب شرکت‌ها و قیمت‌های جهانی یادآور شد: « در شرایط مذکور، افرادی که سهام شرکتی را خریداری می‌کنند، باید بتوانند سودآوری شرکت را حداقل برای یکی دو سال آینده پیش بینی کنند. همچنین زمانیکه ما از تصمیمات دولتمردان و مسئولین در زمینه نرخ‌گذاری محصولات مختلف در روزهای آتی مطمئن نبوده و هر روز شاهد تغییر روندها هستیم؛ بنابراین در چنین موقعیتی پیش‌بینی پذیری به شدت کاهش می‌یابد و اقدامی که قابل پیش‌بینی نباشد، چیزی جز ریسک نیست.»

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: «بزرگترین ریسک ما در بازار، مسئولین و تصمیمات یک شبه‌ای هستند که در آینده اتخاذ می‌کنند. اگر بتوان نقش دولت و مسئولین را در بازار سرمایه و محیط کسب و کار تا جای ممکن کم‌رنگ کنیم و مطمئن باشیم قوانین و مقررات جاری، بدون تغییر باقی خواهند ماند؛ محیط بازار سرمایه، محیط خوبی برای معاملات خواهد بود.»